FFS ooit in NL door zorgverzekeraar vergoed?
-
Shana
FFS ooit in NL door zorgverzekeraar vergoed?
Ik vraag me dit af. Een tijd geleden heb ik mijn zorgverzekeraar Ohra/CZ gecontacteerd met de vraag of zij VFS (stemoperatie) vergoeden en tot mijn verbazing kreeg ik niet direkt nee als antwoord maar vroegen zij om een verslag van de desbetreffende chirurg. Ik ben hier nog niet mee verder gegaan, maar nu ik FFS consulten heb gehad moest ik er opeens aan denken. Het is de moeite van het proberen waard denk ik. Niet geschoten is altijd mis. Weet iemand of FFS ooit door een Nederlandse verzekeraar geheel of gedeeltelijk vergoed is?
-
Alice
Re: FFS ooit in NL door zorgverzekeraar vergoed?
Zover mij bekend,Shana schreef:Weet iemand of FFS ooit door een Nederlandse verzekeraar geheel of gedeeltelijk vergoed is?
FFS in het buitenland,nee
FFS in NL door een privékliniek, nee
FFS in NL met een verwijzing/indicatie, ja
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
-
Shana
Een verwijzing van wie Alice?
-
Alice
Door Zij die daartoe bevoegd zijn.
Ofwel, huisarts, psycholoog, psychiater enz. (BIG geregistreerden), later ondersteund door een chirurg die, eventueel, die ingreep wil doen.
"Mw.... lijdt, ondragelijk, door -kenmerken afwijking/aanpassing- het is noodzakelijk/bevelen wij aan dat..."
Ofwel, huisarts, psycholoog, psychiater enz. (BIG geregistreerden), later ondersteund door een chirurg die, eventueel, die ingreep wil doen.
"Mw.... lijdt, ondragelijk, door -kenmerken afwijking/aanpassing- het is noodzakelijk/bevelen wij aan dat..."
Alice;
"Computer Says No"
"Computer Says No"
-
Janice
Ben je of is er iemand bekend met gevallen die doorverwezen zijn door het VU voor een FFS ?
-
Alice
Ja, ik doorverwezen en geholpen.Janice schreef:Ben je of is er iemand bekend met gevallen die doorverwezen zijn door het VU voor een FFS ?
Alice;
"Computer Says No"
"Computer Says No"
-
Jessy
Klopt wat Alice hier zegt, en het hangt natuurlijk van een aantal factoren af die in dat verslag staan.Alice schreef:"Mw.... lijdt, ondragelijk, door -kenmerken afwijking/aanpassing- het is noodzakelijk/bevelen wij aan dat..."
Voor zover mij bekend, zul je het niet vergoed krijgen enkel omdat je transgender bent en het nodig vindt om passabel te zijn. Maar als je er genoeg psychologisch onder lijdt (of dit alleszins zo op papier kunt krijgen) maak je een kans. De rest hangt van je verzekeraar af. Laat je alleszins niet door de eerste beste baliemedewerker afwimpelen. Ik weet dat er bijvoorbeeld met haarwerken ook zaken zijn geweest waar mensen het ver moesten laten escaleren voordat ze hun recht op vergoeding kregen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
Janice
Ik neem aan dat dit niet recentelijk was ? En ik zal het bij mijn volgend gesprek bij het VU is aan aankaarten, ben wel benieuwd naar wat de mogelijkheden zijn.....Alice schreef:Ja, ik doorverwezen en geholpen.Janice schreef:Ben je of is er iemand bekend met gevallen die doorverwezen zijn door het VU voor een FFS ?
-
Alice
Inderdaad jaren geleden.Janice schreef:Ik neem aan dat dit niet recentelijk was ? En ik zal het bij mijn volgend gesprek bij het VU is aan aankaarten, ben wel benieuwd naar wat de mogelijkheden zijn.....
Jos heeft mij toen goed geadviseerd. Beste is met hem in trance te gaan over mogelijkheden.
Alice;
"Computer Says No"
"Computer Says No"
-
Shana
Ik heb de aanvraag bij OHRA ingediend en kreeg een brief terug dat zij behalve foto's etc. ook een indicatie van (hoe kan het ook anders..) het genderteam met uitkomst van uiterlijke kenmerkenlijst nodig hebben.
Heb al een mail gestuurd naar genderteam om te vragen hoe dat in z'n werk gaat en bij wie ik daarvoor moet zijn, maar heeft iemand hier daar toevallig ervaring mee?
Ik heb beoordelingen van 8 buitenlandse chirurgen (inclusief de chirurg die m'n operatie gaat doen) en heb ENORM weinig zin in bemoeienissen van het genderteam. M'n vriend zegt stuur gewoon die beoordelingen van de andere chirurgen op, maar ik ben een klein beetje bang dat ze dat niet gaan accepteren aangezien het genderteam de allemachtige is.. Ik kan natuurlijk gewoon eerst de hele zooi naar ze mailen en kijken wat ze zeggen..
VU gaat wss zeggen je moet je hier laten opereren anders werken we niet mee of moet je het onderzoek zelf bekostigen, OHRA gaat wss zeggen je moet je bij VU laten opereren anders vergoeden we sowieso niet, etc. Heb het allemaal al meegemaakt met SRS die ik niet in NL wilde, maar 4 x bezwaar indienen wil nog wel eens helpen
Bovendien moet de chirurg die m'n operatie doet iets fixen wat de kno arts van de vu niet goed gedaan heeft (adamsappelreductie), maar ook dat zal wss niet voldoende argument zijn om niet naar vu te willen voor beoordeling en/of operatie.
Thoughts?
Heb al een mail gestuurd naar genderteam om te vragen hoe dat in z'n werk gaat en bij wie ik daarvoor moet zijn, maar heeft iemand hier daar toevallig ervaring mee?
Ik heb beoordelingen van 8 buitenlandse chirurgen (inclusief de chirurg die m'n operatie gaat doen) en heb ENORM weinig zin in bemoeienissen van het genderteam. M'n vriend zegt stuur gewoon die beoordelingen van de andere chirurgen op, maar ik ben een klein beetje bang dat ze dat niet gaan accepteren aangezien het genderteam de allemachtige is.. Ik kan natuurlijk gewoon eerst de hele zooi naar ze mailen en kijken wat ze zeggen..
VU gaat wss zeggen je moet je hier laten opereren anders werken we niet mee of moet je het onderzoek zelf bekostigen, OHRA gaat wss zeggen je moet je bij VU laten opereren anders vergoeden we sowieso niet, etc. Heb het allemaal al meegemaakt met SRS die ik niet in NL wilde, maar 4 x bezwaar indienen wil nog wel eens helpen
Bovendien moet de chirurg die m'n operatie doet iets fixen wat de kno arts van de vu niet goed gedaan heeft (adamsappelreductie), maar ook dat zal wss niet voldoende argument zijn om niet naar vu te willen voor beoordeling en/of operatie.
Thoughts?