Tijdens die intake krijg je een gesprek, gewoon over wat je klacht en je hulpvraag is. De bedoeling is om te achterhalen of je werkelijk genderproblemen hebt, of dat je misschien iets anders hebt, als schizofrenie ofzo. (betekend geloof ik niet automatisch rood licht, dus als je het hebt, bel ze dan, en vraag naar de voorwaarden.. Het wordt door het gesprek bepaald, maar ook door duizenden meerkeuze vragen die je daar op de computer moet maken.moonlight89 schreef:Mij werd idd vertelt dat de wachtlijsten extreem lang zijn, maar de ze wel bezig zijn dit in te lopen. Alleen weten ze niet hoelang dit gaat duren.
Er werd mij niet vertelt wat ze precies doen tijdens die intake, heb ik niet gevraagd. Dus na aanmelding mag je dus idd meer dan een jaar wachten voordat je voor de allereerste keer mag langskomen. Wat bij het VU dus 'maar' 14 weken is, is bij het UMCG langer dan een jaar.....
Als je doormag naar het genderteam, dan krijg je een brief mee, een soort verslag van dat gesprek, je levensloop heel sumier. Daarin staat dat er sprake is van een genderidentiteitsstoornis. Dit is geen groen licht, want vervolgens moet je dus jaren wachten op de diagnostische fase, waarim bepaald wordt wat er nodig is om die gis te behandelen, dat kan zijn niks, dat kan zijn terugverwijzing naar GGZ (wordt je dus na 2/3 jaar alsnog naar het GGZ gestuurd, voor gedragstherapie), maar het kan dus ook groen licht zijn, voor HRT. Met dat groene licht op zak, mag je dan weer een half jaar wachten tot je een afspraak krijgt bij de vrouwendokter. Maar dat heb ik zelf niet afgewacht.
Ik heb even een paar foto's gemaakt van die brief, en op ingmur gezet. Ik plaats ze niet op het forum, want ik denk dat ik ze over een paar dagen er weer afhaal. Maar dan heb je een beetje een idee van hoe zo'n brief eruit ziet, en welke gebieden ze op letten. Ik heb em natuurlijk wel geanonimiseerd en de inhoud eruit gehaald... http://imgur.com/a/HNQwP
Wel erg hoor die lange wachtlijsten, ik heb echt met iedereen te doen die er op staat. Verschrikkelijk. Na deze intake heb ik dus nog anderhalf jaar gewacht op de werkelijke gesprekken, maar op deze intake een half jaar (wat eigenlijk 3 maanden zou zijn)