'Quotum voor transgenders zal averechts effect hebben'
Melk, pluimvee, vis, bieten en transgenders. Op zich lijken deze zaken totaal geen verband met elkaar te hebben, maar toch delen zij iets: voor alle vijf komt, bestaat of bestond een quotum. Het transgenderquotum is zeer actueel, want de gemeente Amsterdam wil dit invoeren om transgenders meer kans op een baan te bieden.
Het voornemen van de gemeente 'om een percentage van ambtelijke vacatures te reserveren voor de doelgroep' staat vermeld in de Roze Agenda, een rapport met maatregelen om de veiligheid en acceptatie van onder andere homoseksualiteit te vergroten. Op zich is dit streven zeer te prijzen, maar wanneer er een quotum gesteld wordt aan transgenderambtenaren, zal het hek van de dam zijn.
Laat ik vooropstellen dat het gebrek aan acceptatie van transgenders een serieus probleem is in onze samenleving. Dat bevestigen de cijfers in de Roze Agenda nogmaals: vier op de tien transgenders zijn ooit gediscrimineerd. Toch zal een quotum een averechts effect hebben, want transgenders willen en horen gelijk behandeld te worden in sollicitatieprocedures. Door vacatures te reserveren voor transgenders zullen zij beoordeeld worden op hun seksualiteit en niet op hun kwaliteit.
Uit onderzoek van Paul Vennix uit 2010 bleek dat een deel van de transgenders met een baan lastig zichzelf kan zijn en er meestal acceptatie ontbreekt op de werkvloer. Een cultuurverandering op de werkvloer kun je niet met een regel afdwingen.
Door een quotum in te stellen verplicht de gemeente zichzelf transgenders in dienst te nemen. Door nieuwe ambtenaren aan te nemen op basis van hun seksuele achtergrond zal er zeker niet meer en misschien zelfs minder begrip voor transgenders ontstaan.
En wat is de volgende stap? Een quotum voor allochtone werkzoekenden? Een quotum voor 50-plussers? Het transgenderquotum zal vrij baan maken voor tal van andere quota. Dit zal voor iedereen het gevoel van vrijheid en gelijkheid aantasten. Want vanaf dan zal geen enkele sollicitant meer gelijk zijn en passen heel veel mensen niet meer binnen 'het functieprofiel'.
Met een college in Amsterdam waarin de VVD en D66 samen met de SP de trom slaan, verwacht ik niet anders dan dat er gestreden wordt voor rechten en een begripvolle samenleving voor lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders in Amsterdam. Toch wil ik de liberalen in dit college vragen hun ogen te openen voor de realiteit en elke vorm van quota te vermijden. Want bij het koffiezetapparaat moet het gaan over het weekend en niet over welke seksuele geaardheid de nieuwe secretaresse heeft.
Door: Sven Butter, Bestuurslid JOVD
http://www.parool.nl/parool/nl/30700/OP ... bben.dhtml
http://www.amsterdam.nl/publish/pages/7 ... il_def.pdf
Thema 9, blz. 45-46, laatste regel blz. 46
Amsterdam, Quotum voor transgenders.
-
Alice
Amsterdam, Quotum voor transgenders.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
-
Amy
Re: Amsterdam, Quotum voor transgenders.
Die auteur snapt het zelf ook niet helemaal. Meerdere keren gebruikt hij het woord seksualiteit waar hij genderindentiteit had moeten gebruiken.
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Precies, Amy.
Verder kan ik me de jaren 80 nog herinneren waar we begonnen met allerlei vormen van positieve discriminatie. Dat bleek geen succes, ben er nu dus ook niet meteen voor.
Verder kan ik me de jaren 80 nog herinneren waar we begonnen met allerlei vormen van positieve discriminatie. Dat bleek geen succes, ben er nu dus ook niet meteen voor.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Jessy
Dit vat het voor mij helemaal samen. Dit noemen ze positieve discriminatie, en dat neemt niet weg dat het nog steeds discriminatie is.Alice schreef:Laat ik vooropstellen dat het gebrek aan acceptatie van transgenders een serieus probleem is in onze samenleving. Dat bevestigen de cijfers in de Roze Agenda nogmaals: vier op de tien transgenders zijn ooit gediscrimineerd. Toch zal een quotum een averechts effect hebben, want transgenders willen en horen gelijk behandeld te worden in sollicitatieprocedures. Door vacatures te reserveren voor transgenders zullen zij beoordeeld worden op hun seksualiteit en niet op hun kwaliteit.
