Nieuwe chat! Zie dit topic.

Orchidectomie

Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Orchidectomie

Bericht door Anon20180501 »

Nu ik je toch 'aan de lijn heb' Raisa.
Vliegt men wel vaker op deze manier?

1e fragmentje...

https://www.youtube.com/watch?v=VpbqBCGDsL4" target="_blank
Laatst gewijzigd door Anon20180501 op 19 mar 2014, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Orchidectomie

Bericht door Fay »

Interesting, die andro aanslag is zowel geestelijk als lichamelijk neem ik aan

Wederom benieuwd hoe iemand zich gaat voelen als die 2 weg zijn

Fay
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Orchidectomie

Bericht door Barbarella »

Maar goed om het topic toch maar weer een beetje serieus te maken.

Ik heb een erg slecht voorgevoel bij testo remmers, puur bij mezelf en puur op intuitie. Ik heb van de winter een enorme depressie gehad en zit niet op een nieuwe te wachten.

Verder vind ik mijn ballen een stuk vervelender dan mijn piemel en het tucken heeft al een paar keer tot gezondheids klachten geleid. Dus een ingreepje dat Beavis en Budhead voorgoed bij de buis vandaan haalt zie ik wel zitten.

Herstellen van een SRS zie ik op dit monent helemaal niet zitten maar als een orchi dat in de toekomst zou verhinderen dan zou dat weer een belemmering zin. Ik ben dus wel blij met deze info.

Barbarella
Na mij de zondvloed!
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Orchidectomie

Bericht door Fay »

Same here ,ik overweeg dagelijks mijn besluit om andro achterwege te laten te herzien, ook geen goed gevoel bij het vooruitzicht weer hetzelfde mentale en emotionele gelazer te krijgen

Fay
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Orchidectomie

Bericht door Anon20180501 »

Hai Fay

Bij mij hebben de testoremmers mentaal gelukkig alleen maar tot gevolg gehad dat ik ontzettend moe en slaperig was altijd. Dat dat bij jou anders is weet ik maar al te goed en je bent niet de enige zoals je een paar minuten geleden alweer hebt kunnen lezen.
Lichamelijk is er niet veel van de oude glorie overgebleven. Een slap aftreksel van wat het ooit was en dat was al niet om over naar huis te schrijven. Meer dan een klein wormvormig aanhangsel was het niet meer dat van opwinding meer nat van het zweet werd dan van moeder natuur. Dat krijg je van te weinig testo.

X'jes en liefs]
Daniéla
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Orchidectomie

Bericht door Fay »

You 'lucky '...

Die vermoeidheid kan ik missen als kiespijn, kwil namelijk nog heel veel

Vanuit nu, zonder andro, klopt er nog steeds een hele hoop niet, maar ik voel me over de gehele lijn gezien gelukkig geen man meer, een spiegel kan daar verandering in brengen, maw, lichamelijk is dat anders, inmiddels bij neergelegd dat ik me redelijk voel bij deze situatie, maar er is natuurlijk meer, en dat meer, dat houdt tegen, de andro dus, en tegelijkertijd die behoefte aan nog meer innerlijke rust en lichamelijke ontwikkeling

Goed, ik moest afgelopen weken tussendoor toch behoorlijk wennen aan de estradiol, en ik start niet eerder met androkur voordat ik daar genoeg stabiliteit in voel, dwz, dat ik in staat ben op een relaxte voor mij hanteerbare manier kan dealen met wat estradiol nu bij me teweegbrengt op emotioneel gebied

Ik vindt het knap als men en andro en estradiol weet te nemen vanaf dag 1 en daar mee kan dealen, mij niet gelukt, waarbij de overgang van een half leven vluchten en in hoofd leven en gewend zijn maar door te gaan ondanks alle ellende, naar ineens die enorme rust , mijn deels onderuit haalde, mijn brein kon dat niet verwerken, ik kon daar niet aan wennen, en daar moet ik nog steeds aan wennen

Geduld en tijd nemen is een advies wat iedereen kan gebruiken imo

Goed, nuff said, back to orchidectomie, wist niet dat die tussenstap bestond, maar dan nog zal je eerst andro hebben moeten gebruiken

Fay
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Orchidectomie

Bericht door Jeste »

Het is nog niet sinds zo lang dat het VU ook orchidectomie aanbiedt aan transgenders. Ook via de PIG is deze mogelijkheid er.
Zodra ik die mogelijkheid heb laat ik deze ingreep uitvoeren.

