TV-tip, Monique Samuel
Jinek, 8 juni 2015, 16:00 - 17:00 uur NL l, herhaling van Jinek vrijdag 5 juni 2015
Uitzending gemist,
http://jinek.kro-ncrv.nl/seizoenen/seiz ... 05-06-2015
Monique Samuel
Midden-Oosten-deskundige Monique Samuel werd naast haar documentairewerk vooral bekend door haar buikdans op de tafel bij Pauw en Witteman. Monique kiest er na een mislukt huwelijk en een jarenlange worsteling voor om verder door het leven te gaan als man. Ook als dat een breuk met haar familie betekent en haar werk in het Midden-Oosten ?daarmee bemoeilijkt wordt.
Voor het eerst praat Monique vanavond bij Jinek over haar jarenlange persoonlijkheidscrisis en de hartverscheurende reacties op haar beslissing om voortaan man te zijn.
Ik heb het maar zijlings gevolgd, maar Jinek heeft duidelijk moeite met transgenders.
http://glamora.ma/2015/06/gast_woedend_ ... jinek.html
Blog,
http://www.moniquesamuel.nl/mijn-persoo ... ransition/
Buikdans scene
https://youtu.be/0zA6YZ-HsMg
Tja, als ik zo dat filmpje bekijk zou ik er toch moeite mee hebben om daar 'meneer' tegen te zeggen eerder goh 'leuke meid'.
TV-tip, Monique Samuel
-
Alice
TV-tip, Monique Samuel
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
-
Anon20190712
Re: TV-tip, Monique Samuel
Ik vond het erg verwarrend om te zien allemaal....
Jinek leek me nu niet bepaald een 'open houding' te hebben, maar...
ikzelf begreep nu ook niet echt wat 'Mo' nu graag wil. Juist in zo'n programma moet je duidelijk zijn. Moeten we nu hij zeggen of zij?
Zij/hij is de hokjes zat, wil rechtzetten dat we haar/hem als man zien...Maar als vrouw is ook niet goed. Zeg dan duidelijk 'de naam Mo past meer bij mij, ik voel man noch vrouw' in plaats van er vaag om heen te draaien...Juist het vaag zijn wekt argwaan.
Maar als iemand die zo graag zónder hokjes wil leven...Waarom schoot Mo dan compleet in de verdediging toen Robert ten Brink de opmerking maakte dat een baard niet zou staan?! Waarom twee jaar door een fotograaf gevolgd willen worden? De familie in het buitenland is wel vast geïnformeerd dat het nu Hij & Mounir is want ja 'daar hebben ze wel hokjes nodig' .
Dát gaf mij het gevoel hier niet met een 'Genderqueer' te maken te hebben, maar eerder met gewoon met een transman.
Eentje die doodsbang is om in de media als man naar buiten te treden omdat er zoveel uber vrouwelijk beeldmateriaal te vinden is.
Ik had die houding zelf ook een aantal jaar geleden. Ik was ook in het verleden iemand die het vrouwelijke er dik bovenop legde om niet als mannelijke vrouw gezien te worden. Toen ik dat niet meer trok en uit de kast kwam plus me mannelijk ging kleden kon ik het zo goed begrijpen dat men me nog als vrouw zag en dat mij met mannelijke voornaamwoorden aanspreken niet zou 'kloppen' dat ik maar zei 'och ik houd niet van labeltjes' - om maar te voorkomen dat ik me aangevallen zou voelen wanneer ik 'mevrouw' te horen kreeg....
Maar dat Mo nu verontwaardigd is door Jinek en het publiek...dat vind ik een beetje eigen schuld dikke bult...
Jinek leek me nu niet bepaald een 'open houding' te hebben, maar...
ikzelf begreep nu ook niet echt wat 'Mo' nu graag wil. Juist in zo'n programma moet je duidelijk zijn. Moeten we nu hij zeggen of zij?
