Sabrina40 schreef:Maar in Den Haag hanteert men naast die internetafspraken ook nog steeds tot 11:00 uur in de ochtend een vrije inloop mogelijkheid. Toen ik in 1998 mijn voornaam officieel veranderde was er nog helemaal geen afspraken systeem. Ik ben toen op mijn tijd gewoon in dat gemeentehuis binnen gewandeld en kon toen gewoon mijn wens kenbaar maken. Ik weet niet meer, of ik toen zelf dat gerechtelijke vonnis heb moeten meenemen en overleggen en of ik een kopie van die aanvulling op mijn geboorte akte al gelijk mee kon nemen, maar ik dacht dat dit laatste wel het geval was.
Dat is het probleem in Rotterdam, tegenwoordig kun je niet eens meer gewoon binnen lopen om een paspoort aan te vragen. Het liefste zou ik inderdaad even iemand willen spreken die mij op zijn minst kan doorverwijzen naar degene die hier over gaat, maar zelfs dat is niet mogelijk. Ik vroeg of ik dan in ieder geval een afspraak kon maken bij de afdeling waar ik moet zijn, maar door het automatisme in het computersysteem heb ik alleen de optie om mijn huidige geboorteakte op te vragen.
Claire schreef:Maar we kunnen wel enthousiast afspraken maken met gemeentehuis maar iemand een idee hoe het duurt voor we het formulier in huis hebben?
Staat helemaal geen tijd bij hoe lang het duurt alleen dat ze na 1 juli de verklaringen gaan uitgeven.
Heb het VUmc gebeld. Op 1 juli worden ze voor zover mogelijk gepost of klaargelegd om opgehaald te worden. Binnen een paar dagen zou iedereen ze moeten hebben. Ik heb zo'n gevoel dat de situatie bij de gemeente na 1 juli niet ineens anders zal zijn.
Op blz. 5 van de "Digitaalgids" van onze Consumentenbond van mei/juni 2014 las ik, dat zelfs onze Nationale Ombudsman Frank van Dooren er op aandringt dat onze Overheid wat terughoudender dient om te gaan met de steeds verdergaande digitalisering van haar contacten met haar Burgerij. Dit slaat dus niet alleen op de mogelijke wat oudere digibeten, maar ook voor de wat zeldzamere procedures, die bij de verdere digitalisering door onze Overheid maar gemakshalve even over het hoofd worden gezien. Op zijn minst zou daarbij toch altijd een mogelijkheid : "anders" moeten kunnen worden gekozen met een open tekstvenster over waar het dan precies wel om gaat.
Zojuist werd ik door de gemeente Den Haag gebeld, dat mijn afspraak op 1 juli niet door kan gaan, omdat de gemeente Den Haag op dat moment nog niet kan reageren op een mondelinge aanvraag voor een geslachtswijziging. Zo'n aanvraag kan uitsluitend via een officieel "aanvraagformulier wijziging geslacht en voornaam" in behandeling worden genomen. Men verwacht dat zo'n formulier vanaf 1 juli op de website van de gemeente kan worden opgevraagd, maar absoluut zeker is dat ook nog niet eens. Men verwacht ook,dat dan kan worden medegedeeld, welke deskundigen officieel bevoegd zijn om zo'n deskundigenverklaring af te geven.
Ik had mailtje gestuurd naar gemeente Barneveld over hoe deze procedure gaat.
Kreeg mooi mailtje terug met vraag of ik nu al een afspraak wil maken of wachten tot ik formulier heb.
En ondertussen gaan ze uitzoeken hoe het proces precies gaat.
Hoe zit het trouwens in de periode dat wanneer GBA aangepast is en je rijbewijs/paspoort is nog niet aangepast want dat duurt een paar dagen.
Krijgen we een verklaring mee voor die periode?
Weet iemand dat?
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.
Claire schreef:Ik had mailtje gestuurd naar gemeente Barneveld over hoe deze procedure gaat.
Kreeg mooi mailtje terug met vraag of ik nu al een afspraak wil maken of wachten tot ik formulier heb.
En ondertussen gaan ze uitzoeken hoe het proces precies gaat.
Hoe zit het trouwens in de periode dat wanneer GBA aangepast is en je rijbewijs/paspoort is nog niet aangepast want dat duurt een paar dagen.
Krijgen we een verklaring mee voor die periode?
Weet iemand dat?
Gba aangepast? Eerst de geboorte-akte, dan het BRP en dan pas een nieuw pp en rb halen...
Bedankt, hier hebben we wat aan!
Afwachten dus of er in ons geval per 1 juli een kopje aangifte wijziging geboorteakte of iets dergelijks verschijnt onder het kopje burgerlijke stand op het online loket van Rotterdam.
Hartstikke bedankt Emma, maar die hyperlink werkt bij mij helaas niet. Ik heb het document : "Informatieblad Vermelding van het geslacht in de Geboorteakte (transgender)" echter wel via Google kunnen traceren op de website van : "Het Ministerie van Veiligheid en Justitie Directie Voorlichting J-24160". Het is natuurlijk correct, dat de overheid en niet een VU of andere instelling deze informatie gaat verschaffen, bij wie je terecht kunt voor zo'n deskundigenverklaring inzake BW 1:28. Maar het zal mij benieuwen, op welk moment dat Min, v. Volksgezondheid de gegevens publiceert, bij wie je voor zo'n deskundigenverklaring terecht kunt. En zolang dat niet gebeurt, hebben gemeenten m.i. ook nog geen sluitende procedure, om aanvragen inzake een geslacht en voornaamwijziging volgens de herziene BW 1:28 in behandeling te kunnen nemen.
Vooralsnog kom ik, via zoeken op de website van dat "Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg", nog helemaal niets tegen op het gebied van deze deskundigenverklaring inzake deze transgender wet. Via "contact" ga ik hen nu een vraag stellen, wanneer zij meer informatie over deze materie kunnen gaan geven. Mogelijk is het zinvol, als meer transgenders zo'n vraag indienen.