Bot scan
-
Eveliene
Re: Bot scan
En vooral blijven bewegen om die botten sterk te houden. Ik had een hele goede uitslag bij de dexascan in het VUmc en dat heeft me verbaasd omdat ik 3 jaar geleden in Drachten een dexascan moest maken waaruit bleek dat ik botontkalking had. De VU heeft daar de scan van opgevraagd maar daar heb ik niks meer op gehoord.
-
MarloesIsWeg
Kun je het ergens aan merken als je botontkalking hebt ? Of is dat gewoon ineens dat je botjes breken als je je een beetje stoot, en het dus al te laat is ?
-
Danielle
Ik heb het nergens aan gemerkt. Waarschijnlijk was mijn botdichtheid al jaren aan de lage kant. Maar ik heb ook nooit iets gebroken. Uiteindelijk moet er wel iets gebeuren waardoor er iets kan breken en ik ben toch genoeg gevallen in mijn leven. Een lager dan gemiddelde botdichtheid betekent nog niet dat je skelet van glas is.Martine Le Clere schreef:Kun je het ergens aan merken als je botontkalking hebt ? Of is dat gewoon ineens dat je botjes breken als je je een beetje stoot, en het dus al te laat is ?
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Toch is het wel wonderlijk... De bijsluiter van Systen vermeldt expliciet dat het gebruikt kan worden als alternatief medicijn tegen botontkalking, maar dat de andere stoffen (uit de groep biofosfonaten) vanwege de bijwerkingen van estradiol, een betere keuze zijn.
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=225" target="_blank
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Anon20190209
Ik denk dat bij cisvrouwen die in de overgang terechtkomen en daar last van hebben estradiol voorgeschreven krijgen. Zo om het tekort aan te vullen en zo ook botontkalking te voorkomen of te behandelen. Wellicht als er geen overgangsklachten zijn zal er gekeken worden naar een ander medicijn of alleen hoog gedoseerde vitamine D. Zelf heb ik vanaf 1999 tot op heden maar 2x een Dexascan gehad. Laatste keer was in 2010, alles was toen in orde. In 2010 heb ik daar zelf om moeten vragen bij het VU.Emma schreef:Toch is het wel wonderlijk... De bijsluiter van Systen vermeldt expliciet dat het gebruikt kan worden als alternatief medicijn tegen botontkalking, maar dat de andere stoffen (uit de groep biofosfonaten) vanwege de bijwerkingen van estradiol, een betere keuze zijn.
Heb het VU toen gevraagd waarom je als postop geen oproep krijgt voor een Dexa om de 4a5 jaar. Daar doet het VU niet aan gaf Jos aan. VU vind dat het je eigen verantwoordelijkheid is om om de zoveel jaar een afspraak te maken voor Dexa en bloedonderzoek enz.... Vind dat echt heel vreemd.
Zelf slik ik al jaren een hoge dosis vitamine D per dag om zo het tekort aan te vullen en de waarde in het bloed te verhogen.Jaren geleden was mijn vitamineD waarde in het bloed 52 nmol en dat is aan de lage kant. Vorig jaar met laaste meting was dat 96nmol en dat is een perfecte waarde! Ik slik per dag 50ug vitamine D per dag is ongeveer 1000% van de referentie inname. Heb toen op wikipedia een tabel gevonden hoeveel je zou moeten innemen om je vitamine D gehalte in het bloed te verhogen. Is je D gehalte te laag en je slikt maar 100 of 200% van de dagelijkse hoeveelheid wordt het D gehalte in het bloed niet verhoogd.
Bijna de helft van de nederlandse bevolking zou volgens onderzoek een vitamine D tekort hebben....
Vitamine D opgelost in olie wordt het beste door het lichaam opgenomen, er is nu zelf een flesje met een spray op de markt 1x per dag 1 of 2 keer sprayen in de mond en je hebt op een makkelijke manier een hoge dosis Vitamine D ingenomen!
-
Meisje1991
Ik had mijn scan in november bij het VUmc en toen werd alleen het gedeelte rond de heupen gescand.Veronica schreef:Dexa scan wordt over de hele lichaam gedaan van top tot teen, en van de zijkanten, goede tip draag niks van of met metaal.
Uit ervaring ben je na 15 tot 20 minuten klaar.
De uitslag kreeg ik direct daarna bij de endocrinoloog te horen... lichte botontkalking en toen kreeg ik Vitamine D/Calcium tabletten. Maar geen bloedonderzoek. Dat werd alleen gedaan bij de eerste keer hormonen via het VUmc. Waarschijnlijk volgende keer (donderdag a.s.) weer wel... dan zit ik officieel 6 (en inofficieel 10) maanden aan de hormonen.