Vrouwelijkheid

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Aster

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door Aster »

marlies schreef:
Dus zeg het maar? In welk van beide hokjes pas ik?
Hokjesdenken doe ik alleen IRL.

En zoals ik elders al es schreef moet ik soms alle zeilen bijzetten om me niet te vergissen in aanspreekvormen en persoonlijke voornaamwoorden als de m-v TS in kwestie (super) mannelijk is.
Kitty

Bericht door Kitty »

Ik denk dat elke man en vrouw een mengelmoes is van beiden...

De ene meer mannelijk de ander meer vrouwelijk.

Ook zie je vaak dat seksuele voorkeur verbonden is aan vrouwelijk gedrag... (komt gewoon vaak voor).
Zo zijn een interesse voor kleding, zachte stoffen, geuren, gevoeligheid, houden van zingen en dansen, spelen met poppen veel voorkomend onder vrouwen niet OMDAT de maatschappij ze dat dicteert maar gewoon omdat dat aangeboren is.
Dat komt veel voor bij vrouwen die later op mannen vallen.
Zo komt het ook voor bij sommige mannen die later op mannen gaan vallen.

Ook bij sommige lesbiennes zie je juist in de jeugd mannelijke interesses en gedrag (maar ook niet altijd).
Ik denk dat het statistisch gezien wel vaker voorkomt.
Dat mannelijkheid en vrouwelijkheid vaak op een of andere manier gekoppeld zijn aan seksualiteit.

Dan gok ik zo dat de genderidentiteit een heel losstaand ander deel in de hersenen in beslag neemt.

Bij transseksuelen gaat er iets fout.
Maar bij heel veel transseksuelen gaat er eigenlijk heel veel goed. Een heteroseksualiteit wordt gegeven bij een mannelijke lichaam
compleet met mannelijke interesses en voorkeuren ook.. en blijkbaar ging het qua genderidentiteit desondanks toch ergens mis.

Zo denk ik dat transjes die op mannen vallen uiteindelijk dus gewoon meer "afwijkingen" hebben richting vrouwelijkheid,
tezamen met een vrouwelijke genderidentiteit.
jocyn

Bericht door jocyn »

Ze hadden bij de VU destijds een vragenformulier waar je je wensen kenbaar kon maken. Was erg handig met vragen zoals:

1. Wil je na de transitie met een man of een vrouw sex hebben?
2. Geef je de voorkeur aan roze of turquoise?
3. Wil je vaker op hakken lopen met een hak > 6 cm?

Als je dat had ingevuld dan stemden ze de medicijnen gewoon af op wat je wou en presto...na 24 maanden was er een nieuwe vrouw geboren.
Aster

Bericht door Aster »

jocyn schreef:Ze hadden bij de VU destijds een vragenformulier waar je je wensen kenbaar kon maken. Was erg handig met vragen zoals:

Als je dat had ingevuld dan stemden ze de medicijnen gewoon af op wat je wou en presto...na 24 maanden was er een nieuwe vrouw geboren.
1: nee, met geen van beiden maar met een mede ts.

2: geen van beiden, ik geef de voorkeur aan blauw.

3: bestaan die in maat 46?
jocyn

Bericht door jocyn »

Aster schreef:
jocyn schreef:Ze hadden bij de VU destijds een vragenformulier waar je je wensen kenbaar kon maken. Was erg handig met vragen zoals:

1: nee, met geen van beiden maar met een mede ts.

2: geen van beiden, ik geef de voorkeur aan blauw.

3: bestaan die in maat 46?
Kan allemaal hoor, passen we de medicatie gewoon aan :lol:
Raisa

Bericht door Raisa »

Aster schreef: Omdat ik al 25jr meedraai in de TS wereld en regelmatig bij allerlei TS bijeenkomsten in binnen en buitenland kwam. Real life that is.

