geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

Dat is verdorie gewoon een maand te laat... Half juli zit ik bij de rechtbank, zit ik straks weer tegen rechtbankstukken aan te kijken waarin in chocoladeletters DE VROUW en DE MAN tegen elkaar worden uitgespeeld. :-(
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Jinny schreef:Half juli zal iedereen die ervoor in aanmerking komt een brief krijgen met de benodigdheden incl een factuur van max 60 Euro voor de wijziging.
Info Jos.
Ho, Ho, op 28 mei schreef Jennifer19 :

" Ik heb het er zelf met jos megens over gehad op maandag 19 mei.

Volgens jos is het zo dat de mensen die de de RLE hebben doorstaan rond half juni een brief krijgen van het vu wat die deskundigen verklaring moet voorstellen aan die verklaring zijn volgens jos wel kosten verbonden. hoe het zit met de mensen die nog niet door de RLE heen zijn heeft hij niet gezegt. De preciese kosten wist hij ook nog niet precies.

De bedoeling is voor de mensen die door de RLE zijn dus dat ze ergens midden juni een brief krijgen met een acceptgiro erbij , met die brief moet je een afspraak maken in je geboortegemeente let op je geboortegemeente niet waar je woond en een afspraak maken voor gba/voornaamwijziging.

Dat heb ik tenminste ervan begrepen.

Groetjes Jennifer".

Ik heb toen een brief aan de afdeling genderdysforie geschreven, waarin ik aangeef dat ik reeds sinds 1998 volgens de normen van de RLE leef. Ik heb toen mijn voornaam en pasfoto al volledig officieel gewijzigd in het geboorteregister, het GBA en op mijn paspoort en rijbewijs en zou dus ook graag in aanmerking komen voor een dergelijke brief. Ik werd daarop door het VUmc gebeld, dat per 16 juni tevens een algemene aanvraagprocedure voor zo'n deskundigenverklaring bekend zal worden gesteld.

Maar het is dus nog even afwachten hoe het VUmc afdeling genderdysforie om zal gaan met daar ingeschrevenen, die nog geen RLE hebben afgerond en met mensen, die helemaal nog niet bij die VUmc afdeling staan ingeschreven.

Tijdens de verdere behandeling op 16 december 2013 (Eerste Kamer 13 pagina 2) kwam het punt van een mogelijke eis in het protocol, dat een betrokkene reeds een gedefinieerde tijd in de hoedanigheid van het wensgeslacht zou moeten hebben geleefd, aan de orde. Daarop antwoordde de heer Teeven mevrouw Sassen (CDA) o.a. : "Er kunnen ook andere factoren zijn die leiden tot een duurzame overtuiging, anders dan de factor dat iemand gedurende een bepaalde periode geleefd heeft in het andere geslacht". Daarom wilde hij zo'n vast omschreven periode niet in het protocol opnemen. Maar het VUmc lijkt dat nu toch wel degelijk te gaan doen.
J1nny

Bericht door J1nny »

Als het juni is ipv juli, graag.
Dan heb ik Jos verkeerd verstaan, hetgeen niet onmogelijk is met mijn slecht gehoor.... (gevalletje resultaat ongeval)
Danielle

Bericht door Danielle »

@Sabrina40 Als ik je verhaal zo lees begrijp ik dat je geen patiënt bent bij het genderteam. Maar dat je op eigen initiatief en zelfstandig je leven hebt omgegooid. Ik vind het dan niet meer dan normaal dat je dan gewoon de reguliere procedure voor de deskundigenverklaring heen moet. Dat je al zoveel e zoveel jaar als vrouw leeft kan iedereen wel in een brief schrijven. De psychologen die zo'n verklaring afgeven hebben daar een bepaalde verantwoordelijkheid voor in zorgvuldigheid. Als ze op ieder briefje met overdreven gewichtig taalgebruik zomaar een verklaring afgeven dan is die verklaringen ook niets meer waard.

