Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Nieuwsberichten
Danielle

Re: Interview met jeugdpsychiater van VUmc genderteam

Bericht door Danielle »

Ik was ook liever geboren als meisje. Had mijn leven een stuk makkelijker gemaakt en in elk geval een zware transitie gescheeld. Maar zo ben ik niet geboren helaas. Dan kan ik bij de pakken neer gaan zitten, depressief zijn en op discutabele copingmechanismen terugvallen. Of ik kan er maar gewoon het beste van maken en zoveel mogelijk plezier beleven. Zo'n positieve instelling is ook niet altijd makkelijk en vol te houden, transseksualiteit accepteren doe je ook niet zomaar eventjes. Maar het schopt echt kont grote tijden ten opzichte van in die negatieve spiraal blijven hangen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Fay

Bericht door Fay »

Je hebt simpelweg gene keus, vroeg of laat zal je jezelf en je situatie voor de volle 100 % moeten accepteren, dat gaat idd niet zonder slag of stoot

Fay
alida

Bericht door alida »

Danielle schreef:
alida schreef:Het is een interessant interview. Maar mijn stemming verzuurt toch ook wel als ik lees:

"We kunnen geen man maken van een vrouw of omgekeerd. We kunnen iets maken wat erop lijkt."

Dus je hele carrière is gewijd aan de behandeling van genderdysforie en toch heb je nog steeds essentialistische opvattingen over wat iemand tot een Echte Man of een Echte Vrouw maakt? Dus een transvrouw is geen vrouw, maar "iets wat erop lijkt"?

Ik snap - of, nou ja, ik hoop - dat ze het zo niet bedoelt, maar je weet toch dat je een beetje voorzichtig moet formuleren bij dit onderwerp! :(

En het woord "ombouwen" moest ook weer eens vallen... Zucht.
Dat stuk van het interview, de vraag en de reactie gaat over de operaties. In haar opvatting "iets dat erop lijkt" kan ik best inkomen. Een neo-vagina is anders dan een biologische vagina, ze maken iets wat erop lijkt en van buitenaf niet of nauwelijks van echt te onderscheiden is. Maar de fysieke eigenschappen verschillen nogal, de elasticiteit van het weefsel is anders, slijmvliezen ontbreken, baarmoeders zijn nog niet te kweken uit een paar stamcellen en vruchtbaarheid verdwijnt. Andersom ook trouwens daar komt ze later in het interview ook nog op terug. Een falloplastiek heeft op zijn best een matig resultaat omdat het moeilijker is, geen echte testes, geen erecties, nog steeds niet vruchtbaar, enorme littekens van het huidtransplantaat (nog maar te zwijgen over die van de borstamputatie).
Dat realisme juich ik ook toe. Het ging me om het onnadenkende gebruik van de woorden "man" en "vrouw" en van "iets" terwijl je het over een persoon hebt. Om over "ombouwen" nog maar te zwijgen.
LisaM

Bericht door LisaM »

Fay schreef:Dat is mooi te horen, ik blijf liever bij de feiten, en die zijn uiteraard pijnlijk om te moeten beseffen en te horen, dat heeft weliswaar in zoverre met zelfacceptatie te maken dat ik het idd moeilijk te verkroppen vindt dat ik hetgeen ben wat ik ben en liever gewoon een vrouw was geweest vanaf mijn geboorte, dat is de keiharde realiteit die transseksualiteit heet

Je kan niemand wijsmaken dat dat voor jou niet geldt of gold

Fay
Een vriendin van mij is 1,60m met een mollig figuur en was liever als Heidi Klum geboren.
Een surinaamse vriendin was liever als blanke geboren.
Een andere vriendin was liever met een gouden lepel in de mond geboren.
Zo heeft iedereen wel wat...

Dat ik liever als vrouw was geboren is duidelijk, dat was de motivator voor de martelgang die ze transitie noemen. Gaandeweg tijdens de transitie ben ik er wel achter gekomen dat het verleden niet veranderd kan worden en het accepteren van je verleden ervoor zorgt dat je de resterende jaren prettig leeft in je gewenste rol. :hug:
Dat is de keus: accepteren en prettig leven of wrok en niet prettig leven. Voor mij een makkelijke keus... 8-)
Danielle

Bericht door Danielle »

Een makkelijke keus wil ik het niet noemen, het is in elk geval makkelijker gezegd dan gedaan. Maar acceptatie is wel de beste keus.
Mijn transitieblog: Fading Gender
LisaM

Bericht door LisaM »

Danielle schreef:Een makkelijke keus wil ik het niet noemen, het is in elk geval makkelijker gezegd dan gedaan. Maar acceptatie is wel de beste keus.
Waar een keus is, is ook een lange weg. :mrgreen:
tanja1977

Bericht door tanja1977 »

Fay schreef:Lijkt me eerder realisme, zo ervaar ik mijn hele gd ook en het is ook zo, men kan alleen iets bewerkstelligen dat anatomisch iig dicht in de buurt komt van, gehandicapt zal je altijd blijven, op vele fronten, en dat is een harde realiteit

Fay
+1
Helemaal mee eens