Nieuwe chat! Zie dit topic.

pleister vraag

Gebruikersavatar
rachel
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2015, 15:30
Gender: Trans MtF

pleister vraag

Bericht door rachel »

Hallo
Ik heb sinds bijna een week hormonen pleisters.
De eerste keer dat ik de pleister heb aangebracht had ik woensdag toen ik m ging verwisselen geen goed gevoel bij zat er niet strak op wel vast en een beetje lucht.Nou is mm vraag is dat erg heb ik wel ge oef hormonen binnen gekregen?
De tweede pleister heb ik zelf gedaan en zit er strak op maar zitten ook van die strepen op ik weet niet hoe ik dat anders moet verwoorden nou verneem ik ei gelijk wel dat het wat met me doet ook al twijfel ik er aan ik voel zelf ook al depri zonder hormonen dus ik weet niet of het de hormonen zijn of ik dat zelf ben.
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: pleister vraag

Bericht door fenna »

Hallo Rachel,

vervelend dat je wat depri bent :(
Als je gevoelig bent voor hormoonschommelingen, merk je wel verschil over hoeveel hormoon er wordt opgenomen.
Van 1 pleister een keer niet optimaal op je huid hoef je je geen zorgen te maken. Dat verdwijnt wel in de ruis over de langere tijd dat je hormonen gebruikt.

Had je de pleister op een stukje huid die nauwelijks beweegt?
Een met de huid meeplooiende pleister blijft wel strak op de huid zitten. Als de pleister niet met de huid meeplooit, of eigen plooitjes los van de huid maakt, lijkt het me slim om een ander plekje te zoeken voor de volgende pleister.

Met elk nieuw hormoon preparaat is er wel een soort van inregel periode. Geef jezelf een beetje tijd en experimenteer met verschillende plaatsen (let ook op de bijsluiter tav plak plaatsen). Je vindt dan vast wel een plekje die voor jou werkt.

succes, Fenna
Gebruikersavatar
rachel
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2015, 15:30
Gender: Trans MtF

Re: pleister vraag

Bericht door rachel »

Heey fenna
Ik heb ze meestal op mn bovenarm.
Ik denk de hele tijd als ik slaap of mn armen beweeg ben ik bang dat door bewegingen de hormonen niet zo goed opnemen.
Ik voel me nu gelukkig beter.
fenna
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:13
Gender: Vrouw

Re: pleister vraag

Bericht door fenna »

gelukkig maar :)

Zolang de pleister contact heeft op je huid (en nog niet is uitgewerkt), komt er wel hormoon je lichaam in.

Fenna
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: pleister vraag

Bericht door athena1978 »

rachel schreef:Hallo
Ik heb sinds bijna een week hormonen pleisters.
De eerste keer dat ik de pleister heb aangebracht had ik woensdag toen ik m ging verwisselen geen goed gevoel bij zat er niet strak op wel vast en een beetje lucht.Nou is mm vraag is dat erg heb ik wel ge oef hormonen binnen gekregen?
De tweede pleister heb ik zelf gedaan en zit er strak op maar zitten ook van die strepen op ik weet niet hoe ik dat anders moet verwoorden nou verneem ik ei gelijk wel dat het wat met me doet ook al twijfel ik er aan ik voel zelf ook al depri zonder hormonen dus ik weet niet of het de hormonen zijn of ik dat zelf ben.

Waarom vraag je niet om tabletten je bent toch nog begin 20??
Gebruikersavatar
rachel
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2015, 15:30
Gender: Trans MtF

Re: pleister vraag

Bericht door rachel »

Ik wou eerst tabletten maar werden me afgeraden omdat je er een trombose van kon krijgen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: pleister vraag

Bericht door Emma »

Hoi Rachel,

In de bijsluiter in hoofdstuk 3 staat precies hoe en waar je de pleister moet plakken. De bijsluiter zit in het doosje maar is ook bijvoorbeeld hier te vinden: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h19258.pdf
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
rachel
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2015, 15:30
Gender: Trans MtF

Re: pleister vraag

Bericht door rachel »

Dank je
Maar moet de pleister echt goed strak zitten zodat je geen pleister rimpels ziet of maakt dat niet zo uit .
Ik heb net een nieuw pleister als ik eroverheen vrijf voelt het niet zo strak.
athena1978
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2014, 13:31
Gender: Vrouw

Re: pleister vraag

Bericht door athena1978 »

rachel schreef:Ik wou eerst tabletten maar werden me afgeraden omdat je er een trombose van kon krijgen.

Met de pleister kan je ook trombose krijgen (lees maar de bijsluiter) maar als je nog jong bent zijn de risico's kleiner.Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij werkt de pleister langzamer dus doe je er langer over om te vervrouwelijken. Anders zouden ze wel standaard pleisters voorschrijven als dat veiliger zou zijn en geen tabletten meer.

Bloedstolsel in een ader (trombose)
Vrouwen die HST gebruiken hebben een ongeveer 1,3 tot 3 maal grotere kans om een bloedstolsel in
de aderen te krijgen dan vrouwen die geen HST gebruiken, in het bijzonder tijdens het eerste jaar van
de behandeling.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: pleister vraag

Bericht door Heleen »

De verhoogde trombosekans bij pillen zit er in, dat de lever bij het verwerken van de werkzame stof een eiwit afscheidt. Dit eiwit verhoogt de kans op trombose. Bij pleisters gaat de stof niet via de lever en wordt het eiwit niet afgescheiden. De pleisters hebben een lagere dosering omdat de afgifte continue is. Daardoor kan de dosering lager zijn. Bij pillen heb je een piek in het serumniveau. De werking van pleisters en pillen is verder gelijk qua effect.

Overigens wordt deze trombosekans erg overdreven. Als je met artsen praat lijkt het allemaal wel mee te vallen. De bijsluiters moeten dat vermelden om aansprakelijkheid te vermijden. De trombosekans bij hrt is (zo heeft een arts mij verteld) vergelijkbaar met cisgender vrouwen.