Invriezen sperma

Sylvana

Invriezen sperma

Bericht door Sylvana »

Hoi allemaal,

Ik ben ongeveer 2,5 maanden geleden begonnen om als vrouw te leven en mag waarschijnlijk binnenkort beginnen met vrouwelijk hormonen. Nu heb ik van veel mensen de tip gehad om wat sperma in te laten vriezen omdat de hormonen je onvruchtbaar zullen maken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Op de site van het AMC in Amsterdam staat dat het invriezen van sperma in veel gevallen wordt vergoed door de zorgverzekering. Echter vraag ik me af of genderdysforie een reden voor de verzekering is om dit te vergoeden.

Daarnaast vroeg ik me ook af of dit proces beschamend is. Kom je bijvoorbeeld eerst in een wachtkamer met alleen maar mannen, waarbij men van elkaar weet dat men sperma af komt geven? Dan zou ik wellicht nog overwegen om nog een keer als man naar buiten te gaan. Het lijkt mij namelijk zeer ongemakkelijk om als vrouw raar aangekeken te worden bij een soort spermabank.

Ik denk misschien altijd te ver vooruit :P Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en het met mij zouden willen delen. Alvast bedankt :)

Groetjes,

Selina (mijn nieuwe naam)
Janna

Re: Invriezen sperma

Bericht door Janna »

Hoi Selina (mooie naam trouwens!),

Ik ben een tijdje spermadonor geweest. Mijn ervaring is dat het heel discreet wordt gedaan, tenminste dat was zo in Zwolle. Er was geen wachtkamer waar iedereen elkaar schaapachtig aan zit te staren. Zoveel donoren zijn er ook weer niet. Ik kon altijd meteen 'aan de slag', netjes apart.

Het lijkt me trouwens wel erg lollig als je als vrouw daar aankomt om sperma te doneren. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Danielle

Bericht door Danielle »

Volgens Jos wordt het invriezen van sperma voor transgenders niet vergoed. Bij het amc vinden ze dat het wel vergoed hoort te worden, dus ze sturen de rekening eerst naar je verzekeraar. Ik heb verder nooit een rekening gezien, dus ik vermoed dat ze het vergoed hebben. Reken er wel op dat het tussen de 400 en 500 er kost.

Ze hebben daar een klein wachtkamertje van drie stoelen breed. Maar ik heb er de keren dat ik er Was nooit hoeven wachten, en kom gelijk het masturbatorium in (zo heten die kamertjes). Als je er prettiger bij voelt kan je als man erheen. Ik heb er over geschreven op mijn blog, inclusief foto's, heb je een idee wat je kunt verwachten.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Jessy

Bericht door Jessy »

En anders neem je een fles melk mee en zeg je dat je iets van je vriend komt brengen :lol:
Geintje natuurlijk. Ik heb er geen ervaring mee maar van de meesten hoor ik dat het allemaal heel discreet gaat.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Danielle

Bericht door Danielle »

Linkje plakken ging mobiel vanmiddag niet helemaal zoals het bedoeld: http://fadinggender.wordpress.com/2012/ ... tscentrum/" target="_blank
Marieke

Bericht door Marieke »

dat meen je niet Danielle, ik dacht van ze duwen er gewoon een naald in, nou heb ik al naaldenvrees, maar mijn haat en afkeer naar die rotzooi daar beneden is bij mij zo groot, ik weiger het er zelf uit te werken, maar ik wil wel heel graag kinderen, ik heb je blog gelezen, maar is er nou echt geen andere manier dan het er zelf uitwerken, of kost het die lui gewoon teveel geld om personeel en een injectienaaldje te regelen, al moet ik er 1000 euro voor sparen in plaats van 400/500, dat heb ik er wel voor over, maar goed, ik ben nogal onwetend over dit alles, dus misschien is dat een hele stomme vraag, maar ik vind dit echt heel naar om te horen dat het zo gaat :(
Danielle

Bericht door Danielle »

Het fertiliteitslab is natuurlijk ingesteld op cis-mannen. Het grootste deel van hun clientèle bestaat uit spermadonoren, vaders die met hoog- of laagtechnologische inseminatie te maken krijgen en mannen die onvruchtbaar dreigen te worden omdat ze bijvoorbeeld teelbalkanker hebben. Er zijn voor zover ik weet geen technieken ontwikkeld om spermacellen via een naald af te tappen uit de testes zelf. Volgens mij zijn er wel opties voor alternatieve stimulatie, maar uiteindelijk hebben die tot gevolg dat het sperma langs de natuurlijke weg naar buiten komt.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Met een naald sperma afnemen bestaat wel hoor, maar het is een erg onprettige methode. Wordt gebruikt bij cismannen die om wat voor reden dan ook (vaak beschadiging van de zenuwbanen in de rug) geen ejaculatie krijgen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marieke

Bericht door Marieke »

Emma schreef:Met een naald sperma afnemen bestaat wel hoor, maar het is een erg onprettige methode. Wordt gebruikt bij cismannen die om wat voor reden dan ook (vaak beschadiging van de zenuwbanen in de rug) geen ejaculatie krijgen.
ok, misschien is dat dan een optie, al weet ik niet hoe erg onprettig dat dan is, pijn vind ik minder erg dan die andere methode, daar wil ik niks van weten, maar goed, dat is wel makkelijk praten nu, maar thanks dat je het even liet weten, het is sowieso een ver van mijn bed show momenteel, laat ik eerst maar eens kijken of ik uberhaupt in transitie mag...
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Zoek op MESA/PESA/TESA/TESE

Maar dat zijn geen ingrepen die zomaar gedaan worden. Echt niet.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]