Er is wel aardig wat informatie te vinden over deze ingreep. Veel ziekenhuizen hebben deze info op hun website staan. Gewoon even zoeken.
Het is wel zo dat er maar weinig informatie is over orchidectomie bij transgenders. Wel kwam ik dit tegen toen ik op de "Orchidectomie" aan het zoeken was, maar geen taalkeuze "Nederlands" had gemaakt: "Orchiectomy For Transsexuals" (dus in het Engels). En hier staat nog wat meer: "Questions I Am Often Asked About My Castration"
Fay schreef:Goed, nuff said, back to orchidectomie, wist niet dat die tussenstap bestond, maar dan nog zal je eerst andro hebben moeten gebruiken
Maar... wat als dat gewoonweg niet kan gebruiken, i.v.m. je gezondheid? Je zou het er in ieder geval over kunnen hebben.
Het wordt natuurlijk gedaan wordt als je goed door de RLE gekomen bent, maar de RLE is toch dat je volledig als vrouw door het leven gaat. Dat zou toch ook zonder androcur kunnen.

en nu ik dit schrijf bedenk ik me nu opeens dat ik mijn pil voor vandaag niet heb geslikt :shock:
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: Orchidectomie

Bericht door elke »

Raisa schreef: Verder hoef je zolang je genitaliën van normaal formaat zijn niet bang te zijn dat je scrotum na een orchi zover krimpt dat je materiaal tekort komt. De krimp schijnt minimaal te zijn en er is meestal toch wel een overschot aan materiaal..

Hoi Raisa!

Dank je wel voor deze informatie. Hou ons vooral op de hoogte als je wilt. Het gaat nogal velen van ons aan.
Ik wil graag nog wat extra vragen stellen met betrekking tot de orchi:

1) Wat als je genitalien niet van normaal formaat zijn. Heb je dan protheses nodig en zouden ze deze plaatsen, of is dat vloeken in de VU-kerk?
en
2) Kan deze operatie alleen in combinatie met een SRS aangeboden worden of ook apart? En hoeveel zou zoiets gaan kosten als je het zelf moet betalen bij de VU?

Je hebt vast ook geen antwoord op deze vragen... maar misschien dat iemand anders het weet?

groeten
Elke
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Orchidectomie

Bericht door Fay »

[quote="Jeste"]

Het wordt natuurlijk gedaan wordt als je goed door de RLE gekomen bent, maar de RLE is toch dat je volledig als vrouw door het leven gaat. Dat zou toch ook zonder androcur kunnen.
[quote="Jeste"]

Ok, in mijn beleving wordt androkur mede voorgeschreven om te laten voelen en merken hoe het voor je is met een laag testoniveau, daar kom je dan in die fase wel achter,en uiteraard voor de feminisatie

De overgang van geen andro en een volledig functionerende testofabriek,weliswaar tegengewerkt door estradiol/oestrogeen, naar srs lijkt me dan ook enorm groot

Kan het mis hebben, dat die reden niet meespeelt, maar vindt het ergens wel logisch, mede omdat bij mensen met oranje licht ook nogal eens alleen androkur wordt voorgeschreven, wederom in mijn beleving, vanuit de gedachte,wen en voel maar hoe dat voor je is, en alleen gebruik voor een aantal maanden, daarvan zijn de effecten terug te draaien

Als iemand daar dan weer iets meer zinnigs over kan zeggen, graag

Fay
Laatst gewijzigd door Fay op 18 mar 2014, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Orchidectomie

Bericht door Raisa »

elke schreef: Hoi Raisa!
1) Wat als je genitalien niet van normaal formaat zijn. Heb je dan protheses nodig en zouden ze deze plaatsen, of is dat vloeken in de VU-kerk?
en
2) Kan deze operatie alleen in combinatie met een SRS aangeboden worden of ook apart? En hoeveel zou zoiets gaan kosten als je het zelf moet betalen bij de VU?
Wat het eerste betreft, daar kan ik weinig over zeggen. de chirurg vertelde me dat het scrotum sowieso maar weinig zal krimpen als je al een jaar aan de hormonen hebt gezeten dus protheses lijken me niet nodig. Maar hoe weinig te weinig is, dat kan ik je echt niet zeggen.

Je kunt er bij de VU ook voor kiezen om alleen een orchi te ondergaan zonder dat je nog een SRS wilt, in dat geval wordt het zonder twijfel vergoed. Het komt voor zover ik weet maar weinig voor want ik heb er nog nooit iemand over horen praten. De chirurg zei dat een orchi meestal wordt uitgevoerd als de patient om gezondheidsredenen echt geen volle srs kan doormaken.