Nieuwe chat! Zie dit topic.

geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door NaomiClareNL »

Ik neem aan dat iedereen ook druk bezig is met gegevens doorgeven aan instanties. In hoeverre is dat automatisch gegaan?

Nog een vraagje:
Hoe zit het met zaken als hypotheekakte en eigendomsakte voor diegenen onder ons die (nog) een eigen huis/appartement hebben zoals ik?

groetjes,
Naomi
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door jacqueline »

bij mij is alles rond....ik heb mijn paspoort en rijbewijs
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

NaomiClareNL schreef:Nog een vraagje:
Hoe zit het met zaken als hypotheekakte en eigendomsakte voor diegenen onder ons die (nog) een eigen huis/appartement hebben zoals ik?

groetjes,
Naomi
Intern de Overheid moeten dit soort wijzigingen eerst binnen 48 uur bij het BRP terechtkomen en vandaar uit ook bij andere Overheidsinstellingen automatisch doordringen. Alleen lukt die 48 uur natuurlijk niet altijd perfect. Semi Overheidsinstellingen zoals bijv. pensioenfondsen moeten dit via heel regelmatige updates van BRP gegevens doorkrijgen. Maar hypotheekacten en eigendomsbewijzen en bijv. samenlevingscontracten worden niet automatisch bijgewerkt.

Maar vergeet niet, dat jouw BSN nummer natuurlijk nooit wijzigt en dat aan jouw historie in de voor jou altijd toegankelijke geboorte akte alleen maar wijzigingsbladen worden toegevoegd en nooit en te nimmer oude gegevens vernietigd worden, ook al geef je aan dat de historie in Burgerlijke Stand gegevens zo ver mogelijk moet worden vernietigd. Je blijft dus altijd de mogelijkheid houden om te bewijzen, dat een door jou aangegane overeenkomst ook na jouw wijziging van voornaam en/of geslacht nog steeds geldig is.
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Aliss »

Hoi allemaal,

Ik heb mijn verklaring binnen. Ik heb begrepen dat sinds ik in buitenland ben geboren ( maar wel Nederlandse nationaliteit heb) mijn geboorteakte in Den Haag ligt. Ik ga dus morgen naar Den Haag om zaken te regelen. Ik wou even ter bevestiging navragen of deze informatie wel klopt dat ik in Den Haag moet wezen.
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

Aliss schreef:Hoi allemaal,

Ik heb mijn verklaring binnen. Ik heb begrepen dat sinds ik in buitenland ben geboren ( maar wel Nederlandse nationaliteit heb) mijn geboorteakte in Den Haag ligt. Ik ga dus morgen naar Den Haag om zaken te regelen. Ik wou even ter bevestiging navragen of deze informatie wel klopt dat ik in Den Haag moet wezen.
Als het daar ingediend was toen je hier kwam, ja.

In mijn geval helaas niet, was destijds bij de vreemdelingen dienst ingeleverd dus niet in Den Haag (andere regels toen).

Dus vraag het eerst na, ik moest mijn akte aanvragen via via helemaal uit polen (omdat het niet via ambassade kon).

Achteraf, nog veel gedoe te gaan dus ik wacht ermee (geldkwestie) en ik zal toch wel opnieuw de VU verklaring moeten aanvragen, de huidige verloopt over kleine 1 maand, en ik kan pas financieel de boel over 3 maanden regelen, als het goed gaat.

(Dat terzijde, ook al heb ik al jarenlang recht op Nederlandse nationaliteit, nooit aangevraagd ook omdat het belachelijk veel kost.)

Dus, eerst even Den Haag bellen, sowieso is het voor jouw makkelijker vanwege je nationaliteit.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Aliss »

Veronica schreef:
Aliss schreef:Hoi allemaal,

Ik heb mijn verklaring binnen. Ik heb begrepen dat sinds ik in buitenland ben geboren ( maar wel Nederlandse nationaliteit heb) mijn geboorteakte in Den Haag ligt. Ik ga dus morgen naar Den Haag om zaken te regelen. Ik wou even ter bevestiging navragen of deze informatie wel klopt dat ik in Den Haag moet wezen.
Als het daar ingediend was toen je hier kwam, ja.

