VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Sabrina40 »

Maandag 18 mei wil ik op die voorlichting bijeenkomst van het VUmc Gender Team een algemene vraag naar voren brengen.

Sinds juli 2015 bestaan er twee diagnosen voor transgenders. De eerste heet "deskundigenverklaring" en daar geldt een diagnoseduur van 1 of 2 uur met een wachttijd van enkele dagen of hoogstens weken. Daarmee kan iemand een volledige "sociale transitie" doorlopen, met eventueel zonder VUmc verwijzing ook epileer en logopedische behandelingen en afronden met een volledig officiële wijziging van de voornaam en de geslachtsaanduiding. Mijn "RLE" duurt nu al 25 jaar en ik heb absoluut geen behoefte aan verdere stappen.

Maar zodra men bij een VU instelling tevens een hormonale behandeling wenst, dan wordt onmiddellijk teruggegrepen naar een uit de jaren 60 van de vorige eeuw stammende diagnose, die primair een zeer uitgebreid psychologisch onderzoek behelst, of betrokkene een volledig 24/7 leven in het andere geslacht en de ingrijpende medische behandelingen daarvoor wel aankan. Deze diagnose duurt een half jaar en heeft ook nog eens een wachttijd van meer dan een half jaar.

Is het in deze tijd nu niet beter, dat er naast die kleine en zeer grote diagnose stappen iets tussen komt ? Bijvoorbeeld een trap met treden, die elke transgender nog qua gevolgen zelf kan overzien en via "informed consent" helemaal zelf kan beslissen. En zodra iemand na een stap zich helemaal O.K. voelt, dan stopt men gewoon en hoeft men natuurlijk niet verder te gaan.

Volgens mij reduceert zo'n benadering de algemene gezondheidskosten en lost het tevens het tekort aan in deze materie geïnteresseerde psychologen op, omdat die niet langer dwingend worden voorgeschreven.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Misschien wel Sabrina, ik heb het nog niet helemaal laten bezinken ;) , maar waar ik het eerst aan dacht was dat het dan te hopen is dat voor diegenen voor wie sinds de bewustwording en nog voor de aanmelding al vaststaat dat ze een srs willen dat die tussenstapjes opgeteld in totaal niet langer gaan duren dan wat er nu gemiddeld voor staat, en het is te hopen dat je niet na elke stap weer opnieuw je gelijk hoeft 'te bewijzen'...

grts Daniéla
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Sabrina40 »

Hallo Daniéla, gelukkig gaan er steeds meer stemmen op, om transgenders gewoon als "normale" patiënt te behandelen en niet eerst aan een psychologische diagnose van inclusief wachttijd meer dan een jaar te onderwerpen alvorens er een "groen licht" gegeven kan worden. Behandelingen in de gezondheidszorg worden steeds meer op basis van "informed consent" door de patiënt zelf beslist. Maar de transgenderzorg is daarbij een "nakomertje", waar patiënten nog steeds volgens normen van medio de vorige eeuw uiterst betuttelend worden behandeld. Het enige wat iemand in mijn voorstel mogelijk nog moet "bewijzen" is, dat een vorige stap succesvol is afgerond. En daarbij hoop ik, dat zo'n Androcur behandeling, waar 10% van de betrokkenen echt extreem veel bijwerkingen van ondervinden, niet volledig hoeft te worden afgemaakt. Groetjes, Sabrina
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Hi Sabrina...

Je beslist eigenlijk nu ook al zelf of je een transitie aangaat en tot hoe ver je dan wil gaan als er verder geen sprake is van bijkomende psychologische stoornissen. Het enige waar ik persoonlijk naast de manier van benadering en omgang met transgenders bezwaar tegen heb is dat de genderteams af en toe te ver kunnen doorschieten in hun neiging je hele leven en de invulling daarvan te willen regiseren, en dat ze het resultaat daarvan teveel laten meewegen in hun beoordelingen en beslissingen.
Wat dit betreft zou men inderdaad meer mogen/moeten overlaten aan de 'patiënt' zelf. Bijkomend voordeel is een snellere doorstroming dus ook kortere wachttijden. Maar tussentijdse beoordelingsgesprekjes na elke 'trede' zouden deze tijdswinst weer teniet kunnen doen en bovendien indruisen tegen het idee van meer zelfbeschikking.

En dan heb ik het nog niet gehad over de opname van gd in de DSM als een psychische aandoening die zorgverzekeraars verplichten over te gaan tot vergoeding die wel eens geheel zou kunnen komen te vervallen, of daar stopt waar in hun ogen ondraaglijk lijden simpelweg ophoudt of niet voldoende is aangetoond na elke voltooide fase...

Ik ben er nog niet helemaal uit geloof ik maar veel waardering en respect voor het initiatief, want dat er iets moet veranderen staat ook voor mij wel vast.

grts Daniéla
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Emma »

In de DSM 5 wordt al duidelijk gesteld overigens dat GD geen stoornis is, maar dat het wel is opgenomen om inderdaad het financiële circus tevreden te stellen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Zoiets had ik al vernomen Emma.

Dit voorstel, waarin we als 'normale patiënten' moeten worden gezien en behandeld - hoe wenselijk ook - zou wel eens het definitieve einde van deze notering kunnen betekenen...
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Emma »

Ehm, nee. Gebroken benen staan niet in de DSM en worden ook vergoed. Bovendien is de DSM niet heilig.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Een gebroken been bewijs je dan weer met gemak, 'een gebroken ziel' is een ander verhaal... :)
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Ilse »

Emma schreef:Ehm, nee. Gebroken benen staan niet in de DSM en worden ook vergoed. Bovendien is de DSM niet heilig.
haha lol, je bent wel wakker he vanochtend ;)
Groetjes,
Ilse
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Emma »

Daniéla schreef:Een gebroken been bewijs je dan weer met gemak, 'een gebroken ziel' is een ander verhaal... :)
Nee, maar serieus. Hoe bewijs je een whiplash? Hoe kom je tot vergoeding van klachten die het gevolg zijn van een whiplash? Met GD is het weinig anders.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie