Nieuwe chat! Zie dit topic.

Orchidectomie

Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Orchidectomie

Bericht door Jeste »

Fay schreef:Ok, in mijn beleving wordt androkur mede voorgeschreven om te laten voelen en merken hoe het voor je is met een laag testoniveau, daar kom je dan in die fase wel achter,en uiteraard voor de feminisatiey
Dat idee heb ik ook, hoor. Bij jou is de situatie echter anders omdat je problemen hebt met bijwerkingen van androcur. Daar zou toch rekening mee gehouden moeten worden. Het lijkt mij dat er door bijvoorbeeld extra gesprekken met een psycholoog gekeken kan worden of je zo'n onomkeerbare ingreep, zonder spijt achteraf, kan laten uitvoeren.
Raisa schreef:Je kunt er bij de VU ook voor kiezen om alleen een orchi te ondergaan zonder dat je nog een SRS wilt, in dat geval wordt het zonder twijfel vergoed. Het komt voor zover ik weet maar weinig voor want ik heb er nog nooit iemand over horen praten.
Dan ga ik het maar over hebben, want ik kies voor deze optie. Ik weet namelijk niet wat een SRS in positieve zin aan mijn leven gaat veranderen. Daarom kies ik liever niet voor een zware operatie met een grote kans op complicaties.
Wel weet ik dat het ontbreken van testosteron heel positief werkt op mij. Als dat door middel van een relatief eenvoudige ingreep mogelijk gemaakt kan worden, zodat ik er geen medicijnen meer voor nodig heb, dan is de keuze voor mij makkelijk gemaakt.
Ik kan het me wel voorstellen dat sommige transseksuelen hier wellicht een beetje vreemd van op kijken, maar ik denk zo van: Wie kijkt er nou wat er achter mijn broek zit?
Voor mezelf wordt ik er niet zo erg mee geconfronteerd, want ik doe toch geen dingen als naar het zwembad gaan. Dat doe ik liever op een rustige plaats in de natuur, omdat er daar geen chloorwater is en wel rust.
En zittend plassen kan ik evengoed, dus daarvoor maakt het ook niks uit.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Orchidectomie

Bericht door Fay »

Jeste schreef:
Fay schreef:Ok, in mijn beleving wordt androkur mede voorgeschreven om te laten voelen en merken hoe het voor je is met een laag testoniveau, daar kom je dan in die fase wel achter,en uiteraard voor de feminisatiey
Dat idee heb ik ook, hoor. Bij jou is de situatie echter anders omdat je problemen hebt met bijwerkingen van androcur. Daar zou toch rekening mee gehouden moeten worden. Het lijkt mij dat er door bijvoorbeeld extra gesprekken met een psycholoog gekeken kan worden of je zo'n onomkeerbare ingreep, zonder spijt achteraf, kan laten uitvoeren.
Raisa schreef:Je kunt er bij de VU ook voor kiezen om alleen een orchi te ondergaan zonder dat je nog een SRS wilt, in dat geval wordt het zonder twijfel vergoed. Het komt voor zover ik weet maar weinig voor want ik heb er nog nooit iemand over horen praten.
Dan ga ik het maar over hebben, want ik kies voor deze optie. Ik weet namelijk niet wat een SRS in positieve zin aan mijn leven gaat veranderen. Daarom kies ik liever niet voor een zware operatie met een grote kans op complicaties.
Wel weet ik dat het ontbreken van testosteron heel positief werkt op mij. Als dat door middel van een relatief eenvoudige ingreep mogelijk gemaakt kan worden, zodat ik er geen medicijnen meer voor nodig heb, dan is de keuze voor mij makkelijk gemaakt.
Ik kan het me wel voorstellen dat sommige transseksuelen hier wellicht een beetje vreemd van op kijken, maar ik denk zo van: Wie kijkt er nou wat er achter mijn broek zit?
Voor mezelf wordt ik er niet zo erg mee geconfronteerd, want ik doe toch geen dingen als naar het zwembad gaan. Dat doe ik liever op een rustige plaats in de natuur, omdat er daar geen chloorwater is en wel rust.
En zittend plassen kan ik evengoed, dus daarvoor maakt het ook niks uit.
Hi

Ik heb geen behoefte aan extra gesprekken psycholoog, die keren dat ik dit heb aangekaart had men geen antwoord, vertrouwen daarin heb ik dan ook niet en ik zoek daarin mijn eigen weg wel, de eventuele srs is nog ver van mijn bed

Ik heb vooral veel moeite met de emotionele en geestelijke uitwerking van androkur, niet met dat het zaakje daaronder helemaal lam wordt gelegd

Ik snap je beweegreden wel geen srs te willen, alleen, zou je niet geheel en al vrij willen kunnen voelen, te zijn te gaan en staan waar je wilt? als elke biovrouw?

