Hij is een Zij

Nieuwsberichten
Alexandra

Re: Hij is een Zij

Bericht door Alexandra »

Hee tijgertjetzum,

Ik ken de serie niet, ik kijk geen TV namelijk. Maar wat je zegt is wel herkenbaar hoor, het ravijn tussen de gender-jongeren en gender-ouderen zal altijd blijven bestaan vrees ik... het is altijd al lastig gebleken om de twee groepen te verenigen, omdat ze een totaal andere ervaring opdoen in hun transitie en een compleet andere levensloop hebben gehad. Uiteindelijk is het verschil levensgroot, niet in negatieve zin, maar qua opgedane ervaring. Ik heb er zelf geen oordeel over, en eerlijk gezegd kijk ik nooit documentaires of films over transgenders, gewoonweg omdat ik me er vaak niet mee kan identificeren, en ja, wat moet ik er nog meer over willen weten? Ik vind het prima dat ze dit soort series maken, zo kunnen anderen een keer meekijken in het leven van transgenders. Openheid geeft meer acceptatie, wat ook doorwerkt naar de wat oudere transgenders die nooit zulke acceptatie hebben gekend of ervan hebben mogen genieten. Een win-win situatie dus. Ik vind het moedig als je aan zoiets meedoet. Ik zou het zelf nooit durven...
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Ilse

Bericht door Ilse »

tijgertjetzum schreef: Iedereen is positief in grote lijnen, de meeste negatieve reacties komen van de doelgroep zelf....Het is nooit goed....

Sorry voor deze pistoff post maar baal gewoon.
hoi martin,(ik mag nu toch wel martin zeggen toch)

van deze kant ook een groot compliment voor jullie allemaal, echt waar!!!

misschien als er ooit een vervolg op jullie serie mag komen, dan is het misschien een idee om ook wat andere aspecten in beeld te brengen als dat mogelijk is en misschien dat jullie deze tip ooit een keer bij de programmamakers kunnen neerleggen tijdens een afterparty(net zoals boer zoekt vrouw toch ;) ), maar dit doet helemaal niets af aan wat jullie hebben gedaan, bedankt hiervoor.

je opmerking van vanavond over levenslang, gevolgd door wat je zegt een vrijlating, maakten wel wat los hoor :oops:

groetjes mieke
Groetjes,
Ilse
Danielle

Bericht door Danielle »

Ik ben juist blij dat dit programma transgenders in beeld brengt als mensen met een leven. Die, ondanks moeilijkheden, succesvol in het leven zijn met een baan, als muzikant, in de sport, als student, in de liefde. Ik kan me daardoor ook veel beter identificeren met de personen uit het programma. Ook al ben ik totaal niet muzik:aal of sportief. Het is voor het eerst dat ik een documentaire zie waarin transgenders worden geportretteerd als gewone mensen, die weliswaar een probleem hebben, maar wel gewoon leven en meedoen in de maatschappij. Ik kan er niet zoveel mee om weer eens als 'zielig' te worden afgebeeld. Daarnaast: er wordt genoeg aandacht besteed aan de moeilijkheden waar je als transgender tegenaan loopt. Het leven is meer dan alleen maar Calimero-en, het programma is daar een goede afspiegeling van.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

Sasha schreef: het ravijn tussen de gender-jongeren en gender-ouderen zal altijd blijven bestaan vrees ik... het is altijd al lastig gebleken om de twee groepen te verenigen, omdat ze een totaal andere ervaring opdoen in hun transitie en een compleet andere levensloop hebben gehad. Uiteindelijk is het verschil levensgroot, niet in negatieve zin, maar qua opgedane ervaring. I
ik vind het programma ook heel goed voor de beeldvorming en neen.. liever geen grote drama's. Wel is het mijn inziens een gemiste kans dat de uitzendingen zich louter richten op de jonge(re) transgender. Het lijkt er zo op dat het genderprobleem er alleen is als het zich ook heel erg manifest aandient in de jonge(re) jaren. Als de pijn pas later in het leven ondraaglijk wordt en of je er dan pas besluit iets aan te gaan doen, heet het in de publieke opinie al snel te zijn dat je niet helemaal spoort. Vragen als "waarom hebben we het dan nooit gemerkt toen je jong was?" hoor ik wel vaker.
Antwoord.. 'omdat de tijdsgeest er toen in het geheel niet naar was.. en of de verdringing té groot was.., omdat het woord 'transgender' nog niet bestond, omdat de anderen toen niet goed hebben opgelet, ik meer dacht aan de ander dan aan mezelf.. of omdat ik de geldende waarden en normen van de maatschappij te lang heb gevolgd, etc..'
enfin.. ik bedoel het heel opbouwend positief en véél dank aan alle deelnemers..Chapeau :hug:
athena1978

Bericht door athena1978 »

tijgertjetzum schreef:Wat ik jammer vind is dat iedereen een mening heeft over hoe het zou moeten, wat je moet laten zien enz enz. Maar er zijn heeeel weinig mensen die hun verhaal durven / willen uiten. Beter heb je respect voor de mensen die een jaar gevolgd zijn en wel hun hele leven (met hun ervaringen en strubbelingen) hebben bloot gegeven.

Ik hoef geen respect of een waaaauw wat goed reactie omdat ik zelf mee doe. Maar als je het zo goed weet of je ervaring wil delen omdat wij het blijkbaar niet goed doen, of alles te rooskleurig laten zien, ga je gang!!!
Dit is onze ervaring en onze beleving

Iedereen is positief in grote lijnen, de meeste negatieve reacties komen van de doelgroep zelf....Het is nooit goed....

