Whatever will be

Nieuwsberichten
Merel77

Re: Whatever will be

Bericht door Merel77 »

Ondanks mijn voornemens om niet te kijken heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan. :mrgreen:

Ik vind het eigenlijk vooral een smeuiige docu, zoals je die tegenwoordig wel meer ziet. Het is moeilijk serieus te nemen allemaal en ik krijg toch sterk de indruk dat de dingen die ze over elkaar zeggen, dat je die niet te al serieus moet nemen.
Ilona-W

Whatever will be

Bericht door Ilona-W »

Mag ik ook even?

Ja, natuurlijk was de film een momentopname en heeft Cilla - net als ik hopelijk - ook goede kanten.

Over mijn klaarkomen. Net als een geboren vrouw? Ik zou het niet weten, ik ben geen geboren vrouw. Wel weet ik dat een heleboel geboren vrouwen op hele verschillende manieren klaarkomen. Ik heb nog geen vaginaal orgasme ervaren - begrijp dat dat voor veel vrouwen zo is. Clitorale orgasmes gaan verrassend goed (en vaak). Mooi meegenomen - voor mij. Maar wat voor mij geldt, hoeft niet voor jou te gelden of voor jou.

Ik was in de film wat terughoudend over m'n werk. Op dit soort publiciteit zitten ze daar niet te wachten, dat moest ik respecteren. 2010 - het jaar voor de SRS en het jaar van de clash met Cilla was een turbulent jaar. Ook met m'n werk ging het toen niet goed. Toen ik uit het ziekenhuis terug kwam, was Cilla uit m'n huis (al iets eerder) en m'n baas (v) - die me een korte periode wel erg had dwarsgezeten - was ook weg. Gewoon zelf ontslag genomen, op zoek naar iets anders. Toevallig viel dat allemaal in dezelfde periode als m'n SRS, niemand zal me kwalijk nemen dat ik toen - de film liep op z'n eind - op een roze wolk zat. Maar op dat wolkje zit ik nog steeds, bevalt eigenlijk wel goed hier.

Verder is het gewoon een film over het leven. Vriendschappen ontstaan, kunnen uitgaan als een nachtkaars of kunnen exploderen. Dat laatste gebeurde gewoon.

Het is ook een film over keuzes maken in je leven. Mensen maken verschillende keuzes. Het is niet aan andere mensen om de keuzes die iemand maakt te veroordelen, als die keuzes anderen geen nadeel brengt, ten minste. Ik heb heel lang de keuze gemaakt om te proberen een man te zijn. Ik wilde een gewoon leven leiden, dacht dat toegeven aan mijn vrouwelijke gevoelens dat niet mogelijk zou maken en had daarnaast ook een relatie en een zoon waarin en waarmee ik gelukkig was. Toen in dat geluk een barstje kwam (een heel kleintje maar), was dat voldoende om uit te breken. Een turbulente tijd volgde maar nu is alles op zijn pootjes terecht gekomen. Ik was een man (wilde ik, dachten anderen), werd transgender en ben nu een vrouw. Dat is het gevolg van mijn keuze.
Cilla maakt een andere keuze. Of anderen die keuze zouden maken, of Cilla door die keuze gelukkig is of wordt: het blijft haar keuze. En terecht.

Dit wil ik even kwijt.

Liefs, Ilona
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

weet iemand hoe ik deel 2 kan zien? Als ik 't linkje van RTV Rijnmond open, krijg ik wel deel 1, maar niet deel 2.
Ilona-W

Whatever will be

Bericht door Ilona-W »

Ik zie het nu ook, de 2e aflevering was er vroeger wel. Zal het aan de regisseur doorgeven, misschien lukt het haar om iets met Rijnmond te regelen ....
Lise

Bericht door Lise »

Dank je, Ilona, ik ben ook wel benieuwd. Ik blijf nu een beetje midden in het verhaal hangen :)
Alice

Bericht door Alice »

Nederlandse documentaire wint prijs in India

De Nederlandse documentaire WhatEver Will Be heeft de prijs voor beste documentaire gewonnen op het Indiase Dada Saheb Phalke Film Festival. Het festival, vernoemd naar de grondlegger van de Indiase cinema, is het enige onafhankelijke film festival van India, het grootste filmland ter wereld. Dat meldt producent Memphis Films & Television.

Voor de documentaire volgde regisseur Esther Prade twee jaar de Rotterdamse transseksuelen Cilla en Ilona. De twee waren hartvriendinnen tot de wens van Cilla om een echte vrouw te worden dat verstoorde. "Ik breng de vriendschap, de twijfels, de worsteling, de acceptatie en ook het uit elkaar vallen van de vriendschap in beeld," vertelt Prade in een verklaring over de film.

Transseksuelen zijn ruim vertegenwoordigd in India. Naar schatting kent het land zo'n twee tot drie miljoen mensen die zich man noch vrouw voelen. Twee weken geleden nog bepaalde het hooggerechtshof in India dat transgenders moeten worden erkend als derde geslacht. De prijs voor WhatEver Will Be is volgens de makers opnieuw een mijlpaal in de emancipatie van Indiase transgenders.

Nederlandse films over LHBT doen het de laatste tijd erg goed in het buitenland. Ook de titels Matterhorn, Jongens en Ongekend verlangen, over de liefdes tussen twee mannen, wonnen over de hele wereld diverse prijzen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Janice

Bericht door Janice »

Ik zit nog steeds op het tweede deel te wachten.
Veronica

Bericht door Veronica »

Janice schreef:Ik zit nog steeds op het tweede deel te wachten.
Die was al uit, maar ben de link kwijt.
Afbeelding