Als ik naar mezelf kijk, ik voel me enorm beperkt juist wel die dingen te doen die iedereen kan doen, zwemmen, zonnen,sauna, aangaan van relaties, zonder dat daar iets tussen mijn benen zit wat ik moet verbergen,wat er niet hoort, waar ik me voor schaam, kortom, ik wil volledig en al mijn lichaam in overeenstemming met mijn geest, maar als je tevreden kan zijn met een Orchidectomie dan is daar natuurlijk absoluut niets mis mee, helemaal omdat een srs altijd nog kan

Fay
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: Orchidectomie

Bericht door elke »

Fay schreef: Ok, in mijn beleving wordt androkur mede voorgeschreven om te laten voelen en merken hoe het voor je is met een laag testoniveau, daar kom je dan in die fase wel achter,en uiteraard voor de feminisatie
Klopt maar dit is een discriminerend uitgangspunt. Want vrouwen hebben ook testosteron... weliswaar een kleine hoeveelheid maar als vrouwen een testosteron tekort hebben ontstaan er ook allerlei klachten zoals depressie, energietekort, huidproblemen... noem maar op. En uiteraard een gebrek aan libido.
In feite is M2F transen zonder T zetten, meten met verschillende maten. Je creeert een onnatuurlijke situatie en NIET die van de gemiddelde biovrouw.
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: Orchidectomie

Bericht door elke »

Fay schreef: Ik snap je beweegreden wel geen srs te willen, alleen, zou je niet geheel en al vrij willen kunnen voelen, te zijn te gaan en staan waar je wilt? als elke biovrouw?

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat wat zwemmen betreft de nadruk zo wordt gelegd op de geslachtsdelen. Veel transen zitten met een hoop andere secundaire geslachtskenmerken die iemand minder passabel kan maken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de schouder/heup ratio, daar heb ik last van... te brede schouders...
en als ik dan echt ga zwemmen kan ik ook altijd nog een soort jurkje ofzo eroverheen aandoen...zou de heupen ook nog leuk accentueren.
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: Orchidectomie

Bericht door elke »

Jeste schreef: En zittend plassen kan ik evengoed, dus daarvoor maakt het ook niks uit.
mee eens Jeste, en staand plassen is ook heel handig hoor :)
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: Orchidectomie

Bericht door elke »

Fay schreef: aangaan van relaties,
Voor het aangaan van relaties heb je niet per se een specifiek geslachtsdeel nodig.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Orchidectomie

Bericht door Anon20180501 »

Hai Elke

Daarom passen ze naar gelang de resultaten van de bloedmeting de dosis soms aan om de waarde van de testosteron
op een laag niveau (vergelijkbaar met het niveau bij Bio-vrouwen) te houden.

x'jes en liefs
Daniéla
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Orchidectomie

Bericht door Fay »

Elke, ik geef aan dat het mij iig enorm dwars zit, het ding hoort er niet,, het past niet bij me ik schaam me er kapot voor, ik voel me er enorm ongemakkelijk door, en gehandicapt, en niet geheel toevallig komt juist dat kenmerk sterker naar voren bij bezigheden als zwemmen sauna, relaties, intimiteit, etc, tis een belangrijk deel van the whole package die mij het gehandicaptengevoel geeft, ervaar je dat niet zo is dat ook prima, ik wil er vanaf

En ja ik heb ook last van brede schouders forse armen, mijn hele totale 'grote' verschijning, alleen, daar verander ik weinig tot niets aan en het is ook niet dat ene ultieme mannelijke kennmerk wat mij lichamelijk man maakt, wat ik niet ben, daarom is het voor mij zo ontzettend belangrijk dat het verdwijnt, en nee, een neovagina maakt je niet vrouw, wel iets wat stukken meer inde buurt komt bij mijn innerlijke beleving, dan het mannelijke geslachtsdeel

Fay
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Orchidectomie

Bericht door Fay »

elke schreef:
Fay schreef: Ok, in mijn beleving wordt androkur mede voorgeschreven om te laten voelen en merken hoe het voor je is met een laag testoniveau, daar kom je dan in die fase wel achter,en uiteraard voor de feminisatie
Klopt maar dit is een discriminerend uitgangspunt. Want vrouwen hebben ook testosteron... weliswaar een kleine hoeveelheid maar als vrouwen een testosteron tekort hebben ontstaan er ook allerlei klachten zoals depressie, energietekort, huidproblemen... noem maar op. En uiteraard een gebrek aan libido.
In feite is M2F transen zonder T zetten, meten met verschillende maten. Je creeert een onnatuurlijke situatie en NIET die van de gemiddelde biovrouw.
Het testoniveau wordt door androkur wellicht in de buurt gebracht van die van biovrouwen,alleen,dat ben je lichamelijk en geestelijk niet en dus is het idd kunstmatig nabootsen van die biovrouwen status, met alle gevolgen van dien, het zou dan weer moeten kloppen met je hoofd, maar als het dat niet doet moet er gezocht worden naar een juiste balans, elk lichaam en beleving is anders, dat dat zoeken geblazen is is inmiddels wel duidelijk
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: Orchidectomie

Bericht door elke »

Fay schreef: En ja ik heb ook last van brede schouders forse armen, mijn hele totale 'grote' verschijning, alleen, daar verander ik weinig tot niets aan en het is ook niet dat ene ultieme mannelijke kennmerk wat mij lichamelijk man maakt, wat ik niet ben, daarom is het voor mij zo ontzettend belangrijk dat het verdwijnt, en nee, een neovagina maakt je niet vrouw, wel iets wat stukken meer inde buurt komt bij mijn innerlijke beleving, dan het mannelijke geslachtsdeel
Hoi ja dat is heel persoonlijk Fay.
Ik zie/ervaar zelf een piemel niet als een ultiem mannelijk kenmerk. Vrouwen met piemels zijn voor mij vrouwen. En ik val echt helemaal op mannen! Maar moet van een vrouw met een piemel niets hebben. Dus dat is allemaal heel persoonlijk.