Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jennifer W »

Fay schreef:
kom je allemaal achter door het te gaan doen, op voorhand willen bedenken heeft dus niet veel zin

Fay
Zo, daar zeg je inderdaad iets....nu je het zegt.....ik ben inderdaad teveel bezig om van tevoren alles te willen bedenken...terwijl dat heel niet mogelijk is.

Ik weet in feite niet meer dan.....er is een goede kans dat het beter word als dat het nu is... of het nu gaat om mentaal welzijn danwel lichamelijk welzijn.

Dank je!
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Fay »

Tis ook een hele sprong, vooral van hrt kan ik me voorstellen dat je weet wat je kan verwachten, ik wist dat vantevoren niet en crashte dan ook

Fay, yer welcome
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door diederique »

Jennifer W schreef:
Diederique,

Niet leuk om te horen, wel goed om te weten, dank je wel!
Op enkele grijze haren na ben ik donkerblond en zover ik heb gezien zijn de enkele grijze haren alleen in mijn hoofdhaar.
Maar het zou mij niet verbazen dat er al enkele in mijn baardgroei zitten.

Maar wat ik mij dan afvraag, Fay zegt al even dat je er ook gewoon heel anders mee omgaat op een gegeven moment,
Die haren die overblijven omdat deze te licht zijn, die zie je dan ook minder?

Wat ik bedoel is, is het na dat de donkere haren allemaal weg zijn dan wel makkelijker om met relatief weinig make-up
de resterende "stoppels" te verbergen?

Zo ja, is het dan reeel om te denken dat je in ieder geval na een maand of 4 al een resultaat hebt wat beter is voordat je eraan begon?
Je ziet de lichte haren inderdaad veel minder, ze zijn na jaren hrt ook dunner, soepeler. Ik scheer me maar een keer per dag (nog steeds!) maar kan de volgende dag me nog redelijk zonder scheren vertonen. 18 maanden geleden moest ik als ik me in de avond nog wilde kunnen vertonen, een tweede keer scheren.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Emma »

Dit is bij mij, na 14 keer IPL en laser, het resultaat van 72 uur niet scheren.

Afbeelding

Er is nu zo weinig donker meer over... Heb wel een boel wit op mijn kin dus dat moet elektrisch.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door finesse »

De eerste 3 maanden merk je nog helemaal niets lijkt mij. dan moet het lichaam nog heel erg wennen aan alles. ik merkte wel gelijk al een verminder van transpiratie. geen depressieve buien of zo (maar ik neem geen andro). pas na 4 maanden dacht ik van : boobiees :)
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jennifer W »

Dat is wel al een hele grote verbetering vind ik, zowel wat je zegt Diederique en jij Emma laat zien. (Dankje voor de foto)
Ik zou willen dat ik zover was.

Echt super, ik heb er nu een veel realistischer beeld bij.
Dank jullie wel!

Finesse, ik hoop vooral op uiteindelijk rust vinden in mijn lichaam.
Maar uiteraard, boobiees, zijn zeer welkom, elke uiterlijke verbetering wat dat betreft, in welke mate dan ook.
Ik doe een dansje als het allemaal toch nog een beetje goed komt.

Maar toch vooral van binnen.
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jennifer W »

Een nieuw topic aanmaken leek mij wat overdreven dus ik deel het hier even wat ik graag wil delen....

Ik ga met Logopedie beginnen :D

Ik was heel lang in de veronderstelling dat ook dat moest wachten totdat je de verklaring van het VU hebt.
Maar na hier toch best vaak gelezen te hebben dat logopedie gewoon al gestart kon worden heb ik vanmorgen mijn huisarts gebeld.

Ik kon gelijk terecht, en na een kort gesprek had ik de verwijzing voor logopedie in handen.

Thuis gelijk gezocht naar een plaatselijke logopediste, en heb de intake volgende week Dinsdag.
Zij gaat dan kijken wat er mogelijk is en hoe mijn stem ervoor staat.

Ik heb begrepen dat er vervolgens in het begin wekelijkse sessies zijn en later om de week.

Ik ben echt zo blij!!


Gisteravond ook al, toen kwam mijn vriendin thuis met een cadeautje......heb een hele mooie tas van haar gehad....
Dat raakte mij diep, al weet ik nog niet zeker of het wel mijn ding is.....maar had inderdaad wel de behoefte uitgesproken dat ik voortaan in ieder geval wat dingen bij mij heb zoals een borstel, scheerspullen, geurtje enzovoorts...

Vond ik zo lief, en nu dit....

Typisch, de ene dag zie je het soms echt niet meer hoe het verder moet......en dan in ene...enorme speurt weer

Goed, ik ga nog even van het gevoel genieten voordat het weer even weg is...
Lisa
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:04
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Lisa »

Je bent voortvarend bezig Jennifer!
Even mijn reactie op je vragen:
eerste maanden HRT waren pittig: veel bijwerkingen van Androcur (moe, kortademig, depri en zo duizelig dat ik er bij omviel). Nu heb ik Sprionolacton en ben ik minder depri en niet meer duizelig. Soms nog kortademig en nog wel steeds heeel moe.
Van de progynova kreeg ik overgangsklachten (veel opvliegers, vooral 's nachts, en ook restless legs en werd ik emotioneel nog labieler dan ik door het mentaal/emotionele proces al was. Ik noem mezelf ook al een tijdje een meisje van vier in het complexe leven van iemand van 40 jaar.
Na de aanloopklachten voel ik me nu vooral heeeeel erg moe, dat wordt eerder erger dan beter. En deze soms zo krachtige vrouw is dus ook een bang en onzeker en emotioneel meisje. Pffff, pittig hoor!

Effecten HRT (nu 7 maanden): duidelijk minder lichaamsbeharing. Op het hoofd nauwelijks verschil, hoewel baardgroei ietsjes vertraagt. Had er al 20 IPL behandelingen op zitten (zelf betaald) en ben nu aan de elektrische epilatie (met vergoeding). Ik heb rond mond en kin nog hardnekkige donkere haren, en verder veel lichte haren, helaas. Epilatie is een hel omdat je je telkens een dag of vier niet mag scheren. Elke twee weken... Hoera! Mijn huidtherapeut behandelt overigens maar een uur (want erg belastend voor haar en voor mij) maar doet daarin wel meer dan de 50 haren die iemand hier eerder noemde. Zorgverzekering vergoedt nu zo ongeveer de eerste 30 uur. Verwachting is dat ik nog wel 100 uur nodig heb. Vergoeding daarvan is dus onzeker.

Mijn huid is door de hormonen zachter geworden en mijn lichaamsgeur is ook veranderd. Mijn dijen dijen ietsjes uit, mijn billen nog niet. Borstgroei is er duidelijk, maar lijkt nu af te vlakken. In het begin vreselijk gevoelige tepels gehad, dat is nu minder. Door de spironolacton zijn mijn borstspieren verslapt en dat geeft al enig vrouwelijk effect. Daarbovenop ligt nu een halve kiwi aan borstweefsel. Meer is het niet. Maak me vooral door het afvlakken van de groei wel wat zorgen. Ik ga me goed voorbereiden op het volgende gesprek met de endocrinoloog van het VU, want je moet zelf de regie nemen is mijn ervaring. Ze vinden het protocol bij de VU belangrijker dan de patiënt. Klinkt onaardig, maar dat is wel mijn ervaring. Als je assertief en beleefd blijft, kun je echter wel maatwerk krijgen. Dat is ook mijn ervaring.

Het apparaat tussen mijn benen is wat bedaagder geworden, maar doet het nog wel. Ik kan zelfs nog klaarkomen, hoewel ejaculatie niet meer aan de orde is.

Mensen uit mijn omgeving zeggen dat mijn gezicht al zachter is geworden. Mijn haarlijn heb ik met twee haartransplantaties goed naar voren gekregen. Het kostte me mijn halve pensioenpotje, maar ik ben blij zonder pruik te kunnen leven. Grote inhammen groeien niet vol door HRT. Wel kan het haar wat dichter worden en kun je aan de randen van inhammen wel wat teruggroei krijgen. Moeilijk te beoordelen of dat ook echt gebeurt bij mij. Het gaat allemaal in microkleine stapjes.

Maar als ik naar een foto van 5 jaar geleden kijk, dan valt mijn mond open van verbazing. Wat een verschil! Dus met al die stapjes kom ik toch duidelijk in de buurt van waar ik wil wezen.

Laatste tip: vergeet niet dat je intrinsieke vrouwelijkheid (die van binnen zit) ook je uiterlijk vrouwelijker maakt als je het echt naar buiten durft te laten komen. Ook een meisje van vier is sexy en sensueel hoor. Sta jezelf toe een snufje sensualiteit toe te voegen aan je beweging, blik en houding en moet jij eens opletten hoe vrouwelijk je er uit ziet!

Ik ga trouwens binnenkort ook aan de logopedie beginnen. Weg met die borstresonantie!
Succes de komende tijd, Jennifer!
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Hoe verloopt de eerste maanden met HRT?

Bericht door Jennifer W »

Hai Lisa,

Dankjewel voor het uitgebreid delen van je ervaringen met hrt tot dusver.
Hoe meer ik er over hoor van mensen die het reeds ervaren, hoe beter ik misschien voorbereid ben.
Al ben ik laatst er wel terecht op gewezen dat het niet mogelijk is alles te voorzien.

Ik ben gelukkig redelijk goed bedeeld met mijn haar en ben net als jij blij dat ik het zonder een pruik kan doen.

Je "laatste tip" is heel raak,

...."Sta jezelf toe een snufje sensualiteit toe te voegen aan je beweging, blik en houding en moet jij eens opletten hoe vrouwelijk je er uit ziet! ".....

Dit doe ik inderdaad nog te weinig....langzaam sijpelt mijn ware ik wel naar buiten toe....
Maar uit angst weer in een "rol" te schieten, moet ik bij elke ontdekking van mijzelf eerst helemaal nagaan of dat inderdaad natuurlijk aanvoelt.
Al gaat dat wel steeds makkelijker en sneller, dat wel...

Het is ook een beetje het punt waar ik mij nu bevind.
Ik ben overal uit de kast, Hoef mij niet meer om te kleden om naar de winkel te gaan...of waar dan ook naartoe..
Sinds niet al te lang maak ik mij ook gewoon op als ik weg moet......
Ik weet inmiddels dat ik mag beginnen met de hormoonbehandeling...

Het is nu inderdaad tijd om te groeien....


Vandaag had ik mijn intake bij de logopediste, niet alleen borstresonantie bleek bij mij, maar vooral ook een aangeleerd kraakje in de stem...

Nogmaals, dankjewel voor het delen van je ervaringen!

Jenn
Plaats reactie