Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Gebruikersavatar
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jennifer W »

Hai,

Voor mij is de hormoon behandeling aanstaande, al moet ik nog een goede maand wachten op de afspraak met endocrinoloog.
Tevens wil Dr. Meijssen eerst goed met mij doornemen wat deze beslissing met zich meebrengt.
(er zijn nu eenmaal ook nadelen)

Wat gebeurd er vanbinnen, gevoelsmatig?
Hoe manifesteerd zich deze zogenaamde "pubertijd"?
Krijg je inderdaad een boost in je zelfverzekerdheid?
Word "depressiviteit" die aan genderdisforie gerelateerd is minder?

Uiteraard draait er een hoop om het uiterlijk, maar het is ook een innerlijke reis...
Ik ben bij wijze van spreken nog maar een klein meisje....en moet nog bloeien....tot volwassen vrouw.

Wat ik eigenlijk vragen wil...

Zouden sommigen hier met ervaring misschien iets op willen reageren?

Liefs, Jenn
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Veronica »

Ik hou het even op de eerste 3 maanden voor je, sowieso merk je pas meestal na de 6de maand echte verschillen.

"Wat gebeurd er vanbinnen, gevoelsmatig?"

Een emotionele rollercoaster is meestal het geval, sowieso veranderd langzaam maar zeker je hormoonhuishouding en dat ding beneden zal minder lastig of helemaal niet meer lastig zijn, verder wordt je huid zachter.

"Hoe manifesteerd zich deze zogenaamde "pubertijd"?"

Ik denk dat dat per persoon verschilt, ik had last van emotionele wisselingen maar niet van dat pubertijd gedoe.

"Krijg je inderdaad een boost in je zelfverzekerdheid?"

Nee en ja, afhankelijk aangezien de hormonen op iedereen anders werken, hoe het precies in elkaar steekt weet ik niet maar zelf denk ik dat het gewoon aan de persoon zelf ligt, de 1 krijgt meer zelfverzekerdheid en de ander minder, het kan alle kanten op en heeft in mijn ogen weinig te maken met de hormonen, misschien een beetje op het emotionele vlak.

"Word "depressiviteit" die aan genderdisforie gerelateerd is minder?"

Ook zo'n moeilijke dus ook hier een eigen mening, het kan minder worden (zoals in mijn geval) omdat ik eindelijk de hormonen heb, eindelijk verder kom en mezelf kan worden.

Echter het kan zo zijn dat iemand vindt dat de hormonen niet goed genoeg of snel genoeg werken, terecht of onterecht (sommigen zijn te kritisch over zichzelf) dus dan kan de depressiviteit zelfs verergeren.

Eigen ervaring:

Uit eigen ervaring is het zo dat de eerste 4 a 5 maanden ik zelf niks merkte op zachtere huid, minder beharing (ook al had ik niks, trouwens de baard wordt niet minder maar ook daar heb ik geen last van, nooit een volgroeide baard gehad en die is ook nog eens super licht blond).

Verder, in de 1ste week stopte dat ding beneden met tegenwerken (verschilt per persoon) en ik werd emotioneler.

Na 6 maanden merkte ik zelfs veranderingen, meer heupen en billen, sowieso merkbaar meer borstgroei (zit nu na 13,5 maand hormonen op volle cup A) en helaas, meer gewicht (ik eet gezond maar ik ben sinds hormoongebruik 11 kilo aangekomen).

Nog steeds heb ik last van emotionele wisselingen, gezicht is sowieso stuk vrouwelijker geworden nu volgens sommigen (zelf vind ik het meevallen maar ben er wel tevreden mee) en ik zie merkbaar dat de vetverdeling is veranderd.