Ook al ben ik het niet helemaal eens hoe het systeem van deskundigenverklaringen in elkaar zit. Ik hecht wel waarde aan het op correcte wijze van onze wetten en juridische procedures. Een dergelijk functionerend systeem en het naleven ervan is wat ons onderscheid van een bananenrepubliek.
Mijn transitieblog: Fading Gender
diederique

Bericht door diederique »

Toch denk ik dat het gebruik van de afgeronde RLE als ingang voor de verklaring is volkomen foute is. De essentie is of betrokkene een gedefinieerde tijd in het wens geslacht heeft geleefd. De RLE is maar een tijdsopname die bijvoorbeeld door een langdurig verblijf op de wachtlijst of door een om redenen later ingaan van de RLE een kunstmatig verkeerd beeld verschaft. Mocht de RLE sec als uitgangspunt worden gebruikt zal ik zeker in beroep gaan.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
J1nny

Bericht door J1nny »

diederique schreef:Toch denk ik dat het gebruik van de afgeronde RLE als ingang voor de verklaring is volkomen foute is. De essentie is of betrokkene een gedefinieerde tijd in het wens geslacht heeft geleefd. De RLE is maar een tijdsopname die bijvoorbeeld door een langdurig verblijf op de wachtlijst of door een om redenen later ingaan van de RLE een kunstmatig verkeerd beeld verschaft. Mocht de RLE sec als uitgangspunt worden gebruikt zal ik zeker in beroep gaan.
Nee, geen afgeronde RLE, ik ben halverwege en ik krijg hem ook....
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Danielle schreef:@Sabrina40 Als ik je verhaal zo lees begrijp ik dat je geen patiënt bent bij het genderteam. Maar dat je op eigen initiatief en zelfstandig je leven hebt omgegooid. Ik vind het dan niet meer dan normaal dat je dan gewoon de reguliere procedure voor de deskundigenverklaring heen moet. Dat je al zoveel e zoveel jaar als vrouw leeft kan iedereen wel in een brief schrijven. De psychologen die zo'n verklaring afgeven hebben daar een bepaalde verantwoordelijkheid voor in zorgvuldigheid. Als ze op ieder briefje met overdreven gewichtig taalgebruik zomaar een verklaring afgeven dan is die verklaringen ook niets meer waard.