Keerzijde is dat er waarschijnlijk geen manier bestaat om erop toe te zien dat er altijd gelijke kansen zijn voor iedereen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
jacqueline
er is geen "positieve"of "negatieve"discriminatie. Het is gewoon discriminatie. En ook al zou het me in dit geval voordeel opleveren, ik keur het niet goed. Ik denk dat we op deze manier juist geweld tegen ons kweken van hen die door ons de baan juist niet kregen terwijl ze er misschien geschikter voor waren dan wij.
-
Anon20190122
gediscrimineerd wordt je toch wel zou fijn wezen als dat eens in positieve zin gebeurde!
-
Arike
en dan vraag ik me of hoe de gemeente Amsterdam wel helder heeft wanneer iemand transgender is of niet.... als dat niet strak gedefinieerd is, dan leidt dit ook nog eens tot discriminatie binnen de groep transgenders...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Claire
Ik denk dat het een goed plan als al het andere al geprobeerd is (dat weet ik niet)
Bij gelijke geschiktheid geven we de voorkeur aan een transgender.
Gebeurt al jaren met vrouwen ligt ook niemand wakker van.
Je zal op een gegeven moment wat moeten doen om de situatie van transgenders op de arbeidsmarkt beter moeten maken.
Wat tot nu toe geprobeerd is (nogmaals wat geprobeerd is weet ik niet) lijkt geen succes te hebben.
Bij gelijke geschiktheid geven we de voorkeur aan een transgender.
Gebeurt al jaren met vrouwen ligt ook niemand wakker van.
Je zal op een gegeven moment wat moeten doen om de situatie van transgenders op de arbeidsmarkt beter moeten maken.
Wat tot nu toe geprobeerd is (nogmaals wat geprobeerd is weet ik niet) lijkt geen succes te hebben.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.
-
Anon20190122
Wat nu gebeurt is jij krijgt alleen de baan als je duidelijk vele malen beter bent als de rest van de kadidaten!
En dan nog moet je iemand tegenover je hebben die je ook nog een beetje mag ik ben er de afgelopen 20 jaar vaak tegenaan gelopen en zelfs een keer de zak gehad omdat ze er achter kwamen dat ik transvrouw ben
gelijke behandeling is echt nog ver te zoeken!
En dan nog moet je iemand tegenover je hebben die je ook nog een beetje mag ik ben er de afgelopen 20 jaar vaak tegenaan gelopen en zelfs een keer de zak gehad omdat ze er achter kwamen dat ik transvrouw ben
-
Alice
Het is niet Alice die dit schreef, wel plaatsteAlice schreef:
Inderdaad, de schrijver (niet ik dus) weet het verschil niet goed tussen transseksualiteit en seksualiteit, wat voor veel mensen verwarrend is. Maar als hij zo’n stukje schreef had hij er zich wel even in kunnen verdiepen (werk van een statigere?).
Wat betreft arbeidsplaatsen gemeente Amsterdam, ik denk dat het meer symboolpolitiek is. Er is, nog steeds, een overschot aan gemeente ambtenaren door het wegvallen Stadsdelen.
@ Claire,
‘Je zal op een gegeven moment wat moeten doen om de situatie van transgenders op de arbeidsmarkt beter moeten maken.
Wat tot nu toe geprobeerd is (nogmaals wat geprobeerd is weet ik niet) lijkt geen succes te hebben.’
Probeersels zijn er wel geweest maar hebben, behalve voor de doelgroep, voor ieder die schreeuwde dat men voor de transgender opkwam een positief, financieel/politiek resultaat gehad.
Verder weet ik uit informatie dat er nog nooit uit die probeersels iets is voort gekomen voor de doelgroep.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik in de regel maximale tegenwerking van arbeidsbemiddelaars verkreeg. Het was niet dank zij, meer ondanks, dat ik weer een arbeidscontract kreeg.
Een uitzondering kunnen uitzendbureaus zijn.
Van het coachingsproject ‘Transgenders naar werk’ van TNN is niets meer vernomen.
Positieve discriminatie kan iets opleveren al is het alleen maar dat er over gesproken wordt.
@ Tanisha,
‘Wat nu gebeurt is jij krijgt alleen de baan als je duidelijk vele malen beter bent als de rest van de kadidaten!’
Het heeft wel een logica.
Ik ben vermoedelijk X aantallen transgenders tegengekomen bijvoorbeeld als winkelpersoneel/verkoopsters waarvan ik niet weet dat ze transgender zijn. Als ze mij wel opvielen was dit in de negatieve zin, qua uiterlijk en klant vriendelijkheid op een wijze waarbij ik mij afvraag wat ze in de winkel doen buiten klanten wegjagen.
Het is niet geheel de schuld van de maatschappij/sociale omgeving dat transgenders,MtF, niet arbeidsinzetbaar (rotwoord) kunnen zijn, wel dat zelf reflectie een hulp zou kunnen zijn.
Alice;
"Computer Says No"
"Computer Says No"