In mijn geval helaas niet, was destijds bij de vreemdelingen dienst ingeleverd dus niet in Den Haag (andere regels toen).

Dus vraag het eerst na, ik moest mijn akte aanvragen via via helemaal uit polen (omdat het niet via ambassade kon).

Achteraf, nog veel gedoe te gaan dus ik wacht ermee (geldkwestie) en ik zal toch wel opnieuw de VU verklaring moeten aanvragen, de huidige verloopt over kleine 1 maand, en ik kan pas financieel de boel over 3 maanden regelen, als het goed gaat.

(Dat terzijde, ook al heb ik al jarenlang recht op Nederlandse nationaliteit, nooit aangevraagd ook omdat het belachelijk veel kost.)

Dus, eerst even Den Haag bellen, sowieso is het voor jouw makkelijker vanwege je nationaliteit.

Ik kwam naar Nederland later, nadat mijn moeder hier had gevestigd omdat ze vaste contract had in Nederland en een nederlandse partner. Na drie jaar kreeg ik automatisch met mijn moeder nederlandse nationaliteit omdat ik toen onder 18 was. En ik woonde eerst in 's-Gravenzande, wat destijds onder de gemeente Den Haag viel geloof ik.
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

Aliss schreef:

Ik kwam naar Nederland later, nadat mijn moeder hier had gevestigd omdat ze vaste contract had in Nederland en een nederlandse partner. Na drie jaar kreeg ik automatisch met mijn moeder nederlandse nationaliteit omdat ik toen onder 18 was. En ik woonde eerst in 's-Gravenzande, wat destijds onder de gemeente Den Haag viel geloof ik.
Duidelijk, mijn moeder kreeg geen Nederlandse nationaliteit omdat zij nooit getrouwd was hier, nu wel maar omdat ik boven de 18 ben zou ik niet eens met haar mee de nationaliteit krijgen (mijn zusje wel).

Echter, zelfs dan ze wil geen Nederlandse nationaliteit, ik wel maar dat is puur principe kwestie, ik heb er recht op maar om nou meteen 1000+ euro voor te moeten dokken, helaas dan maar niet.

Maar in jouw geval zou het voor 90% in Den Haag moeten liggen, maar sowieso eerst bellen, scheelt veel gedoe.

Oh ja, en hou de website van de Rijksoverheid bij de hand tijdens bellen, ze dienen zich eraan te houden maar zeggen vaak andere dingen (zoals dat ik in polen de naam + geslacht moet wijzigen wat onzin is).
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Ja Aliss, jij moet daarvoor zeker in Den Haag zijn, maar absoluut niet in hoogst eigen persoon aan een loket in dat stadhuis. Ik ben zelf destijds in Den Haag geboren en ik wilde dus ook begin juli mijn geboorteregister aanpassen. Dat is allemaal gelukt en daarna heb ik in mijn woonplaats dus een nieuw paspoort aan kunnen vragen. Maar de afdeling burgerzaken in Den Haag heeft nog wel de mogelijkheid om via een voorafgaande afspraak een gesprek met een beambte van de gemeente te krijgen, maar voor zo'n aanpassing van je geboorte akte wordt dat daar geregeld door een zogeheten back-office en daarvoor moet je eerst via internet een aanvraagformulier aanvragen. Dat moet je dan invullen en met de originele deskundigenverklaring dan liefst aangetekend naar hen opzenden. Op dat aanvraagformulier kun je ook aankruisen, dat je een duplicaat van je geboorte akte met de nieuwe aanvulling toegestuurd wenst te krijgen. En tegen betaling van iets van twee tientjes aan leges en verzendkosten krijg je dat dan keurig thuisgestuurd. Ga dus niet zomaar richting het Haagse stadhuis, maar neem per e-mail of per telefoon (tussen 8:00 en 18:00 op werkdagen : 14070 of zie contact informatie op website "gemeente den haag") eerst even contact op met de afdeling burgerzaken van de gemeente Den Haag. Mogelijk is de procedure voor buitenlanders, waarvan inderdaad alle geboorte documentatie in Den Haag wordt geadministreerd, weer net iets anders dan voor mensen die in Den Haag zijn geboren.

