Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Nieuwsberichten
alida

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door alida »

Fay schreef:Lijkt me eerder realisme, zo ervaar ik mijn hele gd ook en het is ook zo, men kan alleen iets bewerkstelligen dat anatomisch iig dicht in de buurt komt van, gehandicapt zal je altijd blijven, op vele fronten, en dat is een harde realiteit

Fay
Maar anatomisch dicht in de buurt van wat? Een norm waarvan cisvrouwen/cismannen ook afwijken. Welk geslachtskenmerk je ook bekijkt, iedereen schiet tekort ten opzichte van de normen. Alleen wij worden veel strenger langs die meetlatten gelegd dan cisseksuele mensen (ook door onszelf). Een masculiene cisvrouw is niet iemand die "op een vrouw lijkt"; ze is en blijft een vrouw. Aan de andere kant kan een transvrouw zo feminien en passabel zijn als wat, maar ze blijft in VUmc-termen "iets wat erop lijkt".

Dat essentialisme zit in dat citaat, maar ik begrijp ook wel dat ze doelt op het realisme dat jij erin leest. Het is gewoon slordige woordkeus van een professional die beter zou moeten weten.

Jeetje, nou voel ik me een echte zuurpruim.
Fay

Bericht door Fay »

Anatomisch in de buurt van hoe jij je zou werkelijk willen voelen en met dat lichaam ook zou willen kunnen wat elke cis vrouw wenst te kunnen, 1 voorbeeld , dat je geen kinderen kan krijgen, en dat is dan nog maar 1 lichamelijk aspect van de grote handicap die trans zijn heet

Nuchter gezien kan met niet meer dan een poging wagen iets te bewerkstelligen dat in de buurt komt van je diepste wens, jezelf zijn, in werkelijk elk facet of opzicht

Gevoel bepaald in deze echter alles, hoe jij je voelt met jezelf en je zal moeten accepterend at je nooit helemaal kan zijn wie je diep van binnen werkelijk bent, nee , je zal het hiermee moeten doen

Fay
Danielle

Bericht door Danielle »

alida schreef:Het is een interessant interview. Maar mijn stemming verzuurt toch ook wel als ik lees:

"We kunnen geen man maken van een vrouw of omgekeerd. We kunnen iets maken wat erop lijkt."

Dus je hele carrière is gewijd aan de behandeling van genderdysforie en toch heb je nog steeds essentialistische opvattingen over wat iemand tot een Echte Man of een Echte Vrouw maakt? Dus een transvrouw is geen vrouw, maar "iets wat erop lijkt"?

Ik snap - of, nou ja, ik hoop - dat ze het zo niet bedoelt, maar je weet toch dat je een beetje voorzichtig moet formuleren bij dit onderwerp! :(

En het woord "ombouwen" moest ook weer eens vallen... Zucht.
Dat stuk van het interview, de vraag en de reactie gaat over de operaties. In haar opvatting "iets dat erop lijkt" kan ik best inkomen. Een neo-vagina is anders dan een biologische vagina, ze maken iets wat erop lijkt en van buitenaf niet of nauwelijks van echt te onderscheiden is. Maar de fysieke eigenschappen verschillen nogal, de elasticiteit van het weefsel is anders, slijmvliezen ontbreken, baarmoeders zijn nog niet te kweken uit een paar stamcellen en vruchtbaarheid verdwijnt. Andersom ook trouwens daar komt ze later in het interview ook nog op terug. Een falloplastiek heeft op zijn best een matig resultaat omdat het moeilijker is, geen echte testes, geen erecties, nog steeds niet vruchtbaar, enorme littekens van het huidtransplantaat (nog maar te zwijgen over die van de borstamputatie).
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

en toen "was er koffie" (met of zonder mokkataartje) :)
Alice

Bericht door Alice »

Van achter mijn mokkataartje, die ik goed moet vast houden daar deze extra light is.