Ook al ben ik het niet helemaal eens hoe het systeem van deskundigenverklaringen in elkaar zit. Ik hecht wel waarde aan het op correcte wijze van onze wetten en juridische procedures. Een dergelijk functionerend systeem en het naleven ervan is wat ons onderscheid van een bananenrepubliek.
Hallo Danielle en Diederique,
Inderdaad heb ik mij nooit bij het VUmc afd. genderdysforie als patiënt aangemeld. In 1982 had ik een schitterende internationale baan opgebouwd, maar belande mijn huwelijk op een dood spoor. Zij ging toen een LAT relatie uitproberen en ik besloot mijn sinds 1944 mordicus onderdrukte vrouwelijke gevoelens nader te gaan onderzoeken. Daarvoor wilde ik absoluut niet naar een psych, maar besloot ik in een week-end baantje in Amsterdam zelf te gaan ervaren hoe het voelt om als vrouw aan deze maatschappij deel te nemen. Daarbij had en heb ik natuurlijk het heel grote voordeel, dat ik ook zonder hormonen al voldoende passabel overkom. Op een vrijdagavond eind 1986 ontmoette ik toen in een vrouwencafé een hartstikke leuke vrouw. In 1990 sprong ik in het diepe door permanent als vrouw met haar te gaan samenwonen en zij het lef had, om mij als haar nieuwe vriendin/partner aan haar grote sociale omgeving voor te stellen. In 1998 kon ik die internationale baan met een mooie regeling verlaten en mijn voornaam en pasfoto eindelijk officieel veranderen. En met een rijbewijs, waarop geen geslachtsindicatie voorkomt, kon ik mij vervolgens haast overal legitimeren en/of inschrijven als mevrouw.
In feite had ik daarmee al bereikt, dat ik permanent kan uitstralen wie ik ben en hoe ik mij voel en met een speciaal badpakje kan ik zelfs onopvallend naar een zwembad of naar het strand. Bovendien werd ik door nagenoeg die gehele nieuwe sociale omgeving ook als vrouw geaccepteerd. Ik weet dat het VUmc heel lange tijd heeft gepropageerd, dat er uitsluitend maar één weg met medische ingrepen naar Rome leidt. Maar ik heb nooit echt belangstelling gehad voor wat er tussen mijn benen zit en dat is ook nu niet veranderd. Een SRS voegt voor MIJN gevoel niets toe aan wat ik al bereikt heb. Over smaak valt niet te twisten en over dit soort gevoelens m.i. nog minder. Ik hoop dat ook binnen de transgender wereld er voldoende begrip en tolerantie bestaat, dat niet iedereen daar exact dezelfde gevoelens bij heeft. Ik respecteer, dat voor velen een SRS de kroon op hun transitie is. Maar voor mij is die kroon de erkenning door ook zelfs de Staat der Nederlanden van mijn ware identiteit.
Door mijn officiële voornaamswijziging roep ik dus niet zo maar dat ik al sinds 1998 permanent op basis van RLE principes door het leven ga, maar staaf ik dat met officiële bewijsstukken en kopieën van mijn rijbewijs en paspoort. Bovendien sta ik al sinds 2007 op de KNO afdeling van datzelfde VUmc met een patiënten dossier op naam van Mevrouw Sabrina .... ingeschreven. En dat levert natuurlijk geen enkel probleem op, omdat ik bij mijn ziektekostenverzekeraar en mijn huisarts en mijn apotheek ook als zodanig in hun computerbestand sta. En als het om medicatie gaat, die voor mannen en vrouwen verschillend kan zijn, dan wordt dat uiterst discreet opgelost.
In Argentinië heb je voor een officiële aanpassing van je geslacht zo'n deskundigenverklaring niet eens nodig. In Nederland vonden diverse politieke partijen de overgang van een gerechtelijke beslissing, naar puur uitsluitend alleen maar een eigen verklaring door de betrokkene, duidelijk een stap te ver. Bovendien is men huiverig, dat mensen hier mogelijk ook een knipperbol effect van zouden kunnen gaan maken. Nu is er in ieder geval nog een psych, die in een gesprek nagaat, of de geuite gevoelens wel echt "DUURZAAM" zijn. En als iemand er een knipperbol effect van wil maken, dan wordt het bij elke stap natuurlijk steeds moeilijker om aannemelijk te maken, dat het ditmaal nu echt om duurzame gevoelens gaat. Ik ben heel benieuwd of, bij de evaluatie van deze BW 1:28 over een paar jaar, die deskundigenverklaring er mogelijk alsnog weer als nutteloos uitvliegt. En ik ben ook uiterst benieuwd naar het aantal mensen, die net als ik zich nooit bij een VU of andere organisatie heeft aangemeld, maar nu wel voor zo'n deskundigenverklaring in aanmerking wil komen. Ook ik dook na 1990 de eerste 17 jaar volledig onder in mijn nieuwe sociale omgeving en had geen enkele behoefte aan contacten binnen de transgender wereld. Die kwam pas op, toen in 2006 de zorgsector hun relatiebestanden moesten gaan oplijnen aan de GBA en mijn zorgverzekeraar mij toen ineens weer als meneer wilde gaan uitschelden.
Danielle

Bericht door Danielle »

Lang verhaal kort: Je bent bij het genderteam niet bekend als patiënt en komt daarom niet in aanmerking voor een deskundigenverklaring by default maar je moet een keer op gesprek komen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
LisaM

Bericht door LisaM »

Emma schreef:Dat is verdorie gewoon een maand te laat... Half juli zit ik bij de rechtbank, zit ik straks weer tegen rechtbankstukken aan te kijken waarin in chocoladeletters DE VROUW en DE MAN tegen elkaar worden uitgespeeld. :-(
En dat gaat echt niet veranderen als je halverwege het proces een ander paspoort gaat krijgen, dat blijft fijn voor eeuwig zo staan. Sterker nog, dat verandert na 1/7 ook niet. Verplichtingen blijven bestaan he?
Claire

Bericht door Claire »

Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2: