Hoe wisten jullie het?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Hedwich

Re: Hoe wisten jullie het?

Bericht door Hedwich »

Michel schreef:Maarrr.... in feite was ik gewoon bezig de vrouwenattributen op mezelf te projecteren. Ik probeerde mijn eigen vrouw te zijn.
De psychologie heeft daar een labeltje voor: autogynefilie / autogynephilia. Er van houden jezelf als vrouw te zien. Het wordt in bepaalde kringen nog wel eens gebruikt om te beargumenteren dat iemand niet transseksueel is; het zou dan om een fetish gaan. Dat is ook gelijk de grootste kritiek op dat labeltje. Of is een fetish misschien een specifieke uiting iets dat veel dieper ligt? Van iets wat onderdrukt is? Ik heb hierover elders georeerd.

Ik wil je hier geen antwoorden mee geven op je vragen, maar meer stof tot nadenken. De antwoorden zullen uit jezelf moeten komen.

Ik ben zelf ook een tijd lang seksueel opgewonden geraakt van het dragen van vrouwenkleren. Ik heb in die tijd ook wel eens van huisgenoten (studentenflat) te horen gekregen (want ze hadden wel eea door; ze zeiden dit op humoristische toon) dat ik dan voor de spiegel ging staan met vrouwenkleren aan omdat ik dan opgewonden raakte bij het zien van een vrouw, en dat ik dat deed omdat ik geen vriendin had. Voor mij een reden om hevig verontwaardigd te zijn en dieper de kast in te kruipen, mijn gevoelens te ontkennen. Dat heeft me toen niet echt verder geholpen.
Michel

Bericht door Michel »

Dank je wel Hedwich,

Tja, ik dacht dat ik al veel gestudeerd had over het onderwerp, maar ik lees hier toch weer een paar nieuwe kreten.

Ervan houden jezelf als vrouw te zien. Maar ergens blijft toch "het mannetje" in jezelf dat zich aangetrokken voelt tot de vrouw die hij in de spiegel ziet.
Ik ben het gaan splitsen in de loop van de jaren. Ik merk dat het mannelijke zich aan het versterken is, en dat de aantrekkingskracht tot vrouwen toeneemt.
Vroeger haatte ik het mannelijke. Nu kan ik meer van mijn eigen mannelijkheid houden, omdat mijn identiteit niet meer op mijn vader is gericht (wat ooit de mannenhaat veroorzaakte). Pfoei, dit is een heftig proces geweest, maar is niet zonder "resultaat". En daar ben ik erg dankbaar voor.
En met het aanvaarden van het mannelijke kan ik ook het vrouwelijke aanvaarden en van een vrouw houden.

Ik zal je links nog 's op gemak doorlezen.
En over die fetish. Ik kan slechts voor mezelf zeggen dat ik mij ergens ben gaan hechten aan "vrouwenattributen" (mijn fetish). Ik geloof dat het altijd een vervanger (surrogaat) is voor echte hechting met vader of moeder. Voor mijzelf heb ik helder gekregen waarom ik op een onechte manier moest hechten aan het vrouwelijke. Ik ben erg benieuwd of mensen hier dit herkennen. Maar goed, misschien ga ik offtopic.
Joyce

Bericht door Joyce »

Michel
Ik stoor mij nogal behoorlijk aan jou opvattingen en verklaringen binnen jou teksten.
Persoonlijk denk ik dat jij niet op dit forum thuis hoort.

“met het aanvaarden van het mannelijke” verklaar je dus geen transgender persoon te zijn
“Vroeger haatte ik het mannelijke” komt voort uit de relatie met je vader, het is wel kort door de bocht om alle mannelijkheid daardoor te haten.

Als ik voor de spiegel sta dan zie als vrouw een vrouw, die lichamelijk hier en daar aangepast moet worden. Jou stelling dat je toch “het mannetje” blijft geldt wellicht voor jou maar kan je niet projecteren op anderen.

Dat je met poppen speelt komt doordat je met je nichtje speelt, en haar speelgoed is nu eenmaal poppen. Dat wil niet zeggen dat je daardoor meer of minder vrouw wordt.

Je hebt je heil in jou god gevonden, en als je je daar goed bij voelt, houden zo. Maar probeer niet mij ervan te overtuigen het zelfde te moeten doen.
Voor mij bestaat er geen god en is dat niets anders dan een brok plasma uit de kosmos met invloed op het aardse leven.
In mijn geval heeft de natuur een foutje gemaakt welke ik nu (op latere leeftijd) zelf weer herstel. En ik ben degene die bepaal of ik dit proces wil volgen of niet. Geen “god” die mij kan tegen houden.

Kort geleden was in het nieuws dat een geloofsgroep travestie wel konden genezen; ik krijg sterk het vermoeden dat jij vanuit deze achtergrond op dit forum zit.
Zoals in je introductie valt samen te vatten, je bent man, je voelt je man en je voelt je steeds sterker man, wat doe je hier dan?

Misschien hier en daar wat hard, maar is niet bedoeld om te kwetsen, maar ik voel me telkens vanuit jou teksten aangesproken.

Jacinda (MtF)
Hedwich

Bericht door Hedwich »

Jacinda schreef:Persoonlijk denk ik dat jij niet op dit forum thuis hoort.
Dit is niet aan jou om te beoordelen, Jacinda. Dit is aan de forumbeheerders.
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Op de kleuterschool speelde ik liever met de meisjes, mijn lagere school was een jongensschool en een regelrechte hel. Toen ik eindelijk in de zesde klas zat kwam er als experiment een meisjesklas op onze school. Al snel had ik aansluiting bij de meisjes en werd ik als meidengek versleten, maar dat kon me niks schelen. Ik verkleedde me rond die tijd ook regelmatig met mijn moeders kleren, zoals iedere jongen (dacht ik), maar kwam er al snel achter dat het abnormaal gevonden werd. Op de middelbare school bloeide ik op en dacht ik een normale jongen te zijn, ik kreeg best gemakkelijk contact met meisjes, maar ze zagen me nooit als een potentiële partner. Pas toen ik een jaar of 20 was kwam ik tot de ontdekking dat er zoiets bestond als travestie, dat was een openbaring, ik was dus toch niet zo vreemd. Toen ik eenmaal op mezelf woonde ben ik ook kleding gaan kopen en al snel een keer naar een T&T avond geweest (begin jaren 80). Uiteindelijk ben ik 'gewoon' getrouwd en heb ik een gezin gesticht. Ik heb mijn partner redelijk vroeg in de relatie geïnformeerd, maar niet bij het prille begin.
Pas bij het begin van Internet toegang eind jaren 90 kwam ik in contact met gelijkgestemden. Het viel me steeds weer op dat ik me met sommigen heel goed kon identificeren en met anderen totaal niet. Mijn probleem was, dat al mijn vriendinnen met wie ik me kon identificeren uiteindelijk volledig in transitie gingen. Dat gaf niet alleen te denken, maar daar raakte ik ook volledig van in paniek. Toen begon het denk ik al te dagen (2006), maar ik heb me er nog jaren tegen verzet, pas de laatste jaren heb ik het bij mezelf geaccepteerd, zonder nog de daartoe benodigde stappen te nemen.
Kortom een lange weg om tot het besef te komen.
Irene
Michel

Bericht door Michel »

@Jacinda

Ik vind dat je reactie een wat rare toon voert.

Jij vindt dat ik niet op dit forum thuishoor? Ik heb net zo goed met transgender-zaken te maken (gehad).
Ik ben gewoon eerlijk naar mezelf, net als jij. En af en toe worstel ik er nog mee. Ik ben openminded hier binnengekomen, en ik merk zeker dat ik bepaalde dingen deel met anderen. De herkenning doet me erg goed. Ik heb namelijk niet veel over tg-zaken kunnen praten in m'n leven.
En als ik merk dat het tijd wordt om weer afscheid te nemen, dan zal dat heus wel duidelijk worden.

Wat is het probleem?

Je laatste zin klinkt bijna als een verwijt dat dingen je aanspreken. Doe er wat mee zou ik zeggen.

Ik ben wel geinteresseerd naar dat nieuwsbericht dat je aanhaalt. Weet je nog wanneer dat was en wie het uitgezonden heeft?
Ik hou altijd alle opties open. Waarom zou genezing geen optie kunnen zijn? Als iemand mij iets kan aanbieden waardoor ik van mijn worstelingen bevrijd kan worden, dan sta ik daar zeker voor open.
valencia

Bericht door valencia »

Michel schreef:
Waarom zou genezing geen optie kunnen zijn? Als iemand mij iets kan aanbieden waardoor ik van mijn worstelingen bevrijd kan worden, dan sta ik daar zeker voor open.
genezing van wat als ik vragen mag?
sorry als ik het verkeerd interpreteer hoor maar je doet net of het een ziekte is!
en eerlijk gezegd schiet dat er nogal verkeerd bij mij in, want komt erop neer dat ik dus ook een ziekte heb volgens jou.
en als je denkt hier op het forum genezen te kunnen worden kun je naar mijn mening beter langs de huisarts gaan.
Madeleine

Bericht door Madeleine »

Graag weer on-topic ;)
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Joyce

Bericht door Joyce »

Sorry Madeleine, maar voelde me in mijn nadeel aangesproken, zal weer on-topic gaan

Michel, bericht was ongeveer twee a drie weken geleden op BNR nieuwsradio tussen 7.00 en 8.00 uur

Jacinda
Dinges12

Bericht door Dinges12 »

Waarom zou genezing geen optie kunnen zijn? Als iemand mij iets kan aanbieden waardoor ik van mijn worstelingen bevrijd kan worden, dan sta ik daar zeker voor open.
Als dat ook echt een optie zou zijn, dan is die heel onwaarschijnlijk. Ik zelf als christen weet niet of dit te genezen is door gebed of wat dan ook. Het schijnt namelijk dat het in de hersenen aantoonbaar is dat transgender zijn echt is, het man geboren brein bevat een aspect wat typisch vrouwelijk is. En het vrouw geboren brein iets wat mannelijk is. Als God ons gemaakt heeft zoals wij moeten zijn, dan is dit toch ook zo door God gemaakt? Begrijp mij niet verkeerd hoor, mensen moeten kunnen geloven wat zij willen, ik zelf heb mij er denk ik gewoon bij neergelegd dat 'genezen' voor velen niet de optie is. En de enige 'genezing' die van een transisie tot man of vrouw is.
“Vroeger haatte ik het mannelijke” komt voort uit de relatie met je vader, het is wel kort door de bocht om alle mannelijkheid daardoor te haten.
Sorry hoor, maar ik heb ook een kut relatie met mijn vader, en ik hate daardoor onder andere ook alle mannen ja. Vooral in mijn puberteit, en na vaak genoeg te zijn afgewezen door jongens omdat ik hun wel leuk vond en zij mij niet. Hoewel mannelijkheid niet perse, maar ik kan dat wel begrijpen. Je vader is jou eerste mannelijke rolmodel, net zoals je moeder jou eerste vrouwelijke rolmodel is in je leven. Als 1 van deze ouders verkeerd handelt naar een kind kan hij of zij dat kind behoorlijk beschadigen, en zo een vertekend beeld geven over onder andere wie en hoe mannen, in dit geval, zijn. En hoe die jou moeten behandelen en hoe jij moet handelen. Ik heb 15 maanden opgenomen gezeten om er achter te komen dat mannen ook echt vrienden konden zijn... Klinkt misschien raar voor iemand die het niet heeft meegemaakt of niet kent. Dat is ook niet erg, maar het is niet kort door de bocht en het maakt iemand niet meer of minder trans. Het maakt het allemaal eigenlijk alleen maar ingewikkelder. Want ergens denk ik, voor mijzelf, dat stel ik had een goeie band met mijn vader. Dat ik nu niet zo liep te worstelen met mijn vraag, want dat had ik mijzelf al lang geleden geaccepteerd. En had ik niet in therapie gezeten vanaf dat ik 8/9 was etc. etc.

Om het ook weer terug te koppelen naar het onderwerp, ik ben heel blij met jullie openheid. Ik herken veel meer, maar gek genoeg ben ik meer in de war dan ooit. En dat herken ik dan ook weer uit het verhaal van Michel, maar meer in de zin van wil ik en kan ik bijvoorbeeld het vrouw zijn/mijn vrouwelijkheid los laten? Ik weet dat ik eerst afscheid zou moeten nemen. En ook voel ik mij straks wel mannelijk genoeg? Hoe dan ook op dit moment weet ik het gewoon nog steeds niet, misschien ben ik man, misschien ben ik vrouw, misschien ben ik wel heel wat anders... Ik denk dat dit een lange weg zal worden maar goed geluk heeft in dit geval voor mij gewoon een hogere prijs. Maar ik kom er ooit wel achter.