Verder zijn afgezien van Valentijn de TV docu's over TS standaard verhalen; mannelijke man, vrouwelijke partner, vader van kinderen, mannelijk beroep, mannelijke bezigheden en vrouwlief heeft geen enkel idee waardoor de relatie niet lekker loopt en man zo nukkig en depri is, totdat.....enzenzenz.
Dat soort tv docu's heb ik geloof wel 200 x gezien in de loop der jaren en alleen daarom al vind ik Valentijn een absolute verademing.
Ik had dezelfde vraag aan mijn psycholoog op de VU gesteld. Er is toen tegen mij gezegd dat die beeldtenissen erg stereotiep zijn omdat de media graag dingen dramatiseerd. Ja het komt voor dat mensen van voor af aan als supervrouwelijk waren en ja het komt voor dat mensen zich helemaal verstopten in de mannelijke rol. Dit zijn echter uitersten, er zit een hele wereld tussen.
Ook dat is nogal standaard. Ga es naar Sugababes of het Vivaforum of het Libelleforum...daar lees je weinig tot niets van meisjes of vrouwen met (super)mannelijke bezigheden, hobbies enz maar wel (uitgesproken) vrouwelijke. IRL hebben mijn bio vriendinnen en familieleden etc typisch vrouwelijke hobbies, bezigheden en beroepen...omdat ze dat niet alleen prettig vinden maar ook omdat het bij ze past.
IRL hebben mijn bio vrienden en familieleden typisch mannelijke bezigheden, hobbies en beroepen...omdat ze dat niet alleen prettig vinden maar ook omdat het bij ze past.
En dat heeft niets met 'ouderwets, ongeëmancipeerd' etc etc te maken maar gewoon, omdat ze van nature vrouwelijk dan wel mannelijk zijn.
En waarom zouden ze zichzelf forceren tot iets anders?
(Oh ja....je hebt vast wel gehoord over die XXX gezagvoerder die in transitie is...en ja, die transitie wordt als 'geforceerd' gezien omdat de persoon in kwestie allesbehalve vrouwelijk is. Het is niet meer dan menselijk m/v om je daar dan niet in te kunnen verplaatsen....)
Ik heb genoeg vrouwen in mijn omgeving die 'mannelijke' dingen doen. Ze trekken met een rugzak en een hamer de wildernis in om daar 4 weken onderzoek te doen, ik ken vrouwen die motorrijden en ook zelf hun motor onderhouden. Ik ken ook mannen die vol met mode bezig zijn, meer potjes in de badkamer hebben staan dan de gemiddelde vrouw en jawel, 36 paar schoenen hebben.
Ik vind je uitspraak van de gezagvoerders (er zijn er meer) nogal gevaarlijk omdat ik een heel andere indruk van hen heb gekregen, je uitspraak ruikt een beetje naar 'trannier than thou' als je het mij vraagt. Ik heb eerst 10 keer moeten kijken voordat ik iets transigs bespeurde bij deze dames.
Tegenwoordig is de TS wereld zo doordrongen van ex hetero mannen/lesbische transen dat die geen 'vrouwelijk toneel gaan spelen'.
Ik heb echt nog nooit gehoord van een voormalige motor hobby racer die gaat breien, haken en kantklossen oid omdat dat zo vrouwelijk zou zijn. Die hobby wordt gewoon behouden.
Ik heb ook nog nooit gehoord van een bv een zeer mannelijke TS bouwvakker die zich laat omscholen tot secretaresse of kapster oid.
Ze zijn er wel terdege, een fietsenmaker die besloot dat haar beroep te mannelijk was bijvoorbeeld.

Ik denk dat je je teveel op internet verhalen en gegevens verlaat in het trekken van je conclusies.
Ga gewoon een paar keer naar 3d TS bijeenkomsten en na 2x daar met div transen daar gepraat te hebben zul je merken waar ik het over heb.
Of gewoon observeren, dat kan ook.
De gegevens komen rechtstreeks van de VU vandaan, dat lijkt me betrouwbaarder dan een paar keer snuffelen op een T&T avond.
Laatst gewijzigd door Raisa op 08 mei 2012, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Raisa

Bericht door Raisa »

Aster schreef:De kandidaten voor dat soort NL TV docu's werden en worden altijd gescoord uit het VU bestand.
Dus in die zin is het een representatief beeld.
Dit is onjuist, ik kan je zo een aantal trans uitzendingen noemen waar de VU niets mee van doen heeft.
Zoals Valentijn in de TV uitzending vertelde altijd met Barbies en meisjes en make up te spelen is ook standaard gedrag geweest voor een jong genderkind.
Opmerkelijk genoeg is Valentijn het niet eens met die stelling.
MissJoan

