VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Gelukkig bepalen we inderdaad zelf tot hoever we gaan en ik kan me daarbij van alles voorstellen en begrijpen maar toch vraag ik me 1 ding af Sabrina.
"niet in mijn gezonde lichaam" zeg je wel vaker, zie je je gezonde lichaam als een beperking, een rood licht waardoor je dat laat wat je eigenlijk WEL zou willen?
Voor mij ligt het namelijk andersom, ik ben blij dat mijn lichaam nog zo gezond is dat ik hrt en een srs aan kan, dat is namelijk niet iedereen gegeven.

Ik lees je antwoord wel in dat andere topic.

x'jes en liefs
Daniéla
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door elke »

Als je zonder hrt en srs afkunt moet je dat vooral doen! De behandelingen zijn in Veel gevallen vaak helemaal niet goed voor je lichaam en je zult niet de eerste zijn die daar Veel klachten van ondervind... als je jezelf die risico's kunt besparen dan is dat toch alleen maar (keihard) toe te juichen?
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Hai Elke

Ik zeg ook niet dat er geen risico's verbonden zijn aan het medische traject en ik geef ook iedereen groot gelijk als ze zonder kunnen die risico's niet aan te gaan.
Mijn vraag was of die risico's voor Sabrina de reden was om het medisch traject niet in te gaan of dat ze daar überhaupt nooit aan zou beginnen. Dat is mij niet geheel duidelijk.

x'jes en liefs
Daniéla
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Anon20180730 »

Nog even los van jou vraag Daniéla en of het nu bedoeld was door Sabrina of niet; ik blijf het toch ronduit een 'rotopmerking' vinden. Het suggereert min of meer dat je als Trans toch echt wel dom bent als je verder gaat. Gelukkig zijn er voldoende mensen en deskundigen die daar vrij en anders over denken. Ik respecteer ieder zijn of haar transgender "balansdagen" 1 dag of 31 dagen in de maand, maar als ik besluit dat het voor mij niet genoeg is en verder ga, dan wil ik geen rotopmerkingen daarover krijgen. Zeker niet van iemand die beter weet. Ik ben baas over eigen lichaam en dus laat me a.u.b. met rust. Je bijdrage aan het topic 'wie is nu man of vrouw' interesseert me niet langer. Al ben je God, de zoon en de heilige Geest samen. Amen
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Hai Irene

Ik begrijp heel goed dat zo'n opmerking grievend kan overkomen voor anderen, ook al is die persoonlijk.
Daarom vraag ik Sabrina om uitleg van haar steeds weer terugkerende uitspraak. ;)

x'jes en liefs
Daniéla
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Fay »

Misschien dat door tig keer keihard te roepen hoe het bij jou zit , er een soort van verkrampte vervormde surrogaat zelfbevestiging ontstaat terwijl de werkelijke behoefte en onderliggende emotie totaal anders is, who knows, slechts mijn interpretatie

*The only gay in the village!*


Fay
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Alice »

Sabrina40 schreef:Zie ook : http://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentr ... enderzorg/" target="_blank
Het puntenlijstje van de VUA, je wordt er niet echt vrolijk van.
De drie punten uit het plan van VUmc zijn:

1. Verzekeraars moeten duidelijk maken voor hoeveel genderpatiënten zij op jaarbasis zorg willen inkopen.
--Zal altijd wel moeilijk zijn om dit in te schatten maar daar zijn statistieken voor. Wel vermoed ik dat voor een tijd er minder srs operaties (MtF) uitgevoerd hoeven worden door het effect ‘nieuwe genderwet’.
Wel vraag ook ik mij af, de inkoop is deze nu alleen gericht op de VUA of of is er een verdeelsleutel over andere, VUG, VUL en andere locaties.

2. In overleg moet daarvoor een tarief worden vastgesteld, waarbij VUmc bereid is aan verzekeraars volledige openheid te geven over de kosten.
--Openheid over de totale kosten had natuurlijk veel eerder plaats moeten vinden, maar men ‘pionierde’ graag door ofwel met stopte het ene financiële gat met geld bestemd voor wat anders. Zorgen dat alles maximaal financieel schimmig bleef.

Wouter Bos: 'Wij hoeven hier geen cent aan te verdienen, het gaat om de patiënt .'
--We weten wie dit zegt, we hebben hem al eens eerder meegemaakt. Wat dat betreft past hij wel in het VUA bestel.

3. In overleg moet bekeken worden in hoeverre de huidige beschikbare middelen voldoende zijn om de overeengekomen hoeveelheid genderpatiënten te behandelen én hoe een eventueel tekort gefinancierd kan worden.
--Het loopt al zo’n jaartje dat vergaderen, “maar nu zijn we berijd om openheid van zaken te geven” er gaat al iets gloren.

In Nieuwsuur zei Wouter Bos dat VUmc bereid is zijn expertise op het gebied van genderzorg te delen, zodat op termijn in meerdere medische centra in ons land deze zorg kan worden aangeboden.
--Tja, ik ben zo’n figuur die goed ja kan zeggen en nee kan doen. Zodoende herken ik de intenties van de VUA.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Alice »

Danielle schreef:Naar mijn idee moet het VU meer tijd en energie steken in het kenniscentrum deel van het Genderteam. Zodat transgenderzorg wat gedecentraliseerder kan worden uitgevoerd. Vooral dingen als de drie maandelijkse controle bij de endocrinoloog kan best op een lokaal niveau. Het Genderteam kan daarvoor best richtlijnen en documentatie opstellen voor wat normale toleranties zijn voor bloedwaarden bijvoorbeeld. Zolang je daar binnen blijft niets aan de hand. Zo worden de artsen van het Genderteam ontlast en hoeven wij als patiënt niet meer zover te reizen voor een doktersbezoekje van 10 minuten. Ik zou niet weten hoe laag je kunt gaan met deze decentralistatie. Of dat bij iedere willekeurige huisarts zou kunnen, bij iedere willekeurige endocrinoloog of alleen bij een endocrinoloog die extra traning/cursussen heeft gedaan durf ik niet te zeggen. Ik kan niet goed inschatten hoeveel extra kennis dit voor een arts vereist.
Wat je neer schreef heeft een logica, nu de VUA nog.
Splitsing ‘kenniscentrum’ en medisch handelen (algehele behandeling transgenders) zie ik niet de VUA niet zo snel doen je krijgt dan, mogelijk, een splitsing van de centjes die beschikbaar zijn/komen. Kenniscentrum zou onder wetenschap/onderwijs vallen en de behandeling gezondheidszorg.

Mijn ervaring is dat in het algemeen de huisartsen opvallend weinig kennis van geslachtshormonen hebben. Endocrinologen Urologen en Gynaecologen zijn meer de aangewezen personen daarvoor.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Sabrina40 »

Mijn beloofde reactie staat nu onder "Wat maakt iemand nou een man of een vrouw", zie http://t-nederland.nl/forum/viewtopic.p ... =70#p59936" target="_blank
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door alida »

Nieuws over de patiëntenstop:

http://transgendernetwerk.nl/2014/05/mi ... entenstop/.

Samenvatting: de minister organiseert binnenkort weer een overleg met de partijen om een oplossing voor de korte termijn te vinden en er moet in het najaar een plan zijn om een oplossing voor de lange termijn (structurele verbetering van de transgenderzorg) te realiseren.

De sense of urgency spat er nog niet vanaf. :(
Plaats reactie