Het is een mooie positieve docu. en respect voor jouw en de rest die zich een jaar lang hebben laten volgen maar de "doelgroep" kan er op een andere manier naar kijken dan een ander dus daarom krijg je ook misschien wat negatieve reactie die niet echt heel negatief zijn vind ik, maar meer een andere kijk erop.
En reactie's bij hoe het bij hun verloopt en dat ook graag zouden willen zien bij anderen en hoe ze daar mee omgaan. je ziet bv heel vaak docu over jongeren en eigenlijk weinig tot geen over de wat ouderen (dat lijkt minder interessant voor de televisie maker)

In mijn tijd was de aanmelding bv nog heel makkelijk en dat schijnt nu ook veel moeilijker te zijn.
ik heb begrepen dat ze de telefonische bereikbaarheid hebben aangepast omdat ze dagelijks gebeld werden door mensen die spijt hebben depri zijn te weinig begeleid werden en zelfmoord neigingen hadden/hebben en dan het genderteam belden de hele dag door. En daar valt ook wel wat over te zeggen.
Verder ben ik niet op de hoogte van de wachttijd en andere issues want dat ligt voor mij allemaal te ver in het verleden..
En verder tja trek je nergens wat van aan want iedereen mag zijn mening hebben en dat doet verder niks af aan jouw krachtig en mooi positief verhaal.
Claire

Bericht door Claire »

Daniéla schreef:Misschien maar een doekje voor het bloeden Tijgertje maar ik vind het wel zeer goed gemaakt.
Elke stap in het Traject en de problemen waar je tegenaan kan lopen wordt keurig in beeld gebracht door jullie allen te samen.
Wil je elk detail of gerelateerd onderwerp behandelen dan is daar simpelweg te weinig tijd voor. Bovendien vind ik deze serie
juist een hele goede aanvulling op - en op veel punten een verbetering van - al die andere programma's die op tv te zien zijn geweest.

Dus wat mij betreft, Chapeau! :wship:

x Daniéla

hear hear Tijgertje!! :wship: :wship: en nog een :hug:
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Jacky

Bericht door Jacky »

Het interessantste aan de docu vind ik dat per aflevering de sociale achtergrond van de jonge TG's duidelijker wordt,
zonder dat dat ergens benoemd wordt.
Het verschil b.v. tussen Bo's familie en die van Freddie, en b.v. de sfeer waarin Sophie praat met haar broer.
Background bepaald veel denk ik...
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.
frencis

Bericht door frencis »

tijgertjetzum schreef:Wat ik jammer vind is dat iedereen een mening heeft over hoe het zou moeten, wat je moet laten zien enz enz. Maar er zijn heeeel weinig mensen die hun verhaal durven / willen uiten. Beter heb je respect voor de mensen die een jaar gevolgd zijn en wel hun hele leven (met hun ervaringen en strubbelingen) hebben bloot gegeven.

Ik hoef geen respect of een waaaauw wat goed reactie omdat ik zelf mee doe. Maar als je het zo goed weet of je ervaring wil delen omdat wij het blijkbaar niet goed doen, of alles te rooskleurig laten zien, ga je gang!!!
Dit is onze ervaring en onze beleving

Iedereen is positief in grote lijnen, de meeste negatieve reacties komen van de doelgroep zelf....Het is nooit goed....

hoi hoi

mijn complimenten voor jou maar ook je medetransgenders die mee hebben gewerkt aan het programma het is allemaal heel goed gedaan en natuurlijk zijn er aspecten die misschien wat beter belicht hadden
kunnen worden maar je moet ook iets neer zetten in 25 minuten dat de mensen pakt en oplettend houdt , lange verhalen over wat negatief is en klote is zullen de meeste mensen niet zo zeer boeien (dit is mijn
mening) maar een positief beeld met hier en daar een probleem er tussen zal beter aanslaan, en ik zie liever dat transgenders in het algemeen positief en open worden afgebeeld dan dat ze worden afgebeeld
als zielig en gesloten

als ik van het programma had geweten had ik van harte mee gewerkt want ik vind dat juist openheid het belangrijkste is wat we als transgenders kunnen doen, ik vooral gemerkt toen ik het bekend heb gemaakt
in mijn omgeving, werk, vrienden dat openheid en mensen inlichtingen verschaffen(over wat er te gebeuren staat rond om mijn persoontje) heel veel goeds heeft gedaan, ik heb zo'n positieve start gehad met
mijn real life fase

dus mocht je ari nog spreken en hij heeft plannen om een vervolg te maken ik houdt me aanbevolen, want dat is het enigste wat ik eigenlijk mis, en dat werd al door iemand anders gezegd, is dat het veel jeugd is en bijna geen oudere transgenders (uhm ik ben 43) het was misschien een betere afspiegeling geweest

maar nog even kort, fantastisch goed werk geleverd martin, bo, arjo, sophie, freddie en mick (ik hoop dat ik iedereen genoemd heb) en natuurlijk ari

groetjes

frencis
tijgertjetzum

Bericht door tijgertjetzum »

Dank voor al jullie reacties en nogmaals sorry voor mijn pist-of-post
Ik ben van mening als we positiviteit uitstralen ook positiviteit terug krijgen!

:wship:
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

in die 'positiviteit' is de serie mijns inziens absoluut geslaagd. Heel veel Hulde :D