geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

Ja, Alwin en Tanja als enige. In september is er een tweede cursusdag, met een beetje geluk gaat Piet Hein van Ham daarheen.

Alwin vraagt als ik het goed begrepen heb een eenheidstarief van 65 euro voor een gesprek plus verklaring, maar bekijkt hij van persoon tot persoon hoe hij daar mee omgaat. Ik heb groen van hem dus ik mag het gesprek overslaan, maar betaal dus wel de 65 euro. Anderen die tegen groen aanzitten kunnen vaak, niet altijd, ook de verklaring zo krijgen, maar 'beginnende' patienten zal hij in principe naar een andere deskundige sturen, net zoals de VU het gesprek intern met een ander dan de behandelaar laat plaatsvinden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Engel

Bericht door Engel »

Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Nu het volgende: ik krijg die deskundigenverklaring van de vu....ga naar gemeentehuis en betaal netjes een bedrag voor de veranderingen in het GBA en de geboorteakte. Dan vraag ik nieuw paspoort en rijbewijs aan. En dan komt het.....de pasfoto....Waar ik bang voor ben is dat dit dus moet ZONDER pruik. En dan zie ik er dus verschrikkelijk uit. Bovendien kan het alsnog problemen opleveren bij legitimatie: want als ik in dagelijks outfit ben MET pruik dan lijk ik weer niet op diegene die op het pasfoto sta....Ik hoop dus dat ook dit veranderd kan worden in de wet....
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Als je aan de balie verschijnt met haarwerk zal een pasfoto met haarwerk probleemloos worden geaccepteerd.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

jacqueline schreef:Nu het volgende: ik krijg die deskundigenverklaring van de vu....ga naar gemeentehuis en betaal netjes een bedrag voor de veranderingen in het GBA en de geboorteakte. Dan vraag ik nieuw paspoort en rijbewijs aan. En dan komt het.....de pasfoto....Waar ik bang voor ben is dat dit dus moet ZONDER pruik. En dan zie ik er dus verschrikkelijk uit. Bovendien kan het alsnog problemen opleveren bij legitimatie: want als ik in dagelijks outfit ben MET pruik dan lijk ik weer niet op diegene die op het pasfoto sta....Ik hoop dus dat ook dit veranderd kan worden in de wet....
De primaire eis, die aan een pasfoto op een rijbewijs of paspoort wordt gesteld is, dat die moet weergeven hoe jij er NORMAAL in het dagelijkse leven uitziet. Op jouw rijbewijs staat vervolgens geen geslachtsinformatie M of V en daarmee kun jij je dus overal legitimeren als vrouw en je ook haast overal als zodanig formeel inschrijven. Helaas worden steeds meer administraties verplicht om hun relatiebestand op te lijnen aan de Gemeentelijke Basis Administratie GBA. Daarvoor blijft het natuurlijk zeer nuttig, om gebruik te maken van die nieuwe wet BW 1:28 over de geslachtswijziging.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Emma schreef:Ik ben gisteren teruggebeld door de gemeente Rotterdam. Ze gaan er van uit dat 1 juli gewoon gehaald wordt al is het inderdaad niet 100% zeker omdat de Algemene Maatregel van Bestuur nog officieel vastgesteld moet worden. Maar of ik toch vooral zodra 1 juli te boeken is in de agenda van Burgerzaken een afspraak wil maken. Afzeggen kan altijd nog.
Wat bedoelen ze met Burgerzaken? Ik heb maandag gebeld en werd doorverwezen naar de afdeling geboortes, maar daar kan ik alleen een kopie van mijn geboorte akte aanvragen. Degene die er over ging liep nogal achter op de zaken en bleef, ook nadat ik aan had gegeven dat ik een verzoek bij het VU had ingediend, volharden dat het nog niet zeker is dat het VU de verklaringen af gaat geven. Momenteel wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd en is het wel duidelijk dat de gemeente Rotterdam, minder dan twee weken voordat de wet in zou moeten treden, nog totaal niet klaar is.
Afbeelding
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Ook ik werd gisteren door de gemeente Den Haag, waar ik destijds geboren ben, opgebeld met de mededeling dat men ook daar nog geen instructies binnen heeft over hoe men met dit soort aanvragen tot aanvulling van de geboorte akte moet omgaan. Maar doorgaans worden dat soort instructies echt voor het van kracht worden van een nieuwe of aangepaste wet ontvangen en men ging er helemaal van uit, dat dit nu op 1 juli ook het geval zal zijn.

