Medicatie depressie

Aliss

Re: Medicatie depressie

Bericht door Aliss »

Kim-NL schreef:Zonder anti-depressiva wenste ik vaak voor het slapen gaan dat ik niet meer wakker zou worden. (Mijn depressie is echt niet volledig gender gerelateerd) Met antidepressiva (citalopram) lijkt het halen van de 30 nog haalbaar.. dus ik merk zeker vooruitgang. :)
Dat is wat ik hier heb.Citalopram, 20mg tabletten.
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
dennis

Bericht door dennis »

Heb zelf ook een tijdje Seroquel gehad en dat hielp bij mij goed .. heb daar nooit problemen mee gehad
Fay

Bericht door Fay »

Ik ook nie, totdat ik las dat het sterk werd afgeraden bij mensen boven de 40, verhoogde gezondheidsrisicos, en het op lange termijn blijvende verandering in hersenstructuur kon verzoorzaken, met als gevolg een veranderde persoonlijkheid, je ouwe ik wordt je nooit meer

Fay
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

...met als gevolg een veranderde persoonlijkheid, je ouwe ik wordt je nooit meer
Zo heb ik het ook ervaren Fay. 'Het' werkt maar jezelf ben je niet. Mezelf als transgender leerde ik pas kennen toen de antidepressiva aansloegen maar toch leek het er op dat niet ik maar een ander dit overkwam.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn depressie alles behalve oppervlakkig was en daarmee kom ik op het volgende punt wat ik wil aansnijden. Ik was er vanaf 1998 erg suïcidaal bij, 1 poging gedaan - die gelukkig mislukte zeg ik nu - maar ik slikte nog geen antidepressiva. Nu kunnen antidepressiva suïcidale gedachten onderdrukken maar heel gek, ze kunnen deze gedachten ook opwekken cq verergeren. Hier kwam ik pas achter na 6 jaar slikken en 4 pogingen maar het bleek dat dit al langer bekend was bij zorgverleners. Nooit ben ik hiervoor gewaarschuwd maar ik ben er toen wel meteen mee gestopt en heb nooit meer die gedachten gehad. Nog een pluspunt, ook mijn alter ego hield het voor gezien.

Ik blijf echter antidepressiva een wondermiddel vinden en mits onder begeleiding en correct gebruikt aan te raden maar ben je suïcidaal en heb je het gevoel dat deze gedachten in frequentie toenemen of sterker worden, neem dan contact op met je behandelaar. Die zal je waarschijnlijk opdragen je antidepressiva langzaam af te bouwen (deed ik dus nooit... ik kon daar gelukkig wel tegen) en je een andere soort voorschrijven.

x Daniéla
Fay

Bericht door Fay »

Heftig spul hoor antidepressiva, maar ik begrijp heel goed als iemand dat besluit te nemen, op een gegeven moment is het geworstel gewoon genoeg en steun je jezelf door medicatie te nemen

Met bekennen dat ik daar in ook nog zoekende ben, ik eet hardstikke veel groente en fruit, slik allerlei extra vitamines, wandel vaak, buitenlucht in,maar in mijn hoofd is het nog elke dag iets teveel donker, dat put je uit als je op lange termijn zo weinig plezier beleefd en niet genoeg oplaad

Ik zijn mij situatie niet al te rooskleurig in,ik heb veel moeite met elke dag beseffen in wat voor situatie ik zit, ik wordt er niet vrolijk van, ik vindt het zwaar klote, kijk enorm op tegen de zomermaanden,waarin ik wederom voor een groot deel zal moeten aanpassen, nog steeds

Suicidaal ben ik niet , heb nog teveel hoop, punt is ook dat ik nog steeds niet echt durf toe te geven aan die situatie waar ik in zit, krop veel op, maak er het beste van maar het vreet veel energie, en nu ik dit typ zak ik weer naar beneden, no fun:(

Ik vindt het nog steeds erg zwaar allemaal, ook al zijn er lichtpuntjes, hopen dat die winter snel overgaat want die draagt absoluut niet bij aan de donkere stemmingen, waarvan ik weet,hebben altijd al in mij gezeten, komen alleen nu nog sterker naar voren vanwege hrt,ik voel het allemaal veel intenser en dieper, blijft wennen, nog steeds niet goed mee overweg kunnen, angst

Enfin, morgen kijken of ik wat meer in mijn lijf kan komen dmv een massage

Voor iedereen die het ook te vaak te donker ziet , sterkte

Fay
NaomiClareNL

Bericht door NaomiClareNL »

Heb jaren terug, in 2009, eens een tijdje een anti depressie middeltje geslikt. Was geen succes, zeg maar. Had zeer sterk het gevoel dat ik in een bel opgesloten zat met m'n gender dysforie (stond toen al op de wachtlijst) en de rest inklusief libido zat erbuiten en was totaal onbereikbaar. Zo'n gevangenis kan ik ook uitstekend bouwen zonder chemikaliën. Ben er dus weer mee gestopt.

