Stem

Mr.X

Stem

Bericht door Mr.X »

Even een vraag voor de FtM's onder ons.
Hoe lang ging de stemverlaging door na het starten van de testosteron?

Reden dat ik dit vraag is omdat mijn stem duidelijk nog vrouwlijk is na 9 maanden testo. Ik weet dit doordat ik op een callcenter werk, en in 95% van de gevallen zonder twijfel mevrouw wordt genoemd. Zelf na het noemen van mijn mannelijke naam! Naar mijn idee is dit toch de beste manier van 'meten' omdat de klanten onbevooroordeeld oordelen, en dit met familie en vrienden wel anders is.

Ik hoop echt dat mijn stem nog lager wordt, anders zit ik met een probleem. Zijn er ook logopedie lessen voor transmannen?
Holden

Re: Stem

Bericht door Holden »

Volgens mij zijn er wel logopedie lessen zijn voor mannen maar ik weet niet waar, denk dat je even moet rondbellen daarvoor (ook kijken of verzekering het vergoed). Ik weet wel dat de stemverlaging van de stem bij een deel mannen wel een paar jaartjes doorgaat. Het verschilt echt per persoon.
Nathan90

Bericht door Nathan90 »

Je stemverandering kan inderdaad zeker een paar jaar duren, ook bij de heren waarbij die sneller zakt duurt het vaak toch wel een jaar of twee voordat de stem volledig stabiel is enzo.

Logopedie zou zeker mogelijk zijn voor transmannen, al is het moeilijk te zeggen wie daar ervaring in heeft. Ik weet wel dat er stemoefeningen bestaan, weliswaar train je hiermee je bereik in de lagere gebieden, is het natuurlijk niet zo dat je 'normale stem' lager wordt, je moet er dan dus wel zelf aan wennen om lager te blijven praten. (wat op den duur ook wel automatisch gaat) Je kan zelf eens Googelen (in het Engels) en als je niks kan vinden wil ik wel weer even kijken waar die dingen online staan.

Verder, kan het eventueel zijn dat je 'vrouwelijk' praat? Mannen zijn veel monotomer, ik denk dat dit aan de telefoon ook veel uit zou kunnen maken.
Barbarella

Bericht door Barbarella »

Als ik mij niet vergis was de eerste trans client van Coen Honig een man, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

FF googlen, Verder zou je het VU kunnen bellen om te vragen of ze hier meer over weten.

Barbarella
Na mij de zondvloed!
Marci

Bericht door Marci »

Hi, in de wandelgangen hoor je dat de stem van een MTF niet uit zichzelf verandert. Je zou dit alleen met logopedie maar kunnen manipuleren. Maar op YouTube heb ik nu een aantal duidelijke filmpjes gezien van MTF, waarvan het stemgeluid wel degelijk vrouwelijker is geworden. (Het teimbre is duidelijk wat omhoog gegaan) Als bewijs zie je opnames van voor- en na de hrt. Je hoort duidelijke verschillen, terwijl ik niet geloof dat ze zich anders willen voordoen. Althans het komt bij mij authentiek over. Hoor graag ervaringen. (Moet de links even weer opzoeken;)
Veronica

Bericht door Veronica »

Marci schreef:Hi, in de wandelgangen hoor je dat de stem van een MTF niet uit zichzelf verandert. Je zou dit alleen met logopedie maar kunnen manipuleren. Maar op YouTube heb ik nu een aantal duidelijke filmpjes gezien van MTF, waarvan het stemgeluid wel degelijk vrouwelijker is geworden. (Het teimbre is duidelijk wat omhoog gegaan) Als bewijs zie je opnames van voor- en na de hrt. Je hoort duidelijke verschillen, terwijl ik niet geloof dat ze zich anders willen voordoen. Althans het komt bij mij authentiek over. Hoor graag ervaringen. (Moet de links even weer opzoeken;)
Bewust/onbewust gaan ze vanzelf met zo'n stem praten.

Hormonen kunnen je stem veranderen als moeder natuur dat nog niet heeft gedaan, vaak voor de puberteit of op de helft daarvan.

Anders doen ze echt niks met je stem.
Afbeelding
Freetouch

Bericht door Freetouch »

Het gaat ook een deel vanzelf... Ik denk niet dat het aan je hormonen ligt, want Emma heeft het ook...
Maar gisteren tijdens een meeting, ging het ook vanzelf...

zegt een collega achteraf, Melany, je stem was zo anders zo vrouwelijk...???
dit terwijl ik daar echt niet moeite deed om dat te doen....onbewust kun je best veel... het gaat vanzelf...
“good enough”
Fay

Bericht door Fay »

Agree, aantal keren meegemaakt in een gezellige thuissetting,ging spontaan veel anders praten, vriendin vroeg of ik dat express deed, nee,ging best vanzelf,heel ontspannen sfeer, dicht bij mijn gevoel kwam dat boven

Fay