Trouwens, je hebt diezelfde psycholoog als ik :P
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jeste »

Voor mij was het zo'n beetje hetzelfde als bij Veronica.
Alleen is er bijna geen borstgroei. Van het zachter worden van m'n huid heb ik niets gemerkt, want die was al zacht. Emotioneler ben ik niet geworden, eerder nog minder emotioneel. Komt misschien omdat ik veel minder vermoeid ben sinds ik met de hormonen ben begonnen. Voor dat ik ermee begon had ik wel 10 uur slaap nodig op een dag, zeker als ik behoorlijk aktief was gewest. Nu is het nog maar zo'n 8 uur slaap. En dat terwijl ik juist de angst had dat ik nog meer slaap nodig zou hebben, wanneer ik met hormonen zou beginnen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Fay »

Heel persoonlijk, ligt ook aan welke combi moontjes

Androkur, vermoeidheid, depressie emotioneel wrak, leeg voelen, vonnut echt een hel

Spironolacton bevalt mij beter, veel milder en stabieler

Stemmingswisselingen, van zowel androkur als spiro

Androkur is wel heftig, na een week merk je al enorm veel,negatief, ik zou aanraden het dan ook op te bouwen langzaamaan en niet meteen de volledige dosis te nemen

my cents

fay
Gebruikersavatar
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jennifer W »

Veronica, Jeste, Fay,

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Ik begrijp goed dat het voor een ieder net anders uit kan pakken, dat maak ik ook op uit de verschillen in de reacties.

Veronica, dat is ook toevallig ( :
Ik ben erg blij met haar, vond het alleen wel jammer dat ze de laatste afspraak moest verzetten wegens college.
Daarom pas over een goede maand. Het lijkt niets maar 6 weken verplaatsen van zo een belangrijke afspraak, maar voor mijn gevoel viel dat best zwaar.

Ik leef er toch naar toe.
Het is toch de start van mijn leven als mijzelf, of beter de reis ernaar toe.

Fay, Dr. Meijssen had het over voorzichtig beginnen, dus ik vermoed dat dit ook zo zal zijn.
Gezien ik ietsje ouder ben krijg ik waarschijnlijk pleisters, maar ik wacht even af.
Over de combinatie met, is nog niet gesproken en weet ik nog niet.

Jeste, ik hoop eigenlijk ook een beetje op dat de energie die je krijgt van stapjes/pen richting jezelf juist beter doen voelen.
Starten met hormonen is een flinke stap.

Veronica, Van die gewicht toename heb ik gelezen inderdaad, ik probeer nu ook alvast zoveel mogelijk op juist gewicht te komen.

Daaraan denkende....

Zijn er nog meer dingen die je kan doen om het proces te helpen?
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Veronica »

Jennifer W schreef:Veronica, Jeste, Fay,

Zijn er nog meer dingen die je kan doen om het proces te helpen?
Ook hier een persoonlijke mening, al door het leven gaan of gaan beginnen als vrouw, dus 24/7.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Silvia
Berichten: 584
Lid geworden op: 01 sep 2013, 14:16
Gender: Vrouw
Locatie: Zoetermeer

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Silvia »

bij mij is het ook anders verlopen met de moontjes ...

na 2 weken was me tepels erg gevoelig , leek wel of ze beurse zijn .

na 2 maanden begin ze pas te groeien bij mij .

me emotioneel gevoelens was al na 4 maanden , toen begon ik me verdrietig te voelen om niets , en huilde ik waar ik vroeger nooit om moest huilen .
me huid werd gladder en zachter ongeveer na 2 of 3 weken , toen voelde ik ietsjes verschil .

me lichaam beharing , weet ik niet omdat ik nooit veel haar heb gehad en is erg licht van kleur dat je nauwelijks ziet .

dat onder geval werkte niet meer naar ongeveer 1 week .

me hoofd haar groei is sneller dan vroeger , dus krijg sneller langer haar !

me baard groei heb ik niet meer , van wegen lazeren , dus weet niet of dat langzaam groei .

me billen merkte dat het voller werd na 3 en half maand

ben wel aangekomen , weegt eerst 65 kilo en nu ongeveer 73 kilo

me gezicht is ook erg veranderd , zag vandaag een oude vriendin die ik 1 jaar niet had gezien en ze herkende me niet meer :P

en me energie is wel snel op , ben sneller moe ....
Everyone is Perfect in their Own Way