Ook in Den Haag werkt men nu op afspraak via een internet aanvraagformulier. Daar heb ik mijn afspraak moeten maken met een afdeling, die zich bezighoudt met het up to date houden van GBR (de ex GBA) gegevens van mensen die nú in Den Haag woonachtig zijn en dat laatste ben ik dus niet. Maar voor 1 juli wordt ook die afdeling vooraf ingelicht over de reden van mijn komst. En als tegen die tijd onverhoopt nog niet alles in orde is, dan wordt ik daarover nog ingelicht. En afspraken zijn natuurlijk nog te verplaatsen of eventueel voorlopig af te zeggen.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Ik heb net geprobeerd bij de gemeente Rotterdam een afspraak te maken. Omdat het afsprakensysteem van de stadswinkels er nog niet klaar voor is, moet het geboekt worden als 'registratie buitenlandse documenten' maar dat is een redelijk zeldzame activiteit waar alleen in de 4e week van de maand tijd wordt ingeruimd.

De dame aan de telefoon stelde zelf voor direct een klacht in te dienen, en dat is dan ook gebeurd. Nu maar hopen dat het snel wordt opgepakt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Emma schreef:Ik heb net geprobeerd bij de gemeente Rotterdam een afspraak te maken. Omdat het afsprakensysteem van de stadswinkels er nog niet klaar voor is, moet het geboekt worden als 'registratie buitenlandse documenten' maar dat is een redelijk zeldzame activiteit waar alleen in de 4e week van de maand tijd wordt ingeruimd.

De dame aan de telefoon stelde zelf voor direct een klacht in te dienen, en dat is dan ook gebeurd. Nu maar hopen dat het snel wordt opgepakt.
Hallo Emma,

Die internet afspraakformulieren maken het in dit soort nog niet voorziene procedures wel duidelijk moeilijker. Ik ben dus terecht gekomen bij niet precies de juiste afdeling, maar eentje die zeer regelmatig op zijn minst adreswijzigingen moet registreren. En daar kon ik gewoon op 1 juli tegen het middaguur een afspraak maken.

Maar in Den Haag hanteert men naast die internetafspraken ook nog steeds tot 11:00 uur in de ochtend een vrije inloop mogelijkheid. Toen ik in 1998 mijn voornaam officieel veranderde was er nog helemaal geen afspraken systeem. Ik ben toen op mijn tijd gewoon in dat gemeentehuis binnen gewandeld en kon toen gewoon mijn wens kenbaar maken. Ik weet niet meer, of ik toen zelf dat gerechtelijke vonnis heb moeten meenemen en overleggen en of ik een kopie van die aanvulling op mijn geboorte akte al gelijk mee kon nemen, maar ik dacht dat dit laatste wel het geval was.

Ik weet natuurlijk niet of de gemeente Rotterdam nu ook nog ruimte biedt voor zo'n vrije inloopprocedure tot 11:00 uur in de ochtend, maar als dat zo is, dan ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren als jij daar gebruik van maakt en dan op 1 juli daar jouw wens doodgewoon op de balie neerlegt.

In ieder geval heel veel succes en sterkte, Sabrina
Claire

Bericht door Claire »

jacqueline schreef:Nu het volgende: ik krijg die deskundigenverklaring van de vu....ga naar gemeentehuis en betaal netjes een bedrag voor de veranderingen in het GBA en de geboorteakte. Dan vraag ik nieuw paspoort en rijbewijs aan. En dan komt het.....de pasfoto....Waar ik bang voor ben is dat dit dus moet ZONDER pruik. En dan zie ik er dus verschrikkelijk uit. Bovendien kan het alsnog problemen opleveren bij legitimatie: want als ik in dagelijks outfit ben MET pruik dan lijk ik weer niet op diegene die op het pasfoto sta....Ik hoop dus dat ook dit veranderd kan worden in de wet....
Je hoeft toch ook helemaal niet te vertellen dat je een haarwerk heb.
Je laat goede pasfoto maken en daar ga je mee naar gemeentehuis moet geen probleem zijn lijkt mij.

Maar we kunnen wel enthousiast afspraken maken met gemeentehuis maar iemand een idee hoe het duurt voor we het formulier in huis hebben?
Staat helemaal geen tijd bij hoe lang het duurt alleen dat ze na 1 juli de verklaringen gaan uitgeven.

Ach transitie is geduld hebben :)
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2: