Een jaar post-op

Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Een jaar post-op

Bericht door Danielle »

Het is vandaag een jaar geleden dat ik een middag doorbracht in het OK-complex van het VUmc. Ik kan het me nog herinneren alsof het vorige week was. Toch is er alweer een boel gebeurd sindsdien. Ik ben destijds geopereerd door dr. Özer en afgelopen week was ik bij haar op de poli voor controle. Op mijn blog heb ik een uitgebreide post hierover geschreven Laat ik hier wat meer ingaan de medische dingen. Voor de geïnteresseerden, als je vragen hebt, stel ze gerust.

Eerst maar even de nasleep van de operatie zelf: ik heb veel pijn gehad. Daarom ben ik ook veel langer op de uitslaapkamer gehouden dan normaal, terwijl een vier man (m/v) sterk ontvangstcomite aan geliefden op zaal op me wachtten. Ik weet nog dat ik me op die uitslaapkamer heel erg alleen voelde. Geen persoonlijke bezittingen, geen bril (dus ik zag ook nauwelijks wat), gedesoriënteerd van de narcose en stoned van de pijnstillers. Die eerste nacht heb ik ook nog een extra spuit in mijn been gehad met meer pijnstilling. Die pijn is persoonlijk, een van mijn kamergenoten die dezelfde dag dezelfde operatie onderging was binnen een week en nog voor ze naar huis ging van de pijnstillers af. Ik heb nog zo'n drie maanden dagelijks paracetamol en ibuprofen geslikt.

De verpleging is geobsedeerd met je lichaamsfuncties. Behalve een paar keer per dag je temperatuur en bloeddruk meten vragen ze je ook het hemd van het lijf over hoeveel je plast en poept. Dat eerste kunnen ze de eerste dagen zelf nog bijhouden, aangezien ze de katheterzakken legen in een maatbeker. Over ontlasting vragen ze elke keer als ze bij je komen of het al is gebeurd, zodra je uit bed mag dan. Als het lang duurt komen ze met dingen om je te helpen, behalve de movicolonpoedertjes die je toch al krijgt komen ze dan met koffie en pruimen aan. Buiten die obsessie met je toiletgedrag is het personeel supervriendelijk, zowel de verpleging als ook de voedingsassistenten die het eten komen brengen.

Eenmaal thuis was mijn eerst nacht een hel. 's morgens had ik voor het verwijderen van de katheter en de tampon behalve pijnstillers ook nog oxazepam en diazepam gehad. Die waren eind van de middag, toen ik thuis kwam, uitgewerkt. Ik had heftige buikkrampen en had wat moeite met plassen en was bang dat ik daardoor terug zou moeten naar het ziekenhuis. Toen ik halverwege de nacht genoeg lef had verzameld om te gaan dilateren kwam de verlossing: de spieren in mijn buik ontspanden en ik kon wat slapen. De weken erna ging het met ups and downs. Ik ben blij dat ik een paar weken bij mijn ouders kon verblijven. De eerste paar keer een wandelingetje maken met de hond was erg therapeutisch.

De eerste controle op de poli (twee weken na de operatie) was door een van de andere plastische chirurgen. Die omschreef mijn vagina als "fraai" hij constateerde dat alles goed genas en dat de complicaties die ik had geen reden tot zorgen waren. Ik had last wijkende hechtingen (dat gebeurt bijna standaard) en een klein stuk huid dat aan het afsterven was (leek destijds veel erger dan nu).

Fast forward naar afgelopen week: ik was op controle bij mijn eigen chirurg, op een paar dagen na, precies een jaar na dato. Ze was duidelijk tevreden over haar werk. De wonden zijn uiteindelijk goed genezen en de littekens zijn nauwelijks zichtbaar. Die in mijn liezen moet ik echt zoeken met voldoende licht, anders vind ik ze zelf niet eens. Ondanks dat ik geen behoefte heb aan seks en niet verwacht dat het ooit gaat komen dilateerde ik trouw volgens voorschriften tweemaal daags. Nu kan dat terug naar eenmaal per dag.

Over het over-all resultaat ben ik redelijk tevreden. Er zijn best kleine dingen die ik nog iets anders zou willen. Maar dat zijn slechts kleine dingetjes, en zeker niet onoverkomelijke zaken. Bijvoorbeeld dat ik de aanzet van mijn schaamlippen bij de venusheuvel iets dichter bij elkaar zou willen. Dat is puur esthetisch trouwens, ik heb geen last van een onbeschermde clitoris. Waar ik zeer waarschijnlijk wel wat aan laat corrigeren is het gebied rond mijn plasbuis. Daar is wat weefsel achtergebleven waar ik wat ongemak van heb. Dat kan met een kleine ingreep worden verholpen en volgens de chirurg: "reden genoeg om te opereren, maar het heeft geen haast." Ik denk daar nog over na.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Een jaar post-op

Bericht door Claire »

mooi geschreven, dank je wel voor het delen en fijn dat je (redelijk) tevreden ben
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Een jaar post-op

Bericht door Danielle »

Dingen kunnen altijd beter. Als ik het uiterlijk een cijfer moet geven, en dat vragen ze bij het Vumc ook, dan is dat een 7. Ruim voldoende dus, maar zeker niet perfect. Maar dat hoeft voor mij ook niet: perfectie. Het belangrijkste is dat ik me er comfortabel mee voel, en dat voel ik. En dat er niet te zien is dat ik er niet mee geboren ben, dat is ook geslaagd. Ik schat zo in dat je het verschil pas ziet als je dichtbij genoeg komt om orale seks met me te hebben. Tegen die tijd heb ik je zelf wel het nodige verteld. ;)
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Een jaar post-op

Bericht door Anon20190516 »

Dank je wel voor de update,Danielle.en fijn dat je nu zo tevreden bent...ik zit nog helemaal aan het begin :(
Offline
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een jaar post-op

Bericht door diederique »

Danielle, een mooie en heldere beschrijving. Gefeliciteerd, nu na een jaar nog maar eens, met het succes.
Ter info van anderen, ik denk dat jouw beschrijving heel goed weer geeft wat je mag verwachten de eerste tijd na de operatie.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Sophia
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 nov 2014, 11:28
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Helder

Re: Een jaar post-op

Bericht door Sophia »

Danielle, ik heb je verslag gelezen en vind dat zeer interessant. Goed om te lezen dat het nu allemaal goed met je gaat. Sophia
Anouk87
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 mar 2012, 09:36
Gender: Vrouw
Locatie: Brabant

Re: Een jaar post-op

Bericht door Anouk87 »

Bedankt voor je verhaal. Ik volg je blog al tijden, maar dit stukje is een goede aanvulling op het geen ik verwachten kan als ik a.s vrijdag (27-3) geopereerd word.
Wat ik mij nog afvraag is hoelang blijven die hechtingen zitten en zijn het zelfoplosbare?

Ben stik zenuwachtig
Gr. Noukske
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Een jaar post-op

Bericht door Raisa »

Het zijn zelfoplosbare hechtingen, die in het gebied van de anus lossen vaak op omdat dat gebied zo vochtig is waaroor de wond daar open kan gaan, dat moet dan met rust weer genezen.
Jennifer W
Berichten: 305
Lid geworden op: 17 aug 2014, 20:18
Gender: Vrouw

Re: Een jaar post-op

Bericht door Jennifer W »

Echt super dat je zo uitgebreid je verhaal hebt willen delen.
Het geeft mij wat houvast, al weet ik voor mijzelf nog niet 100% zeker of ik DE operatie wil.
(Ja de wil is er, maar of de risico's tegen de nadelen opwegen ben ik nog niet over uit)

Ik zie vooral op tegen de operatie in combinatie met mijn leeftijd.

Tevens is er simpelweg niet genoeg materiaal waardoor de operatie nog wat complexer word.

Genoeg om over na te denken in ieder geval, het lezen van je blog geeft mij in ieder geval een betere referentie.

Dank je wel!
doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: Een jaar post-op

Bericht door doll89 »

Ik heb weefsel in het gebied van de plasbuis na 15 maanden laten corrigeren en ben nu ook helemaal blij!
Dat was een ingreep van 1.5 uur en moest 1 nachtje blijven met catheter, de volgende dag mocht die er uit. Snel herstel gehad!
Plaats reactie