Orchidectomie

Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Orchidectomie

Bericht door Fay »

Zelf ben ik er nog nie uit waar ik wel of niet iets van moet hebben, tis meer dan alleen lichamelijk he in contact met 'others'

Fay
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Orchidectomie

Bericht door Jeste »

Fay schreef:Ik snap je beweegreden wel geen srs te willen, alleen, zou je niet geheel en al vrij willen kunnen voelen, te zijn te gaan en staan waar je wilt? als elke biovrouw?

Als ik naar mezelf kijk, ik voel me enorm beperkt juist wel die dingen te doen die iedereen kan doen, zwemmen, zonnen,sauna, aangaan van relaties, zonder dat daar iets tussen mijn benen zit wat ik moet verbergen,wat er niet hoort, waar ik me voor schaam, kortom, ik wil volledig en al mijn lichaam in overeenstemming met mijn geest, maar als je tevreden kan zijn met een Orchidectomie dan is daar natuurlijk absoluut niets mis mee, helemaal omdat een srs altijd nog kan
In het dagelijks leven wordt ik er niet mee geconfronteerd, want ik houd niet van zwembaden of recreatiegebieden. Geef mij maar een rustige plek in de natuur. Sinds ik heel lang geleden iemand leerde kennen die een schip had liggen op een rustige plek heb ik het helemaal gehad met recreatie in de drukte. Van de sauna hield ik ook al niet en voor wat betreft relaties is het zo dat ik nooit interesse had in seks. Wel geprobeerd, hoor, om die interesse te krijgen (nog als jongen), omdat ik dacht dat het er nou eenmaal bijhoorde, maar die interesse zat gewoon niet in me.
elke schreef:
Jeste schreef: En zittend plassen kan ik evengoed, dus daarvoor maakt het ook niks uit.
mee eens Jeste, en staand plassen is ook heel handig hoor :)
Nou, dat vond ik dus niet. Wel deed ik dat. Ook weer omdat ik dacht dat het er nou eenmal bijhoorde als man. Bij mij ging dat erg onhandig. Dan is zitten veel beter. Zelfs als ik bij 10 graden vorst moet wildplassen vind ik het nog geen probleem.
elke schreef:Voor het aangaan van relaties heb je niet per se een specifiek geslachtsdeel nodig.
Dat is een goede opmerking. Dan is het in mijn geval ook nog zo dat ik er absoluut geen geheim van wil maken dat ik als jongen geboren ben. Dingen verbergen doe ik niet meer. Dat had ik al heel lang gedaan, toen ik nog probeerde om als man te leven. Dat vond ik erg moeilijk en dat zorgde voor veel spanningen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Orchidectomie

Bericht door Jeste »

Fay schreef:Elke, ik geef aan dat het mij iig enorm dwars zit, het ding hoort er niet,, het past niet bij me ik schaam me er kapot voor, ik voel me er enorm ongemakkelijk door, en gehandicapt, en niet geheel toevallig komt juist dat kenmerk sterker naar voren bij bezigheden als zwemmen sauna, relaties, intimiteit, etc, tis een belangrijk deel van the whole package die mij het gehandicaptengevoel geeft, ervaar je dat niet zo is dat ook prima, ik wil er vanaf
Wel begrijp ik dit goed. Eigenlijk had ik ook liever dat dat ding er niet zat, maar omdat ik er dus niet zo heel erg mee geconfronteerd wordt laat ik het maar zo. Dat het er zit leidt bij mij niet tot een ondragelijk leven. Daarom wil ik liever geen zware operatie ondergaan met risico op complicaties.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Orchidectomie

Bericht door Raisa »

Afgelopen week heb ik op het VUmc gesproken over de orchidectomie, (eventueel) gevolgd door een srs. Uit het gesprek bleek dat zowel de chirurg als de psycholoog achter dit traject staan, maar dat de endocrinoloog van mening lijkt te zijn dat het niet erg is om nog 3 jaar langer door te gaan met androcur. Ze gaan er wederom over vergaderen waarbij ook de zorgverzekering wordt betrokken. Begin juni zal ik bericht krijgen of het wordt toegestaan of niet.
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Orchidectomie

Bericht door Jeste »

Vandaag is er bij mij orchidectomie uitgevoerd.
De operatie ging naar mijn idee goed. Nu het resultaat nog afwachten. Nu is het daar nogal nogal opgezwollen. Het lijkt nu zelfs wel alsof er meer in zit in plaats van minder. Er zal toch niets vergeten zijn.... Even geduld hebben totdat het hersteld is. Verder natuurlijk rustig aan doen. Het is wel gevoelig, maar niet echt pijnlijk. Dat wil ik graag zo houden.
Toevallig lag ik samen met een andere bezoekster van hier op de kamer.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Orchidectomie

Bericht door Emma »

Nee hoor, volgens mij is elke ingreep daar reden om opgezwollen en blauw te worden. Na mijn sterilisatie jaren geleden wist ik meteen hoe Grote Smurf er daar beneden onder die rode maillot uit moest zien.

En dat is dan een paar sneetjes en wat afbindwerk...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie