Nachtmerries

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Daphne

Nachtmerries

Bericht door Daphne »

Help !!!

Het is nu al bijna twee weken dat ik zeer slecht slaap en het verergert met de dag. Ik weet helemaal niet door wat dit komt. Ik let nu al paar maanden op mijn slaap ritme voor de inname van mijn hormonen en om die routine van school niet kwijt te geraken.

Het probleem is gewoon de dromen, of eigenlijk de nachtmerries. In het begin waren het eerder vreemde dromen die ik kreeg maar die zijn nu geëscaleerd in echt nachtmerries :( En het is niet alsof die altijd gevarieerd zijn. In tegendeel, waar ik me echt zorgen over maak is dat ze steeds over mijn transitie gaan. Steeds loopt alles mis en beleef ik de ergste dingen waar ik zelf nog niet eens op was gekomen.

Het is zeker ernstig want vorige nacht ben ik echt wakker geworden met de schrik van mijn leven en volledig in het zweet. Ik kon daarna zelf niet meer gaan slapen omdat ik er steeds aan moest denken. :? Zou dit mijn onderbewustzijn zijn die iets probeert te vertellen aan me? Of heeft dit met iets volledig anders te maken?

Ik hoop al zeker dat dit niet met mijn hormonen te maken heeft. Om mijn dosis te verminderen zou ik me zeker niet beter voelen denk ik. Gelukkig kan ik eindelijk dinsdag eens bij mijn psych gaan. Ik heb die 3 maanden al niet gezien en het waren zeker moeilijke maanden. Maar toch wou ik even weten of iemand dit ook heeft of al heeft meegemaakt.
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding
Jessy

Re: Nachtmerries

Bericht door Jessy »

Normaal gezien hebben dromen inderdaad met je onderbewustzijn te maken. Nachtmerries komen voort uit zorgen, angsten, en stress, die je je wel of niet bewust bent.
Je hebt al een paar keer aangegeven dat je nog erg onzeker voelt bij momenten, wellicht is ook dat een verborgen angst dat de transitie niet goed zou verlopen. En dan is er nog de stress die de situatie met uw familie voort brengt.

Droom je normaal gezien positiever, of eerder "niet"? Ik zet dit tussen aanhalingstekens want ieder mens droomt meermaals per nacht, alleen herinneren we het niet altijd.

Ik zou er zeker met de psych over praten, evenals alle zorgen of angsten die je je kunt bedenken. Het lijkt misschien klein, maar een optelsom kan het geheel groter maken.
En voor vanavond wens ik u alvast *sweet dreams* :D
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Anon20180730

Bericht door Anon20180730 »

dromen en soms minder positieve dromen komen bij mij natuurlijk ook regelmatig voor, alhoewel ze eigenlijk niet zozeer transgender gerelateerd zijn.
Ben veelal s'morgens blij dat het 'maar' een droom was. Ik meen dat dromen helpen in emotionele verwerkingsprocessen van situaties die je hebt mee(ge)maakt en je bewust en/of onbewust nog(al) bezig houden en jou daarmee irl verder helpen.
Kwam deze site tegen via google. Wie weet heb je er iets aan http://www.nachtmerries.org/" target="_blank
Daphne

Bericht door Daphne »

Bedankt voor de antwoorden. Spijtig genoeg was het vorige nacht weer van dat.

Het kan natuurlijk wel zijn dat het door stress en angst komt maar dan projecteerd het zich toch extreem vind ik. De nachtmerries geven me net meer zorgen en angsten dan voorheen en daar maak ik me zorgen om.

Ik heb echt last van sociale angst en stress voor school en mijn transitie. Maar ik vind zelf dat het redelijk goed gaat en niet veel problemen zich voor doen ivm mijn transgender zijn. Maar al die nachtmerries zijn situaties die wel zouden kunnen gebeuren sommige zijn er wel echt over.

Het is ook vreemd dat het steeds rond dat coming out draaid of dat ik ongewenst word geout. Ik droomde vroeger echt nog goed. En ook zeer gevarieerd. Af en toe wel eens een slechte droom maar dan had ik zo iets zoals Irene zegt het is maar een droom. Maar nu kan ik die klik moeilijker maken omdat het zodanig confronterend is en zorgwekkend.

Ik ga het er zeker over hebben met mijn psych dinsdag. Het kan een onderliggend probleem zijn waar ik me niet bewust van ben en hopelijk vind hij dan ook de oplossing. Toch vreemd dat dit allemaal nu gebeurt en niet voor of tijdens die eerste maand.

Ik bekijk zeker eens die website, wie weet vind ik daar iets in dat me even kan helpen.:D
Afbeelding
Jessy

Bericht door Jessy »

Misschien juist omdat de school nu dichterbij komt, en je wellicht met je sociale angst geconfronteerd gaat worden, en in dat sociale aspect zal transitie ook een rol spelen.
De coming out heeft ook reeds zorgen meegebracht door het verminderde contact met je moeder, en de vervelende confrontaties met je broer.
En misschien speelt dit onderbewust toch een grotere rol dan je beseft.

Hoe gaat het in het dagelijks leven verder? Heb je genoeg afleiding, ontspanning, en ook positieve ervaringen? Dan zal het wellicht vanzelf wel weer over gaan.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Daphne

Bericht door Daphne »

Het kan ook wel zijn dat ik niet echt genoeg afleiding heb eigenlijk. De laatste weken waren eigenlijk rust voor mezelf na een drukke periode. En nu plots weer een drukkere week om papieren ivm naamswijziging in orde te brengen overal en alles te regelen voor school. Dus wat meer afleiding en ontspanning zou eigenlijk wel nodig zijn :)

Deze week wel een verjaardag vieren en mijn kamer inrichten. Alles opnieuw verven en gaan shoppen voor kadertjes en decoraties, dus dat zal toch wel al een zeer leuke afleiding zijn. Ik kijk daarom toch zeker naar deze twee zaken uit. Het gesprek met de psych dinsdag komt dus zeker niet te laat. ;-)

Wat je ook zegt over dat alles zo dichterbij komt en de problemen thuis kunnen dus wel degelijk een rol hierin spelen. Al zou ik niet echt direct een oplossing weten om deze problemen aan te pakken om de nachtrust weer te herstellen.
Afbeelding
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Hi Daphne :)

Ik zie het als een fase waar je overheen zal groeien. Vanaf je bewustwording en zelfacceptatie doorloop je een soort van 'leerproces'.

Naast praktische ook emotionele processen. Je hersenen werken 's nachts door waardoor ook dan nog al het 'geleerde van die dag' emotioneel wordt verwerkt maar ook de uitdagingen waarvan je weet dat ze er nog aan zitten te komen.

Het zijn denk ik die emotionele verwerkingsprocessen die je 's nachts parten kunnen gaan spelen. Zeker de uitdagingen die je nog te wachten staan op voor jou nog onbekend gebied kunnen bepaalde angstgevoelens en gevoelens van onzekerheid opwekken. Dus ook 's nachts als je slaapt. Je dromen worden daar mogelijk door beïnvloed m.a.g. nachtmerries, angstaanvallen en zweet en slapeloosheid. :?

Ik noemde dit dus een soort van 'leerproces' en daar gaat/moet elk van ons doorheen, maar eenmaal 'volleerd' dan zullen de nachtmerries wat dit aangaat wel geleidelijk aan verdwijnen.

Is maar een hypothetische gedachtenkronkel van mij die deels geput is uit eigen ervaring, dus die psych zou ik zeker bezoeken. ;)

x'jes en liefs
Daniéla