Mw. Annelou de Vries, “Ik kan niet goed peilen waarom verzekeraars dwars liggen over een paar miljoen”. Bij die ‘paar’ miljoen gaat het wel over 10 miljoen. Mogelijk dat bij haar in huis op de schappen wel een paar miljoen ligt die ze makkelijk kan gebruiken, of ze gaat regelmatig met miljoenen bedragen om waarbij ze niet op een miljoentje meer of minder hoeft te kijken. Het is vrij arrogant/naïef om met de gedachte dat ze (verzekeraars) waarschijnlijk winst hebben gemaakt als argument te gebruiken om de verzekeraars te verplichten een extra financiële injectie te geven.

Twee jaar geleden werd er een financiële injectie gegeven maar ze vergeet (voor het gemak?) dat in de jaren daarvoor ook al extra geld is gegeven om de wachtlijst weg te werken, iedereen is bekend met welk resultaat. Daarbij te denken dat er ‘vroeger’ een gestabiliseerde toestroom van transgenders was. Nu wordt ook de grote ‘onvoorziene’ grotere toestroom genoemd, als ze zich een beetje geïnformeerd had dan had ze signalen kunnen waarnemen dat dit een internationaal gegeven is die grote toestroom.

Het zelfmoordspook, altijd goed om te gebruiken. Nu door de vragenstelster.
Mw. ontkracht het niet houd het warm, zielig. Er zijn geen gevallen bekend van zelfmoord van transgenders die nog geen srs hebben gehad. Wel van MtF transgenders na hun srs. FtM geen zelfmoorden bekend.
Het doe-het-zelven met hormonen, daar is al zo veel over geschreven. Wel opvallend is dat zij die dit doen tevreden mensen zijn waar alleen de ellende bestaat uit de kosten, moeite.

Samenwerking met anderen, "hier staan we voor open". Hoe goed is de samenwerking met PIG?

Mw. "We kunnen geen man maken van een vrouw of omgekeerd. We kunnen iets maken wat erop lijkt."
Is inderdaad realisme, hoe je het draait, keert of schud het is wel zo.
Om bij medisch handelen te blijven, bijvoorbeeld je breekt een been/ arm ofzo dan zal in de behandeling geen verschil zijn tussen man of vrouw maar geheel anders kan het worden als je een medicijn moet gebruiken waarbij je op bedacht moet zijn dat de dosering, uitwerking geslachtsafhankelijk kan zijn. Dit kan een probleem geven voor transgenders na de srs. Daar de voorschrijvende medici in de meeste gevallen het ook niet weten hoe daar mee om te gaan moet je zelf kunnen beslissen wat bij jou van toepassing is.

Zuurpruim, een zure appel waar doorheen gepruimd wordt.
Laatst gewijzigd door Alice op 21 mei 2014, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Danielle

Bericht door Danielle »

Vergis je niet in de bedragen die er in de zorg doorheen gaan. Die 10 miljoen euro is in zorgverzekeraarsland een relatief klein bedrag. Aan premie stroomt er per jaar een slordige 100 Miljard euro die sector in. Dan valt die 10 miljoen best mee. Ik herinner me nog een jaar of 2 geleden de heisa die er was over het mogelijk niet meer vergoeden van extreem dure medicijnen voor zeldzame ziekten, dat was in de orde van > € 100.000 per patiënt per jaar en toen stond de maatschappij op haar achterste benen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Veronica

Bericht door Veronica »

Danielle schreef:Vergis je niet in de bedragen die er in de zorg doorheen gaan. Die 10 miljoen euro is in zorgverzekeraarsland een relatief klein bedrag. Aan premie stroomt er per jaar een slordige 100 Miljard euro die sector in. Dan valt die 10 miljoen best mee. Ik herinner me nog een jaar of 2 geleden de heisa die er was over het mogelijk niet meer vergoeden van extreem dure medicijnen voor zeldzame ziekten, dat was in de orde van > € 100.000 per patiënt per jaar en toen stond de maatschappij op haar achterste benen.
Dat was volgens mij iets met F of zo, in ieder geval was dat op het nieuws toen, kleine €800.000 per jaar aan kosten.
Afbeelding
Alice

Bericht door Alice »

