Toch apart omdat het nu juist om de zelfdiagnose gaat... Ik heb nog geen groen bij het VUmc maar ben wel een duidelijk geval. Verder zou de wachtlijstproblematiek geen rol spelen met de deskundigenverklaring en als ze toch de diagnostiek gedaan zouden willen hebben...
Ga het nog een keer aan Sophie vragen.
geslachtswijziging GBA
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: geslachtswijziging GBA
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Danielle
Zoals ik het begreep ligt de moeilijkheid vooral bij de gevallen waarin al vroeg in de diagnostische fase een deskundigenverklaring zou worden afgegeven. Want als de psycholoog die langdurige wens heeft vastgesteld, wat is dan nog de waarde van de rest van de diagnostische fase? Ik kan me voorstellen dat dat voor de psychologen best een dilemma is. Zoals ik zei (en wat mij ook werd vertelt) gaat de diagnostische fase ook over het vaststellen of je een medische transitie aan kan.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
LisaM
Welke nederlandse papieren? De nieuwe wetgeving staat alleen wijziging van voornamen en geslacht in de geboorte akte toe, en alle officiële nederlandse documenten (zoals gba) zijn daarvan afgeleid... Zonder geboorteakte wijziging kun je niets wijzigen, immers dan klopt de geboorteakte niet meer met het afgeleide document.Veronica schreef:Lekker dan, want in Polen is dat jarenlange procedure, sterker nog in Polen moet je eerst toestemming van de rechter hebben voor HRT, en als dat verlopen is en je SRS hebt gehad moet je om toestemming (beide apart) vragen voor naamswijziging en geslachtswijzing.LisaM schreef: De nederlandse overheid kan geen buitenlandse geboortakte aanpassen, als je nederlandse bent kunt je de inschrijving van je buitenlandse geboorteakte aanpassen in Den Haag. Het origineel blijft zoals het was, daarvoor zul je naar de buitenlandse gemeente toe moeten. Wie geen nederlands paspoort heeft, heeft pech en wordt naar buitenland verwezen...
Dus ja, omgekeerde wereld en ik zou alleen in de knoop raken, ik deed het zonder toestemming dus tenzij ik paar paarse flappen onder de tafel leg.
Hopelijk kan ik de Nederlandse papieren dan hier wel wijzigen, naast de naam en geslacht, moet wel kunnen hoop ik, en dan in een later stadium NL nationaliteit aanvragen, heb er al recht vanaf 2008 maar nooit gedacht dat ik het nodig had, er werd altijd gezegd dat de voordelen tegenover mijn rechten die ik al na die 17 jaar had niet echt veel anders zijn, vooral alleen als je mee wilt stemmen met landelijke verkiezingen.
En verder, het zou veel geld kosten toen om alles opnieuw in te leveren, en dat geld had ik toen ook al niet.
-
LisaM
Als je over anderhalve maand van start wilt gaan, had alles allang klaar moeten liggen. Dat is het dus niet, met als extra dat allerlei vragen nog niet beantwoordt zijn. Kortom het wordt waarschijnlijk een puinhoop op 1/7. Ik ben blij alles ruim voor deze datum gedaan te hebben...Danielle schreef:Heb vanmiddag bij het VUmc navraag gedaan, ik was er toch. Het genderteam is bezig met het opstellen van het format voor de deskundigenverklaring. Echter moeten diverse disciplines én een peloton juristen over zoiets heen plassen. Ze verwachten wel dat voor 1 juli ze zover zijn dat de eerste verklaringen kunnen worden uit gegeven. In elk geval aan hen die al door de diagnose heen zijn. Voorzover bekend bij het genderteam zijn de gemeenten ook al bezig met de nodige voorbereidingen en lijkt het erop dat 1 juli ook daar gaat lukken.
Ze worstelen nog wel behoorlijk met hoe ze om moeten gaan met personen die nog geen diagnose hebben of geen medisch traject wensen. Het diagnosticeren van de genderdysforie kunnen ze vrij snel. Maar de diagnose gaat verder dan enkel dat feit vaststellen. Bij het genderteam wordt ook gekeken of je een transitie aankan (mentaal stabiel, sociaal vangnet, fysiek gezond, dat soort dingen), dat is een belangrijk deel van de diagnostische fase.
