geslachtswijziging GBA
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Re: geslachtswijziging GBA
Beide procedures lopen binnenkort samen tijgertjezum. Zie voorgaande berichten in dit topic.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: voornamen wijzigen
Hoe het precies gaat is nog niet helemaal bekend, maar er komt een formulier waarop de de geslachtswijziging in het geboorteregister kunt aanvragen en op hetzelfde formulier kun je aangeven wat je nieuwe voornamen moeten zijn. Zullen vast kosten aan zitten maar het kan dus wel in één keer, zo staat het in de wet die is aangenomen. De rest staat in een Algemene Maatregel van Bestuur en die is nog in behandeling.tijgertjetzum schreef:Hallo Lieve mede genders
Ik heb afgelopen week de aanvraag gedaan bij het ziekenhuis voor de deskundigheidsverklaring ivm aanpassen van het geslacht in de GBA.
Nu wil ik ook mijn voornamen officieel laten wijzigen in deze periode zodat ik maar 1 keer alle documenten als paspoort / rijbewijs ed hoef aan te vragen. Maar..... hoe gaat die naamswijziging in zijn werk en wat zijn de kosten hiervoor??? Please help
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Silvia
Re: voornamen wijzigen
Emma schreef:Hoe het precies gaat is nog niet helemaal bekend, maar er komt een formulier waarop de de geslachtswijziging in het geboorteregister kunt aanvragen en op hetzelfde formulier kun je aangeven wat je nieuwe voornamen moeten zijn. Zullen vast kosten aan zitten maar het kan dus wel in één keer, zo staat het in de wet die is aangenomen. De rest staat in een Algemene Maatregel van Bestuur en die is nog in behandeling.tijgertjetzum schreef:Hallo Lieve mede genders
Ik heb afgelopen week de aanvraag gedaan bij het ziekenhuis voor de deskundigheidsverklaring ivm aanpassen van het geslacht in de GBA.
Nu wil ik ook mijn voornamen officieel laten wijzigen in deze periode zodat ik maar 1 keer alle documenten als paspoort / rijbewijs ed hoef aan te vragen. Maar..... hoe gaat die naamswijziging in zijn werk en wat zijn de kosten hiervoor??? Please help
kan je ook he achter naam gelijk veranderen , of is het alleen je voor naam en je middel naam ?
Everyone is Perfect in their Own Way

-
Danielle
Alleen je voornamen kan je gelijk en makkelijk wijzen. Dat vond de wetgever wel een logische bijkomstigheid. (Whot, logica in bureaucratie, ik viel ook van mijn stoel.
) Achternamen wijzigen blijft een stuk lastiger, dat kan alleen als je trouwt of via de rechter. Naar wat ik zo eens heb gehoord is je achternaam wijzigen best lastig en aan regels gebonden.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Arike
achternaam wijzigen kan niet via de rechter, daarvoor bestaat een aparte procedure via het ministerie vanV&JDanielle schreef:Alleen je voornamen kan je gelijk en makkelijk wijzen. Dat vond de wetgever wel een logische bijkomstigheid. (Whot, logica in bureaucratie, ik viel ook van mijn stoel.) Achternamen wijzigen blijft een stuk lastiger, dat kan alleen als je trouwt of via de rechter. Naar wat ik zo eens heb gehoord is je achternaam wijzigen best lastig en aan regels gebonden.
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Danielle
Je hebt gelijk. Daar is een berg voorwaarden en regels zelfs voor: https://www.justis.nl/producten/naamswi ... -wijzigen/" target="_blank D
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Sabrina40
Eindelijk begint er enig schot te komen in de opzet van die deskundige verklaring voor BW 1:28 . Zie : http://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentr ... s/8180536/" target="_blank
-
Holden
Fijn dat er ook trainingen komt voor deskundigen van buitenaf (niet dat dat voor mij nodig is). Nu kijken of gemeente Leiden er klaar voor is 1 juli..
-
Madeleine
Wat ik nog wel mis in het hele verhaal (of het staat te ver terug in het topic) is hoe men o.a. bij de VU deze verklaringen gaat afgeven.
Voor "bestaande gevallen" voorbij de RLE lijkt het mij persoonlijk een formaliteit om zo'n verklaring op de post te doen.
Echter gaat dit ook zo werken, of hebben ze een nieuw afsprakencircus bedacht waarbij iedereen met de wens zo'n verklaring te ontvangen een gesprek met een psycholoog moet aangaan..
In dat laatste geval wordt het vrees ik alsnog 2015 voor iedereen aan de beurt is geweest
Bovenstaande vraag heb ik dus ook maar aan de VU gesteld, nou noch wachten op een antwoord
Voor "bestaande gevallen" voorbij de RLE lijkt het mij persoonlijk een formaliteit om zo'n verklaring op de post te doen.
Echter gaat dit ook zo werken, of hebben ze een nieuw afsprakencircus bedacht waarbij iedereen met de wens zo'n verklaring te ontvangen een gesprek met een psycholoog moet aangaan..
In dat laatste geval wordt het vrees ik alsnog 2015 voor iedereen aan de beurt is geweest
Bovenstaande vraag heb ik dus ook maar aan de VU gesteld, nou noch wachten op een antwoord
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..
-
Jennifer19
Ik heb het er zelf met jos megens over gehad op maandag 19 mei.
Volgens jos is het zo dat de mensen die de de RLE hebben doorstaan rond half juni een brief krijgen van het vu wat die deskundigen verklaring moet voorstellen aan die verklaring zijn volgens jos wel kosten verbonden. hoe het zit met de mensen die nog niet door de RLE heen zijn heeft hij niet gezegt. De preciese kosten wist hij ook nog niet precies.
De bedoeling is voor de mensen die door de RLE zijn dus dat ze ergens midden juni een brief krijgen met een acceptgiro erbij , met die brief moet je een afspraak maken in je geboortegemeente let op je geboortegemeente niet waar je woond en een afspraak maken voor gba/voornaamwijziging.
Dat heb ik tenminste ervan begrepen.
Groetjes Jennifer
Volgens jos is het zo dat de mensen die de de RLE hebben doorstaan rond half juni een brief krijgen van het vu wat die deskundigen verklaring moet voorstellen aan die verklaring zijn volgens jos wel kosten verbonden. hoe het zit met de mensen die nog niet door de RLE heen zijn heeft hij niet gezegt. De preciese kosten wist hij ook nog niet precies.
De bedoeling is voor de mensen die door de RLE zijn dus dat ze ergens midden juni een brief krijgen met een acceptgiro erbij , met die brief moet je een afspraak maken in je geboortegemeente let op je geboortegemeente niet waar je woond en een afspraak maken voor gba/voornaamwijziging.
Dat heb ik tenminste ervan begrepen.
Groetjes Jennifer