Danielle schreef:Vergis je niet in de bedragen die er in de zorg doorheen gaan. Die 10 miljoen euro is in zorgverzekeraarsland een relatief klein bedrag. Aan premie stroomt er per jaar een slordige 100 Miljard euro die sector in. Dan valt die 10 miljoen best mee. Ik herinner me nog een jaar of 2 geleden de heisa die er was over het mogelijk niet meer vergoeden van extreem dure medicijnen voor zeldzame ziekten, dat was in de orde van > € 100.000 per patiënt per jaar en toen stond de maatschappij op haar achterste benen.
Ja, er gaan gigantische bedragen om in de zorg en die 10 miljoen is in verhouding geen groot bedrag (zeker t.o. ‘strijkstokjes’). Het probleem is nu wel geworden ieder vindt, om welke reden ook, recht heeft op ‘een paar miljoen’ uit de pot. Wordt er voldaan aan alle verzoeken zou dit wel eens een financieel/logistiek probleem kunnen geven.
Waar het omgaat, VUA-Genderteam vraagt 10 miljoen extra dit is buiten het bedrag wat zij nu ontvangen in vaste vergoedingen en behandelingskosten.
Vreemd is het niet dat de verzekeraars moeite hebben om weer een financiële injectie te geven na eerdere suppleties.
Zeer positief is dat Dhr. Bos de overweging wil nemen om opening van zaken te geven aangaande.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
LisaM

Bericht door LisaM »

Fay schreef:Anatomisch in de buurt van hoe jij je zou werkelijk willen voelen en met dat lichaam ook zou willen kunnen wat elke cis vrouw wenst te kunnen, 1 voorbeeld , dat je geen kinderen kan krijgen, en dat is dan nog maar 1 lichamelijk aspect van de grote handicap die trans zijn heet

Nuchter gezien kan met niet meer dan een poging wagen iets te bewerkstelligen dat in de buurt komt van je diepste wens, jezelf zijn, in werkelijk elk facet of opzicht

Gevoel bepaald in deze echter alles, hoe jij je voelt met jezelf en je zal moeten accepterend at je nooit helemaal kan zijn wie je diep van binnen werkelijk bent, nee , je zal het hiermee moeten doen

Fay
Volgens mij heb je een zelf acceptatie probleem, en wens je de werkelijkheid niet te erkennen. Misschien is dat wat de psycholoog probeerde te zeggen. Je hebt tevens een bepaald bio-vrouw ideaal idee, die aan geen kanten klopt.

Ik heb een (bio) vriendin die een leuke baan, vermogende partner en mooi huis heeft. Geen kinderen, want die wilde ze niet. Er zijn genoeg lesbische paren, waarbij 1 van de vrouwen de kinderen krijgt en de andere niet. Die vrouwen voelen zich net zo goed moeder, als degene die het kind eruit geperst heeft.

Mijn (Chet) vagina ziet er estisch beter uit dan 90% van de bio vagina's, volgens de Chet verpleegsters heb ik een grotere en gevoeligere clit dan die van hunzelf. Ik heb een lekkerder kontje dan die enorme massa die veel bio vrouwen hebben, en zo kan ik wel even doorgaan. Ik heb geen flexibele schede en mis dat ook helemaal niet, het idee daar een kind doorheen te moeten persen is voor mij een gruwel. Overigens heb ik 2 kinderen gekregen en ben daar heel blij om.

Mijn diepste wens is uitgekomen, heb geaccepteerd wat ik nu eenmaal was en ben en dat is een vrouw met iets afwijkende achtergrond. Ik voel en ervaar geen handicap...
Fay

Bericht door Fay »

Dat is mooi te horen, ik blijf liever bij de feiten, en die zijn uiteraard pijnlijk om te moeten beseffen en te horen, dat heeft weliswaar in zoverre met zelfacceptatie te maken dat ik het idd moeilijk te verkroppen vindt dat ik hetgeen ben wat ik ben en liever gewoon een vrouw was geweest vanaf mijn geboorte, dat is de keiharde realiteit die transseksualiteit heet

Je kan niemand wijsmaken dat dat voor jou niet geldt of gold

Fay