-
Veronica
Lang verhaal, te veel dingen uitleggen die de meeste toch niet begrijpen hoe het in vredesnaam is geregeld.LisaM schreef: Welke nederlandse papieren? De nieuwe wetgeving staat alleen wijziging van voornamen en geslacht in de geboorte akte toe, en alle officiële nederlandse documenten (zoals gba) zijn daarvan afgeleid... Zonder geboorteakte wijziging kun je niets wijzigen, immers dan klopt de geboorteakte niet meer met het afgeleide document.
-
Emma
- Beheerder
Maar als je de GBA wilt wijzigen staat een medische transitie daar nu juist los van. Sommigen willen of kunnen dat zelfs niet. Waarom zou je dat dan gaan beoordelen? Dilemma lijkt me dan opgelost, toch? Het enige wat ze dan moeten doen is een iets uitgebreidere screening.
Maar ik ben benieuwd wat TNN daar over te zeggen heeft.
Maar ik ben benieuwd wat TNN daar over te zeggen heeft.
Danielle schreef:Zoals ik het begreep ligt de moeilijkheid vooral bij de gevallen waarin al vroeg in de diagnostische fase een deskundigenverklaring zou worden afgegeven. Want als de psycholoog die langdurige wens heeft vastgesteld, wat is dan nog de waarde van de rest van de diagnostische fase? Ik kan me voorstellen dat dat voor de psychologen best een dilemma is. Zoals ik zei (en wat mij ook werd vertelt) gaat de diagnostische fase ook over het vaststellen of je een medische transitie aan kan.
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Danielle
Het gaat om gevallen die wél een medische transitie willen en ook al vroeg tijdens, of misschien zelfs al vóór, de diagnostische fase een deskundigen verklaring krijgen. Als je iemand zo'n verklaring geeft, kan je dan nog aan de rem trekken als blijkt dat er verderop in de diagnose iets naar voren komt waaruit blijkt dat er beter een rood licht gegeven wordt. Wat is dan überhaupt nog de meerwaarde van een uitgebreide diagnose en screening?
Ik snap het dilemma wat de psychologen nu op hun bord geschoven hebben gekregen. Daar is niet makkelijk antwoord op te geven.
Ik snap het dilemma wat de psychologen nu op hun bord geschoven hebben gekregen. Daar is niet makkelijk antwoord op te geven.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Emma
- Beheerder
Dan nog gaat het niet aan deze mensen een deskundigenverklaring te weigeren. Dat je als endocrinoloog geen hormonen wilt geven of als chirurg niet wilt gaan snijden omdat je gerede twijfels hebt of dat wel goed is op basis van nader onderzoek wordt door een deskundigenverklaring waarin de *wens* van iemand bevestigd wordt toch niet onmogelijk gemaakt.
"Klopt mevrouw, dat we uw wens tot geslachtswijziging hebben bevestigd. We hebben geconstateerd dat u die wens had en dat die wens van blijvende aard is. Maar we hebben onze twijfels of het verstandig is u op het moment een hormoonbehandeling aan te bieden."
Ik kan me voorstellen dat je even moet nadenken hoe je je woorden kiest in zo'n verklaring. Maar van aan de rem trekken is volgens mij helemaal geen sprake omdat de deskundigenverklaring helemaal niets met diagnostiek te maken heeft. Dat is ook wat ik uit het debat in de Eerste Kamer gehaald heb uit de toelichting van Teeven. Maar dat kan ik natuurlijk verkeerd gehoord hebben.
"Klopt mevrouw, dat we uw wens tot geslachtswijziging hebben bevestigd. We hebben geconstateerd dat u die wens had en dat die wens van blijvende aard is. Maar we hebben onze twijfels of het verstandig is u op het moment een hormoonbehandeling aan te bieden."
Ik kan me voorstellen dat je even moet nadenken hoe je je woorden kiest in zo'n verklaring. Maar van aan de rem trekken is volgens mij helemaal geen sprake omdat de deskundigenverklaring helemaal niets met diagnostiek te maken heeft. Dat is ook wat ik uit het debat in de Eerste Kamer gehaald heb uit de toelichting van Teeven. Maar dat kan ik natuurlijk verkeerd gehoord hebben.
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Claire
Ik kan me daar ook wel wat bij voorstellen dat lastig is voor VU.
Ik hoop alleen dat ze beeetje snel doordenken
Ik hoop alleen dat ze beeetje snel doordenken
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.
-
Emma
- Beheerder
Ze meieten nieuw mauwen. Ze waren bij de voorbereiding van de wet ruim twee jaar geleden vilgems mij ook al betrokken, het is niet dat ze pas vorige maand gehoord hebben dat ze verklaringen moesten gaan afgeven.
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]