VUmc: Patiëntenstop opgeheven

Veronica

Re: VUmc: Patiëntenstop opgeheven

Bericht door Veronica »

De polikliniek voor genderzorg van het VU medisch centrum gaat maandag weer open voor nieuwe patiënten. Het VUmc en de zorgverzekeraars hebben een akkoord gesloten over de financiering van de zorg in 2014 en daarna.

Eind vorig jaar werd de behandeling van nieuwe transseksuelen en transgenders stopgezet. Zorgverzekeraars hadden voor 2014 voor het VUmc drie miljoen euro beschikbaar gesteld. Volgens de kliniek was dat niet genoeg; er was zeker tien miljoen euro nodig.

Het VUmc is verantwoordelijk voor 85 procent van de zorg aan genderpatiënten in Nederland. Afgesproken is dat de polikliniek een expertisecentrum wordt, dat andere klinieken kan helpen als de vraag naar deze zorg blijft stijgen.
Bron: NOS
Afbeelding
Ecka

Bericht door Ecka »

Afbeelding
Robyn

Bericht door Robyn »

mooi nieuws eindelijk nadat ik in februari de deur gewezen werd, maar ik heb in juli mijn intake bij het PIG, dus ik weet niet wat ik nu zal doen.
Groetjes,
Robyn
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

mijn keuze was destijds rechtstreeks naar het Vu, want ik had geen zin in 'n dubbel traject
Robyn

Bericht door Robyn »

waar ik nu mee zit is het volgende:

van wat ik her en der heb gelezen viel me dit op (ik claim dus niet dat dit correct is):

Bij het vu zou je relatief snel je intakegesprek hebben, (binnen een aantal weken na aanmelding), dan een zeer lange tijd wachten (rond de 9 maanden) en dan zouden de diagnostische gesprekken verder gaan.
Bij het Pig zou je een half jaar na aanmelding je intake gesprek hebben (dus langer wachten dan bij het VU) maar met als voordeel dat de diagnostische gesprekken snel op zouden volgen. dus het VU zou lange wachttijd hebben tussen intakegesprek en diagnostische gesprekken en het PIG had wat langere wachttijden tussen aanmelding en intakegesprek.

Ik zit met het volgende:

Ik heb me in februari aangemeld bij PIG met een wachttijd van 5 maanden. In juli heb ik dan mn intakegesprek en in augustus volgen de diagnostische gesprekken. dus dat ik al vrij snel. bij mij staat bij het PIG acht afspraken ingepland, met de laatste in december dit jaar, ik hoop bij die tijd al aan de HRT te mogen.

Nu weet ik niet wat verstandig is om me (ook) bij het VU aan te melden want ik weet niet hoe lang dat gaat duren. Ik wil bijvoorbeeld niet dat ik daardoor 2 jaar later pas aan de HRT mag.
Groetjes,
Robyn
Janneke

Bericht door Janneke »

Gewoon ook bij de VU aanmelden, heeft alleen maar voordelen!
Robyn

Bericht door Robyn »

Janneke schreef:Gewoon ook bij de VU aanmelden, heeft alleen maar voordelen!
en ook bij het PIG verdergaan dan Janneke? ik vind het namelijk zonde om het PIG nu op te geven. Dus dubbel traject.
Groetjes,
Robyn
Fay

Bericht door Fay »

xou het badwater nie zomaar met de beer wegkiepere , met het vu weet je het nooit

Fay
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

wee niet, 'k hoefde in elk geval maar 1x in bad. Maar goed als je het traject helemaal via het PIG kunt volgen en het Vu nie nodig hebt. dan ben je er ook :P
alida

Bericht door alida »

Gendereuforie! :D