Procedure HRT

Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Procedure HRT

Bericht door Janna »

Op dit moment loop ik al een jaar bij de PIG. Eerst 'gewone' gesprekken om mezelf weer een beetje op de rails te krijgen. Dat was goed en prettig. Ik ben er sterker van geworden en heb veel geleerd over mezelf, en over mijn gevoelens en verlangens.

Sinds december ben ik gestart met het officiële diagnosetraject. Alle vragenlijsten zijn ondertussen ingevuld en alle testjes gemaakt. Ook de bespreking ervan is grotendeels afgerond. Tijd om verder te kijken. Mijn therapeut gaan binnenkort met zwangerschapsverlof, dus eventuele nieuwe stappen worden pas na de zomer gezet. Dat vind ik niet erg, want dan heb ik de tijd om rust te krijgen op het thuisfront en om wat voorbereidende stappen te nemen.

Nu was eerst gezegd dat het diagnosetraject zou eindigen met een gesprek met een psychiater en dat daarna toestemming gegeven zou worden voor de start het hormonen. Of beter gezegd, een verwijzing naar een endocrinoloog. Bij het laatste gesprek werd echter aangegeven dat dat toch niet de juiste procedure was. Ik zou eerst een aantal maanden als vrouw moeten leven voordat er gestart zou kunnen worden met HRT. Dat zou volgens de internationale norm zijn. Ik heb het opgezocht maar kan het niet terugvinden. Op de site van de VU staat wel hun procedure, dat iemand drie maandan na (en dus neit voor) de start van de hrt volledig om moet zijn.

De reden van de procedure bij de PIG is dat iemand eerst in de praktijk moet ervaren hoe het is om in het gewenste geslacht te leven voordat er met iets drastisch als hormonen gestart kan worden. Dat snap ik ergens ook wel, alleen voelt het voor mij net verkeerd om. Het liefst zou ik de procedure van de VU volgen zodat ik helemaal om ga, zodat ik al meteen kan profiteren van de (hopelijk) effecten van de hormonen. Daarvoor wil ik uiteraard wel regelmatig 'oefenen' door regelmatig en ook publiekelijk me als vrouw te presenteren. Misschien dat dat ook wel meetelt. :)

Hoe is dat bij jullie gegaan?
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Procedure HRT

Bericht door diederique »

Ik weet niet wat de ervaring van anderen is, maar jouw beschrijving geeft eigenlijk de indruk van de oude procedure zoals die ooit was jaren geleden. Bewijs ze zelf eerst maar eens als vrouw voor je aan de hormonen mag. Ik had de indruk dat de recente procedure juist is dat de start hormonen = start RLE met als conditie dat je binnen drie maanden ook moet gaan leven in de nieuwe gewenste rol.
Mijn traject wijkt hier zover vanaf dat ik het daarmee niet kan vergelijken (start Nederlandse RLE na 3,5 jaar hormonen en 2 jaar leven als vrouw, internationaal gezien had ik toen mijn RLE al achter de rug).
Laatst gewijzigd door diederique op 11 mar 2015, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Procedure HRT

Bericht door Fay »

Ik snap dat dus niet, je moet eerst, als man, in een vrouwenrol gaan leven met alle onhebbelijkheden van dien, right, hoe ziet men dat voor zich?

karikaturen wellicht, zonder hrt, diezelfde hrt die de oh zo belangrijke rust in je eigen hoofd en lijff teweegbrengt, die is imo gewoon keihard nodig om een rle in te gaan

Volgens mij is het ook niet zoals men beweerd, 3 maanden na start hrt als vrouw door het leven

Hoe je dat invult is aan jou, en dat gaat niemand wat aan

Fay
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Procedure HRT

Bericht door Janna »

Hoe ik het invul is misschien wel aan mij, maar ik ben wel afhankelijk van de doorverwijzing.

Wat je zeg, Fay, was/is ook mijn gedachte. Eerst de voorbereiding (hormonen) en dan pas de volgende stap. Maar misschien zie ik het wel verkeerd of heb ik het verkeerd begrepen. De komende keer nog maar eens navragen.

Bedankt allebei voor je antwoord. Dat geeft me weer wat zekerheid om hierop door te gaan.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Procedure HRT

Bericht door Emma »

Ik heb dat niet zo meegemaakt, ik leefde al als mezelf toen ik bij de PIG begon...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Procedure HRT

Bericht door Veronica »

Dat zou volgens de internationale norm zijn
*Veronica's mond valt open"

Nou was ik bij Vu maanden voor groen licht al om, maar stel je voor dat iemand bij PIG loopt en dat niet doet en dit te horen krijgt, gekkenwerk.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Procedure HRT

Bericht door Janna »

Gevonden op wikipedia (voor wat het waard is):
Some organizations still require a period of time living as the desired gender role, based on standards such as the Standards of Care for the Health of Transsexual, Transgender, and Gender Nonconforming People (WPATH). This period is sometimes called the Real Life Experience (RLE). Endocrine Society in 2009 specified that individuals should either have a documented 3 months Real Life Experience or a period of psychotherapy of length specified by the mental health provider, usually a minimum of 3 months.[3]

Gecontroleerd bij de bron en het staat er inderdaad. Het is niet heel strikt omdat in de zin het leuke woordje 'or' staat (door mij onderstreept). De drie maanden RLE redt ik niet, maar drie maanden psychotherapie haal ik met gemak. Als het tenminste telt...

*zucht*

Toch maar eens navragen bij de therapeut.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Procedure HRT

Bericht door Jennifer W »

Ik was wel al voorbij androgyne kleden en presenteer mij zo goed en kwaad als het gaat als de vrouw die ik ben, maar weet ook niet beter als dat RLE start vlak na de start van HRT.
Er is geen woord gerept over dat ik al om zou moeten zijn of al verder zou moeten zijn. (VUmc)

Het lijkt mij inderdaad gekkenwerk als men dit zo doorzet.
Je bent immers afhankelijk en voor sommige is het nou eenmaal zo dat je niet wil beginnen met omgaan totdat je zekerheid hebt dat je gesteund gaat worden middels een behandeling.

Die dingen gaan nu eenmaal hand in hand samen.
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Procedure HRT

Bericht door diederique »

Jolanda schreef:Gevonden op wikipedia (voor wat het waard is):
Some organizations still require a period of time living as the desired gender role, based on standards such as the Standards of Care for the Health of Transsexual, Transgender, and Gender Nonconforming People (WPATH). This period is sometimes called the Real Life Experience (RLE). Endocrine Society in 2009 specified that individuals should either have a documented 3 months Real Life Experience or a period of psychotherapy of length specified by the mental health provider, usually a minimum of 3 months.[3]

Gecontroleerd bij de bron en het staat er inderdaad. Het is niet heel strikt omdat in de zin het leuke woordje 'or' staat (door mij onderstreept). De drie maanden RLE redt ik niet, maar drie maanden psychotherapie haal ik met gemak. Als het tenminste telt...

*zucht*

Toch maar eens navragen bij de therapeut.
Dit is de oude tekst. In de nieuwe Standards of Care van WPATH wordt er anders mee om gegaan. Diagnose, dan RLE met HRT en "om" binnen drie maanden en leven in de gewenste rol. Stuiten de hormonen op bezwaren waardoor je weer stopt of lukt die drie maanden niet dan kan dat de duur van de RLE oprekken. Die verlengde RLE is vooral belangrijk als je daarna een verwijzing voor je operatie wil hebben.

Overigens eist niemand (althans bij de VU) dat je al helemaal om bent voor de begin van je RLE, anders om overigens ook niet. Het mag best, sommige zijn zelfs al geruime tijd om. De RLE is dan alleen een beetje een wassen neus, zeker als je ook al hormonen gebruikt onder leiding van ...
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: Procedure HRT

Bericht door Robyn »

Heb jij Hilde Schors toevallig als psycholoog Jolanda?
Groetjes,
Robyn