geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

[/quote]
Nog ff dit Sabrina: Woon in Rotterdam maar omdat ik in Duitsland geboren bent moest ik dit doen via Den Haag landelijke taken.
[/quote]

Sorry Ada, voor buitenlanders loopt zoiets altijd via Den Haag, omdat daar dan de aan een geboorteregister gerelateerde informatie berust. Ik weet, dat deze hele procedure voor nu in Nederland woonachtige buitenlanders veel moeizamer is. Des te meer felicitatie, dat het jou toch uiteindelijk gelukt is.
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Veronica »

Mijn gegevens liggen niet in Den Haag, toen ik hier kwam moest dat nog niet toen je uit polen kwam.

Ik weet wel hoe ik dat nu moet doen, kwestie van het geld ervoor hebben.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Aliss »

Veronica schreef:
Ik weet wel hoe ik dat nu moet doen, kwestie van het geld ervoor hebben.
Ik werd verwezen naar de consulaat van de ambassade ( in mijn geval Oekraine ). Daar kan je de Power of Attorney regelen op iemands naam die bepaalde taken in je naam kan verrichten, en denk dat het wel makkelijker is ( en goedkoper, 62 euro ) dan zelf vliegen naar buitenland. Eerlijk gezegd, ik ben beetje bang als ik het wel moet doen voordat me documenten zijn veranderd. En ik ben bang dat het een reel mogelijkheid is aangezien mijn Oekrainse paspoort ( waar ik niets van wist ) zoek is en wat erger is dat het tegen de wet is om beide nationaliteiten te hebben. Ellende, stress, geld...
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

Blijkbaar moet je dus eerst je Oekraiense paspoort als vermist opgeven, een nieuwe aanvragen, en daarmee je geboortebewijs opvragen? Zoiets dan? Klinkt best ingewikkeld maar ja. Met je Nederlandse paspoort die kant op gaan lijkt me in ieder geval lastig.
De Nederlandse wet is niet zo moeilijk met dubbele nationaliteiten. Als het land van je oorspronkelijke nationaliteit het niet toestaat dat je je nationaliteit opgeeft, hoeft het niet.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Xtina
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:14
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Xtina »

Ik weet niet of mijn situatie hier eerder al aan bod is gekomen.
Maar het probleem bij mij is dat ik geen geboorteakte heb.

Ik ben geboren in het buitenland in oorlogstijd, om die reden was er nooit een geboorteakte aangevraagd of ingediend
omdat men massaal op de vlucht sloeg!

Nou heb ik de nederlandse Identiteit ( al jaren), maar omdat er geen geboorteakte is moet de aanvraag ook via Den Haag.
Eerst een aanvraag tot geslachtwijziging ( die geweigerd gaat worden omdat er geen geboorteakte is ).
Na weigering wordt er weer een aanvraag ingediend om mijn identitieit/bestaan vast te laten stellen door een rechter!

Hele gedoe, bureacratische onzin!
Omdat ik hiervoor een advocaat moet inschakelen ( wat ik al heb gedaan ) komen er ook nog extra kosten bij. (griffiekosten en eigen bijdrage ).
Wat totaal ( + €65 voor desk. verklaring ) al weer bijna €400 euro is!

Daarnaast duurt het gehele proces minimaal 12 weken!
Iemand dezelfde ervaring?
i'm not a girl, not yet a woman - Britney Spears
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Cait »

hoe werkt dat uberhaubt? je betaald 65 euro.je krijgt brief..daarmee ga je naar geboorteplaats...daarna naar plaats waar je huidig woont? en dan? wat krijg je/heb je dan?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Emma »

Dan heb je van je geboortegemeente een afschrift van je geboorteakte gekregen en krijg je van je woongemeente het vriendelijke verzoek een nieuw ID bewijs aan te vragen omdat je oude niet meer geldig is.

Er zit trouwens tijd tussen de wijziging bij je geboortegemeente en de wijziging bij je woongemeente. Varieert van een dag tot een paar weken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
ada
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 nov 2012, 15:21
Gender: Vrouw
Locatie: hoogvliet

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door ada »

Claire schreef:
ada schreef:HOERA :D
Heb na 5 maanden via Den Haag eindelijk bericht ontvangen van gemeente Rotterdam dat mijn geboorteakte is gewijzigd.
Ipv. man naar vrouw ------------voornaam ipv. Adrian naar Adriana.
Geduld wordt uiteindelijk beloond!!

Gefeliciteerd Adriana :D :hug:
dank je wel hoor, ach het is maar een aatje erbij maar voor mij een wereld van verschil, = erkenning wat je zelf voelt.
Wees je zelf en niet een ander
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Janna »

Vandaag mijn nieuwe paspoort aangevraagd. De oude was al in 2011 verlopen en ik wilde wachten met een nieuwe tot ik er een mooie V op kon laten zetten. Helaas wil de hypotheekverstrekker persé een paspoort als idbewijs. Grrr.... Vorige week aangevraagd en vandaag opgehaald. Bij het controleren van de gegevens zal ik de M staan.

*slik*

Het gekke is dat ik wel heb meegekregen dat het nu eenvoudiger is om het geslacht te wijzigen in de GBA (dit topic dus), maar dat het me nog niet direct iets zei. Het was iets voor de toekomst. Iets voor later, ooit. Ik vroeg me zelfs af of ik het direct zou laten wijzigen als ik het kon. Wat maakt het nou uit, een M of een V? Het is maar een lettertje, toch?

Muts.

Ikzelf dus. Vanochtend zat ik bijna te janken aan de balie omdat de verkeerde letter op het document stond. Pas toen realiseerde ik me hoe graag ik verder wil, en hoe belangrijk zo'n lettertje is. *Zucht* Nog een tijdje geduld hebben. Eerst de scheiding afronden en de rust laten weerkeren. Maar ik voel wel dat ik verder wil. Dat is wel het prettige van de ervaring van vanmorgen. Het geeft een bevestiging van wat ik wil. Niet alleen met mijn verstand maar zeker ook met mijn hart.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Jack
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 sep 2012, 21:37
Gender: Trans FtM
Locatie: In de buurt van Zwolle

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Jack »

Het is vast al eens gevraagd en het is vast een wat domme vraag, maar om de hele topic door te spitten is me iets te veel werk en kon op de site van mijn gemeente niks vinden.
Maar ik vroeg me af wat je nou precies moet doen wanneer je die verklaring binnen hebt.
Moet je dan gewoon naar je geboortegemeente (is voor mij overigens t zelfde als woongemeente) met die verklaring en zeggen wat je er komt doen. Of moet je erheen bellen en dan een afspraak maken. Of verschilt t per gemeente.
Ik ben echt hopeloos met dit soort officiële dingen :p

Werd vandaag namelijk bijna geweigerd met stemmen omdat ze niet geloofden dat mijn ID-kaart echt van mij was, dus ik denk dat ik die verklaring die ik al thuis heb maar eens moet gaan gebruiken :)
Plaats reactie