Inmiddels suggereerde mijn therapeut vanmorgen dat ik toch maar weer eens met de psychiater moest gaan praten. Dat ga ik doen, al was het maar om van de laatste mogelijkheid te profiteren om een arts te raadplegen over al dan niet mogelijke permanente schade door hormoongebruik. Het beste anti depressie middeltje dat ik ooit gebruikt heb was simpel: oestrogenen.

Dat maakte een maan- en sterrenloze nacht tot een blauwe hemel met een vrolijk schijnend zonnetje. Voor zo lang als het duurde...

Verder denk ik dat ik inmiddels ook wel last zal hebben van seizoenswisselingen. Was eind 2008 op de Filippijnen voor het huwelijk van mijn broer en ik moet zeggen dat veel zonlicht in de winter mij goed doet.
De zomer was een tijd waar ik tegenop zag simpel doordat er nog niet voldoende lichamelijke aanpassingen waren en ik dus met tshirt met hoge boord rond liep en alle andere vrouwen met topjes met spaghettibandjes en zo. Om ziek makend jaloers van te worden. De rest weten jullie.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Fay

Bericht door Fay »

Ff aanvulling, net gesproken met een deskundige op gebied van hormonen en huishouding, dit ivm mijn aanhoudende klachten van vermoeidheid, leeg voelen , weinig energie

Conclusie:

Alle lichamelijke en psychische klachten - vermoeidheid,angsten, depressie ,dwangmatig denken etcetc- hebben te maken met onbalans in hormoonhuishouding, in 99 % van de gevallen door teveel stress

Daar is wat aan te doen, in mijn geval

De bijnier ondersteunen voor herstel,dmv het slikken van : maca forte, en/of brainmood, capsules, natuurlijke middelen

Mocht dat na 2 tot 4 maanden,niet het gewenste resultaat hebben, dat betekend, de bijnier is zodanig overbelast dat zelfherstel nog niet mogelijk is,stap 2, het nemen van natuurlijk cortisol , om die weer op peil te brengen

We houden u op de hoogte, ik ga morgen beginnen met maca forte en brainwood

Fay
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Maca Forte ken ik niet. Maca als zodanig wel. Het heeft zonder twijfel invloed op je hormoonhuishouding en juist daarom durf ik het niet meer te gebruiken. Mij is niet duidelijk of het positief of negatief op mijn HRT zal uitwerken. Elisabeth gebruikt het nog steeds, maar zij is een biovrouw bij wie het hele kippenhok is verwijderd (sorry voor de uitdrukking).
Een heel enkele keer gebruik ik het nog als paniekaanvallen de kop opsteken. Dan werkt Maca bij mij snel en goed.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Fay

Bericht door Fay »

Heb forte ook niet kunnen bemachtigen, gewone maca wel

Het is wat zoeken natuurlijk mbt herstel,en zelf zou ik het niet op eigen houtje gaan nemen, maar heb vertrouwen in de persoon die ik heb gesproken mbt dit middel, ook mijn gehele situatie uitgelegd zodat hij met alle info ook het juiste advies kan geven

We gaan het merken, of niet,ik lees er iig vrij positieve verhalen over mbt biovrouwen, overgang

Maar Eva, je hebt het wel gebruikt dus?
niet ok?

Fay
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Ik heb Maca een aantal jaren dagelijks gebruikt, Fay. Ik weet dat er door de farmaboeren medicatie wordt geproduceerd tegen paniekaanvallen, maar ik vertrouw die jongens en meisjes niet zo. Ik was al gestopt met Maca voordat ik met de HRT begon omdat de PA's afnamen. Dat laatste misschien mede of mogelijk wel vooral veroorzaakt doordat ik eindelijk uit de kast was. Er kwam meer rust in mijn leven.
Wat ik met mijn voorgaande bericht bedoelde is dat er vermoedelijk weinig mensen zijn die een eventuele wisselwerking tussen Maca en je hormoontherapie zullen kunnen begrijpen, laat staan uitleggen. In jouw geval zou ik me zeker houden aan het advies van je huidige zorgverlener. Hij/zij is in elk geval geen slaafs volger van het medisch industrieel complex (oh jee, wat zeg ik nu weer...).
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)