Afbeelding
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Cait »

voor mij het volgende.. ten eerste heb ik pleister + anti testo pil nu 3 maanden aan de HRT
- de eerste maand merkte ik vooral zachtere huid en minder snelle haargroei, zowel baard als lichaam. ik hoefde het minder snel te scheren, dit vooral bij lichaam, dat duurt echt een maand voordat er ook maar iets gegroeid is.
- de 2e maand gebeurde geloof ik niet veel, ook niet veel op gelet...owja: van die schotels om je tepels en gevoelig.
- vooral de 3e maand.. ik heb nu cup A (zo uit het niets lijkt het wel), ik huil echt om alles en ben super emotioneel. Verder ben ik vaak energieloos. kan zo 16 uur slapen en nog moe voelen. Blijkbaar is mijn gezicht ook wat anders, want vrienden en collegae zeggen dat duidelijk..en opeens moet ik overal mijn identiteits bewijs laten zien als ik drank wil halen.... blijkbaar lijk ik jonger. kan ook komen door laser behandeling..geen idee.
dat waren de 1e 3 maanden voor mij in een notendop. moet nog zien wat de rest van de maanden gaan brengen:)
Gebruikersavatar
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jennifer W »

Caitlyn, Silvia,

Hai, dank jullie wel voor de reacties!

Ik lees een hoop dingen die mij blij maken ( :
(de gewenste veranderingen aan het lichaam)
De vervelende bijwerkingen daar gelaten.

Mijn lichaam en gezicht doen gelukkig al iets vrouwelijk aan, het is vooral mijn stoppels die mij verraden.
Als dit licht vrouwelijk uiterlijk wat verder onderstreept kan worden ben ik heel blij.

Op een of andere manier zie ik niet op tegen de emotionele periodes, maar daar denk ik straks misschien wel heel anders over.
Ik heb het idee dat ook dat bij de transitie hoort, het is ook een innerlijke reis/opvoeding.

Veronica,

Hai, ik denk dat ik dat al doet min of meer, leven als vrouw 24/7.
Ik kleed mij lang niet meer zo androgyne als dat ik vorig jaar mee begonnen was.
Er zit nauwelijks verschil meer tussen thuis en buiten, op werk of anders.

Dit werk heb ik nog maar kort, maar heb mij daar ook gewoon voorgesteld als Jennifer.
Iedereen is daar helemaal ok mee.

Al moet ik wel zeggen, dat ik nog maar mondjesmaat make up gebruik naar buiten en nog niet goed weet wat ik met mijn haar aan moet.
Mijn haar is inmiddels half lang. Ow, en ik had mij op de winter gericht en ben er ook uit wat ik in de winter wil dragen. Tevens ook makkelijker met een dikke sjaal.
Nu komt de zomer eraan, en ik weet nog helemaal niet wat ik aan moet dan. (Kijk wel veel om mij heen)

Vwb de make up......door die stoppels die nog gelazered moeten worden, heb ik met make up het schaduw probleem.
Ik weet hoe ik dat moet wegwerken....maarrrr

Het resultaat is dan dat ik teveel make up moet gebruiken, en dat vind ik dan minder voor dagelijks gebruik. (meer iets wellicht voor een avondje uit)
Zowiezo wil ik beperkt make up gebruiken.

Het hangt ook een beetje samen, wat ik bedoel is; ik denk dat als mijn baard eenmaal weg is, ik mij een stuk zekerder zal voelen
Zeker genoeg om ook gewoon naar buiten toe make up te gebruiken bijvoorbeeld. Maar ook.....die baard....als ik die zie in de spiegel bij het opfrissen,....brrr, ik heb daar zo een hekel aan.
Die moet! gewoon weg...

Veronica, of geef jij als tip eigenlijk, dat ondanks baard ik mij helemaal niet meer moet inhouden en gewoon alvast doen wat je wel kan doen ondanks dat het wellicht nog niet optimaal uitpakt?

Ow en wat is nu waar?

Ik hoor twee verschillende dingen als het gaat om lazeren van baard, hals, snor en logopedie.

aan de ene kant hoor ik dat ik op de verklaring moet wachten en doorverwezen zal worden door het VU, om het vergoed te krijgen van de verzekering.
Aan de andere kant hoor ik verhalen dat men dat al voor die tijd zelf kan regelen en het toch gewoon vergoed krijgen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Emma »

Ligt aan je verzekering. Sommigen vergoeden met terugwerkende kracht, anderen doen hun uiterste best uberhaupt niet te hoeven vergoeden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]