Gefeliciteerd met je deskundigenverklaring en veel succes met het aanvullen van je geboorte akte, Sabrina
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Aliss »

Sabrina40 schreef:Ja Aliss, jij moet daarvoor zeker in Den Haag zijn, maar absoluut niet in hoogst eigen persoon aan een loket in dat stadhuis. Ik ben zelf destijds in Den Haag geboren en ik wilde dus ook begin juli mijn geboorteregister aanpassen. Dat is allemaal gelukt en daarna heb ik in mijn woonplaats dus een nieuw paspoort aan kunnen vragen. Maar de afdeling burgerzaken in Den Haag heeft nog wel de mogelijkheid om via een voorafgaande afspraak een gesprek met een beambte van de gemeente te krijgen, maar voor zo'n aanpassing van je geboorte akte wordt dat daar geregeld door een zogeheten back-office en daarvoor moet je eerst via internet een aanvraagformulier aanvragen. Dat moet je dan invullen en met de originele deskundigenverklaring dan liefst aangetekend naar hen opzenden. Op dat aanvraagformulier kun je ook aankruisen, dat je een duplicaat van je geboorte akte met de nieuwe aanvulling toegestuurd wenst te krijgen. En tegen betaling van iets van twee tientjes aan leges en verzendkosten krijg je dat dan keurig thuisgestuurd. Ga dus niet zomaar richting het Haagse stadhuis, maar neem per e-mail of per telefoon (tussen 8:00 en 18:00 op werkdagen : 14070 of zie contact informatie op website "gemeente den haag") eerst even contact op met de afdeling burgerzaken van de gemeente Den Haag. Mogelijk is de procedure voor buitenlanders, waarvan inderdaad alle geboorte documentatie in Den Haag wordt geadministreerd, weer net iets anders dan voor mensen die in Den Haag zijn geboren.

Gefeliciteerd met je deskundigenverklaring en veel succes met het aanvullen van je geboorte akte, Sabrina
Misschien dat je je akte hebt laten veranderen een tijdje geleden, toen alle gemeentes bezig waren met uitvissen hoe het in praktijk wordt gedaan? Ik volgde de voorlichting op VU met betrekking tot ( o.a. ) geslachtswijziging voor buitenlanders in de geboorteakte, en heb vernomen dat ik dan in Den Haag moet wezen. Dus die extra procedures met formulieren etc. komen te vervallen. (Laat maar staan dat ik niets heb gevonden op de website dat mij informeert dat ik formulieren moet invullen en terugsturen. Tegenwoordig kan je geholpen worden als je met de verklaring en de identiteitsbewijzen aan de balie van de burgerzaken komt dat ze dat direct kunnen regelen.

Ik heb nog met mijn digi-d ingelogd bij de gemeente Den Haag en daar staan al mijn gegevens dus ik ga er vanuit dat het goed zit and dat ik aan de balie morgen alles kan regelen.

PS. dankjewel voor je felicitaties :)
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

"Na ontvangst van uw aanvraagformulier neemt een medewerker contact met u op om te bespreken welke documenten u verder nog moet toesturen. De gemeente heeft in ieder geval de volgende documenten nodig:

- een verklaring van een deskundige. Hierin staat dat u tegenover deze deskundige heeft verklaard de overtuiging te hebben tot het andere geslacht te behoren dan in uw geboorteakte staat. En dat u begrijpt wat de gevolgen van uw beslissing zijn om uw geslacht te veranderen. Deze verklaring mag op het moment van aangifte niet ouder zijn dan 6 maanden. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor informatie over de deskundigen die een verklaring kunnen afgeven.
- als u de Nederlandse nationaliteit heeft: een bewijs van Nederlanderschap. Dit is (een kopie van) een Nederlandse Identiteitskaart, Nederlands paspoort of een verklaring van Nederlanderschap.
- als u een andere nationaliteit heeft: een kopie van uw paspoort en de voor- en achterzijde van een geldig verblijfsdocument."


De vetgedrukte geldt niet voor jouw Aliss, de onderstreepte geldt niet voor mij van de vetgedrukte deel.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding