Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Silvia
Berichten: 584
Lid geworden op: 01 sep 2013, 14:16
Gender: Vrouw
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Silvia »

ik had een jaar voor dat ik groen light had al me gezicht laten lazeren , en niet eerst op groen light wachtte ...
je moet meer dan 10 behandelingen krijgen voordat echt alles weg is .
dus nu dat ik 5 maanden aan de moontjes zit is hoef ik me niet meer te scheren.

heb wel alles zelf betaald . maar dat heb ik er wel voor over .

als je wacht tot groen licht dan zit je na 1 jaar nog te lazeren . en te scheren ( ligt ook eraan wat voor lazer ze gebruikt )

maar ja je moet ook het geld voor hebben , als je dat niet heb is het wel beter wachtte op groen light .
en hopelijk vergoed je verzekeraar , zie vaak op deze form dat ze erg moeilijk doen en dat je zelf veel moet bellen en brieven schrijven , daar heb ik zo een hekel aan :(

PS ik heb in totaal ietsjes meer dan 14 behandelingen gehad van lazer voordat het weg was ... en meer dan 1 jaar geduurd ....
Everyone is Perfect in their Own Way


Afbeelding
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jeste »

Jennifer W schreef:Zijn er nog meer dingen die je kan doen om het proces te helpen?
Sowieso gezond leven. Veel lichaamsbeweging en goed eten. Het kan volgens mij zeker geen kwaad om daar extra aandacht aan te besteden, want dat zorgt er ook voor dat je lekker in je vel zit.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Fay »

ik heb tig behandelingen gehad en ga nog steeds, omdat er nog steeds her en der groei naar boven komt, dwz,na een maand of 4 ff terug voor die haartjes, echt helemaal weg is het nog niet geweest tis meer onderhoud

mbt effecten hrt, ik ben de laatste weken enorm chaotisch, voel me vaak een onhandige doos, en kan er op zich wel om lachen, hopen dat dat wel minder wordt, chaotisch was ik al, met hrt nog wat meer zo lijkt het

Fay
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jennifer W »

Silvia, zonder vergoeding word het heel lastig, wellicht mogelijk maar wel lastig.
Ik vind het goed om te horen hoe het verloopt met de ontharing.
Niet dat ik het fijn vind om eerst nog een jaar daarmee bezig te zijn, maar zo heb ik wel een meer reeele verwachting.

Ik dacht bijvoorbeeld dat je wekelijks een behandeling zou hebben, weet niet precies hoe ik daaraan kom.

Fay, als ik het goed begrijp is het grootste effect wel in de eerste 3 a 4 maanden van de behandeling?
Maar duurt het vervolgens tot een goed jaar voordat het echt weg is?

ik moest wel een soort van lachen om je opmerking over chaotisch worden, ik ben ook wat chaotisch en als het zo ook voor mij zou uitwerken houd ik mijn hart vast haha.


Jeste, ja gezond leven, ik heb een achilles hiel, ik rook
Maar ja ik drink dan weer niet... :P

Nee blijft slecht natuurlijk, geen excuus.

Toch, fiets ik 3 x per week een stevig stuk naar mijn werk en dat gaat prima. Met eten ben ik inderdaad heel bewust geworden.
Een heel enkele keer schiet ik nog wel eens uit maar mijn lichaam is zeker beter aan het worden.
Het is ook niet zo dat de kilo's eraf vliegen, maar het gaat wel gestaag door.

maar ik neem je tip zeker ter harte, ik zou zeker wat meer mogen bewegen, en dat roken, ja.....ik vind het echt lekker.maar besef dat ik daar zeker nog eens wat mee moet doen.
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Fay »

Jennifer W schreef:
Fay, als ik het goed begrijp is het grootste effect wel in de eerste 3 a 4 maanden van de behandeling?
Maar duurt het vervolgens tot een goed jaar voordat het echt weg is?

i.
Weg niet, je went eraan, wordt een ander mens qua gevoel en deels functioneren, hoe langer hrt hoe meer dat zich in je nestelt,
op een gegeven moment ben je gewoon jij zoals je bent, je bent vrouw , maar daar moet je dus aan leren wennen

Ik weet niet in hoeverre de bijeffecten van bijv spiro (of androkur) vooral vermoeidheid bij mij, verminderen als je daarmee stopt omdat je een srs hebt gehad, wellicht kan iemand daar wat meer over zeggen

Fay
Laatst gewijzigd door Fay op 12 mar 2015, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jennifer W »

Fay schreef:
Weg niet, je went eraan, wordt een ander mens qua gevoel en deels functioneren, hoe lager hrt hoe meer dat zich in je nestelt,
op een gegeven moment ben je gewoon jij zoals je bent, je bent vrouw , maar daar moet je dus aan leren wennen

Fay
Daarmee stop je mooi een hart onder mijn riem, dank je wel :hug:


srs, ik ben er niet over uit nog.

Had ik liever gewoon als vrouw geboren geweest,.....zeker
Toen ik op mijn 15e een keer geconfronteerd werd met de vraag of ik in een goed lichaam zat rende ik weg, maar weet nog goed
dat ik eigenlijk toe wilde happen, srs was een droom voor mij die ik mee in mijn graf zou nemen. Zo bang was ik.

nu op mijn 44ste baal ik daarvan, maar besef nu ook dat ik nog de helft van mij leven over heb om het op de juiste manier te leven, namelijk als mijzelf.
Liefst wil ik nog steeds srs, denk ik.

Ik heb het definitieve besluit hierin nog wat voorruit geschoven, soms weet ik het zeker van wel, en soms van niet.
Ik denk dat het beter is om eerst maar eens een jaar of anderhalf de hormoon therapie te beleven voordat ik de vraag nog eens aan mijzelf stel.
Zo een operatie is niet niets en zeker niet zonder risico's.

Maar ben wel benieuwd ook naar de ervaringen van anderen.
Ik baal enorm van dat geval.

Als het al een beetje op een geval lijkt. Zoals sommigen misschien nog weten was mijn geval niet ontwikkeld bij geboorte (nauwelijks, ik geloof dat men dat micro penis noemt)
Daar is op mijn 4de al een hoop aan geknutseld.

En dat speelt ook een rol in die beslissing, ik vrees dat er simpelweg niet genoeg materiaal is ook.
Ik heb begrepen dat men dan een stukje darm kunnen gebruiken maar dat maakt de operatie ook gelijk weer een stuk gecompliceerder.

Ik weet het....ergens wil het heel graag, maar hoop ergens ook een beetje dat ik over zeg 1,5 jaar mij dusdanig beter in mijn vel voel zitten dat ik er niet meer zo een last meer van heb.

Liefs, Jenn
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Fay »

Je hoef nu ook niet te beslissen of je een srs wilt, dat komt tzt wel naarmate je verder gaat in je proces en meer duidelijkheid krijgt, en dan kan je die afweging gaan maken

Fay
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door diederique »

Jennifer,
Epileren kan afhankelijk van je baardgroei kort of lang duren. Ben je jong en met een matig donkere baard dan kan de laser nog heel veel voor je doen zoals je hierboven hebt gelezen. Zit er echter al veel grijs in, of ben je juist blond dan moet je na het laseren van je donkere haren toch ook elektrisch gaan epileren wil je ooit van je baard afkomen. Ga dan maar uit van wekelijkse of twee wekelijkse zittingen waarin er per keer maximaal 50 haren echt definitief verwijderd worden. Ga er maar van uit dat dat meerdere jaren duurt. Ter vergelijk, in een van mijn blogs schreef ik geloof ik ooit dat ik na het laseren en door de verminderde baardgroei als gevolg van de hrt nog ongeveer 9000 grijze haren in mijn baard over had. Met 50 haren per sessie van 2,5-3 uur/ eens 2 weken, kun je nog jaren bezig zijn.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jennifer W »

Fay, dat is denk ik ook het goede aan de tijdspanne die elk onderdeel van het proces in beslag nemen.
Je hebt tijd om te mee te groeien en te her orienteren....

denk ik,

Diederique,

Niet leuk om te horen, wel goed om te weten, dank je wel!
Op enkele grijze haren na ben ik donkerblond en zover ik heb gezien zijn de enkele grijze haren alleen in mijn hoofdhaar.
Maar het zou mij niet verbazen dat er al enkele in mijn baardgroei zitten.

Maar wat ik mij dan afvraag, Fay zegt al even dat je er ook gewoon heel anders mee omgaat op een gegeven moment,
Die haren die overblijven omdat deze te licht zijn, die zie je dan ook minder?

Wat ik bedoel is, is het na dat de donkere haren allemaal weg zijn dan wel makkelijker om met relatief weinig make-up
de resterende "stoppels" te verbergen?

Zo ja, is het dan reeel om te denken dat je in ieder geval na een maand of 4 al een resultaat hebt wat beter is voordat je eraan begon?
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Fay »

Niet veel van te zeggen allemaal en jezelf geen tijddruk opleggen helpt ook, maw, kijk hoe je proces verloopt, op alle vlakken, elk mens is verschillend,de 1 hoeft maar 5 keer te epileren de andere 35, etcetc

kom je allemaal achter door het te gaan doen, op voorhand willen bedenken heeft dus niet veel zin

Fay
Plaats reactie