Stemmen

Nieuwsberichten
Lise

Re: Stemmen

Bericht door Lise »

Sasha schreef:Ik kan kiezen uit 7 mensen op die lijst. Maakt het nog uit op wie je stemt? qua volgorde of zo?
Ik neem aan dat nummer 1 een soort lijsttrekker moet zijn, en de belangrijkste persoon op die lijst is? snap er niks van... haha.
Als je stemt op een van de lageren op de lijst, en die persoon krijgt ook genoeg stemmen van anderen, mag die een paar plekjes naar boven en zo toch in de gemeenteraad komen. Dus als je een buurman of een vriend ofzo omhoog wil helpen, that's the way to do it :) Ik stem gewoon altijd op de bovenste.

O ja, voor de twijfelaars: http://www.stemwijzer.nl" target="_blank, eigen gemeente kiezen en voila..
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Dank je Lise, dat is duidelijk. Oja, handig die stemwijzer, ik ga het eens proberen. :)
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Sasha schreef:Ik kan kiezen uit 7 mensen op die lijst. Maakt het nog uit op wie je stemt? qua volgorde of zo?
Ik neem aan dat nummer 1 een soort lijsttrekker moet zijn, en de belangrijkste persoon op die lijst is? snap er niks van... haha.
Je mag zelf kiezen. Eerst worden de stemmen per partij geteld om te kijken hoeveel mensen van die partij worden gekozen, en dan kijken ze op de lijst wie genoeg stemmen heeft gekregen om op eigen kracht gekozen te zijn. Daarna gaat het op volgorde.
De meeste mensen hebben de gewoonte om gewoon op de 1e te stemmen, of de 1e vrouw, als die niet op 1 staat.
In de meeste gevallen wordt het dus de lijsttrekker, en dan op volgorde van de lijst als er meer mensen in de raad/staten/parlement mogen van die partij. Op eigen kracht gekozen worden (met voorkeurstemmen heet dat) gebeurt niet zo vaak.
Als iemand halverwege opstapt wordt ook gewoon de eerstvolgende op de lijst gevraagd.

Uiteindelijk maakt het heel weinig uit allemaal op welke persoon je stemt. Stem gewoon op de partij die jou het meeste aanspreekt, en op de persoon op de lijst waar je het meeste mee hebt. En als je het helemaal niet weet kun je ook nog het formulier blanco inleveren. Dan tel je wel mee in de opkomstpercentages, maar gaat je stem niet naar een partij die achteraf toch niet zo goed bij je paste. Ik denk dat als mensen zich zouden realiseren dat ze ook blanco kunnen stemmen, dat de protestpartijen SP en PVV daar best last van zouden hebben. Veel mensen stemmen daar toch op omdat ze het anders ook niet weten en een hekel hebben aan de grote partijen, lang niet allemaal omdat ze het van harte eens zijn met Roemer of Wilders, al denk ik dat Wilders meer kiezers trekt die van dat 'zeggen wat je denkt' houden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Arike

Bericht door Arike »

En als je gemeente niet in de stemwijzer zit, kan je ook nog kieskompas.nl proberen
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Ik ga altijd stemmen. Wij hebben er hier recht op en dan zal ik het ook gebruiken. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om iets aan de politiek te doen, zonder er alleen maar om te klagen.
jacqueline schreef:ik weet niet eens of ik kan gaan stemmen. Je moet je wel legitimeren met je paspoort. En ik zie er in het echt toch wat anders uit dan die rotkop in dat rode boekje....
Heb bij de eerste keer dat ik als vrouw ging stemmen nergens last van gehad. Ik zei dat het "een oude foto was" en daar ging de mevrouw achter de balie heel discreet mee om.
Afbeelding
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

De meeste mensen kruisen de eerste positie van hun favoriete partij aan. Ik zal dit keer op de nummer twee stemmen. Ze is een trans.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Freetouch

Bericht door Freetouch »

Eva schreef:De meeste mensen kruisen de eerste positie van hun favoriete partij aan. Ik zal dit keer op de nummer twee stemmen. Ze is een trans.
dan zou ik dat ook 100% zeker doen...
“good enough”
Arike

Bericht door Arike »

Melany schreef:
Eva schreef:De meeste mensen kruisen de eerste positie van hun favoriete partij aan. Ik zal dit keer op de nummer twee stemmen. Ze is een trans.
dan zou ik dat ook 100% zeker doen...
ik niet... omgekeerd: in het hypothetische geval dat ik ooit ergens nog mezelf als kandidaat verkiesbaar zou stellen, zou ik echt niet verkozen willen worden om mijn trans-zijn...
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Ze staat goeddeels voor wat ik graag zou zien, Arike. Net als de nummer 1 natuurlijk, maar die ken ik niet. Nooit gesproken. Haar ken ik wel en we hebben haar meerdere keren ontmoet. Voor mij is dat voldoende reden de nummer 1 op de lijst over te slaan.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Arike

Bericht door Arike »

op basis van die motivatie snap ik het heel goed; als het even kan stem ik ook op iemand die ik ken (los van gender)