Bericht door MissJoan »

Dit is trouwens wel een beetje hokjes gevoel wat ik hier van krijg.
Ik hou van zwarte kleding, omdat het me gewoon goed staat, soms draag ik ook wel iets roze.
Maar wist wel al vrij vroeg dat ik anders was dan andere jongens, meer gevoelig en ik vond shoppen erg leuk op jonge leeftijd.
Alleen ja je bent een jongen dus je ouders kopen geen meisjes speelgoed of kleding zo is dat nu één maal.
Voel me een sterke stoere vrouw dat pittige kleding draagt dus waarom zouden ze dat afkeuren, ik denk gewoon je zelf zijn dan zijn er nooit twijfels over je vrouwelijkheid. :wship:
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Even terug
Marissa schreef:Ik zal denk ik wel nooit een meisje-meisje-meisje-meisje worden, maar ik geloof niet dat ik dat heel erg vind. Het doel van de transitie is altijd geweest om mezelf te worden. Vrouwelijkheid is daar natuurlijk wel een belangrijk onderdeel van, maar dan wel mijn eigen versie van vrouwelijkheid.
Heel mooi gezegd. Een vriendin van me had het daar lang geleden eens over gehad. Ze zei iets van "Jij bent niet direct man of vrouw, maar gewoon jezelf".
Raisa schreef:wel moet ik zeggen dat ik mijn bedenkingen heb tegenover transvrouwen die een bepaald beroep of hobby aannemen omdat ze dat vrouwelijker vinden dan wat ze eerst met plezier deden. Dan denk ik bij mijzelf: "Dan ga je in transitie en ben je uiteindelijk nog steeds niet jezelf, speel je alsnog een toneelstukje."
Helemaal mee eens. Vooral in de periode vlak na mijn coming-out heb ik hier vaak over gedacht. Eigenlijk raar, want ik ken best wel wat biovrouwen die niet echt typisch vrouwelijk zijn. Een vriendin kan, bijvoorbeeld, behoorlijke boeren laten als ze een paar bieren heeft gedronken (zegde ze wel eens tegen mij "Dat kan jij niet hè?") en ze reed op een Harley. Boeren laten en motorrijden doe ik dan niet, maar wel andere dingen die niet echt vrouwelijk zijn. Dan denk ik er wel vaak over hoe ik daar mee om moet gaan tijdens de transitie en vooral de RLE.
Raisa schreef:Wat betreft de seksuele voorkeur zijn inderdaad meer transvrouwen lesbisch dan hetero (2 op 3) bij de jongeren is echter vrijwel iedereen hetero en zijn er evenveel transmannen als transvrouwen.
Dat komt natuurlijk omdat het voor de lesbische transvrouwen nogal verwarrend is om zich geen man te voelen, maar wel aangetrokken tot vrouwen. Voor mij is dat wel zo geweest. Daarom dacht ik heel lang "het gaat wel over".
Maar tegelijkertijd lukte het mij eigenlijk niet om als passabele man te functioneren. Uiteindelijk ben ik daarmee "door de mand gevallen".
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Merel77

Bericht door Merel77 »

Jeste schreef:Heel mooi gezegd. Een vriendin van me had het daar lang geleden eens over gehad. Ze zei iets van "Jij bent niet direct man of vrouw, maar gewoon jezelf".
Als mensen tegen mij dat soort dingen gaan roepen. Dingen als ''je bent in ieder geval een mens,'' dan vat ik dat op als een eufemistische manier om te zeggen dat je geen vrouw bent. :(
MissJoan schreef:[...] ik denk gewoon je zelf zijn dan zijn er nooit twijfels over je vrouwelijkheid. :wship:
:hug2: Inderdaad

Het hele idee dat frele zijn, soft zijn, lage libido en al dat soort dingen is misschien wel helemaal niet perse vrouwelijk. Soms is het ook een overdrijving van de werkelijkheid. Net zoiets als aardbei snoepjes die meer naar aarbeien smaken dan aarbeien zelf. Het is in ieder geval helemaal niet leuk en handig omdat je ook heel vaak survivalen moet / moest. Het is zeker niet iets wat je perse wilt etaleren. :|