Zij/hij is de hokjes zat, wil rechtzetten dat we haar/hem als man zien...Maar als vrouw is ook niet goed. Zeg dan duidelijk 'de naam Mo past meer bij mij, ik voel man noch vrouw' in plaats van er vaag om heen te draaien...Juist het vaag zijn wekt argwaan.
Maar als iemand die zo graag zónder hokjes wil leven...Waarom schoot Mo dan compleet in de verdediging toen Robert ten Brink de opmerking maakte dat een baard niet zou staan?! Waarom twee jaar door een fotograaf gevolgd willen worden? De familie in het buitenland is wel vast geïnformeerd dat het nu Hij & Mounir is want ja 'daar hebben ze wel hokjes nodig' .
Dát gaf mij het gevoel hier niet met een 'Genderqueer' te maken te hebben, maar eerder met gewoon met een transman.
Eentje die doodsbang is om in de media als man naar buiten te treden omdat er zoveel uber vrouwelijk beeldmateriaal te vinden is.
Ik had die houding zelf ook een aantal jaar geleden. Ik was ook in het verleden iemand die het vrouwelijke er dik bovenop legde om niet als mannelijke vrouw gezien te worden. Toen ik dat niet meer trok en uit de kast kwam plus me mannelijk ging kleden kon ik het zo goed begrijpen dat men me nog als vrouw zag en dat mij met mannelijke voornaamwoorden aanspreken niet zou 'kloppen' dat ik maar zei 'och ik houd niet van labeltjes' - om maar te voorkomen dat ik me aangevallen zou voelen wanneer ik 'mevrouw' te horen kreeg....
Maar dat Mo nu verontwaardigd is door Jinek en het publiek...dat vind ik een beetje eigen schuld dikke bult...
-
rachel
Ik snap die monique totaal niet.
Ook al ben ik het wel eens met dat hokjes gedoe maar ze voelt ze geen man of vrouw war om geeft ze niet toe om een mannelijke homo te zijn tja hokjes
Ook al ben ik het wel eens met dat hokjes gedoe maar ze voelt ze geen man of vrouw war om geeft ze niet toe om een mannelijke homo te zijn tja hokjes
-
Claire
Inderdaad beetje verwarrend stukje.
Mo moet denk ik nog groeien in het man zijn zeg maar.
Hij had gewoon even tegen Robert moeten zeggen "ja een baard heb je daar een probleem mee! dan zie ik je straks buiten dan bespreken we het even!!"
Da's pas mannentaal en duidelijk
Mo moet denk ik nog groeien in het man zijn zeg maar.
Hij had gewoon even tegen Robert moeten zeggen "ja een baard heb je daar een probleem mee! dan zie ik je straks buiten dan bespreken we het even!!"
Da's pas mannentaal en duidelijk
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.
-
Anon20180730
Prachtig stukje
Voor mij is er helemaal geen verwarring hier. Goed opgekomen voor zichzelf en Jinek deed het m.i. ook heel goed 
-
Lise
Ik vond het wel een fascinerend interview. Kan me voorstellen dat Mo er niet echt blij mee is. Wat Mo zegt is wel heel herkenbaar, al die hokjes overal; stop daar nou eens mee. Zelfs mensen die zelf last hebben van de hokjesgeest van anderen zijn er als de kippen bij om op een heel ander onderwerp zelf ook weer groepen mensen over één kam te scheren (kijk alleen maar hier soms). Maar dat gaat natuurlijk niet ophouden; dat zit een beetje in de mens. Als je iemand niet persoonlijk kent, ga je indelen.
Ik weet niet of het slim is van Mo zich hier op tv (en met die foto's) zo persoonlijk bloot te geven. Ga vooral praten over het Midden-Oosten zoals vroeger, en laat mensen maar raden wie of wat je bent, het gaat ze toch niks aan. Ik denk dat dat een krachtiger statement naar Jan en Ingrid die voor de tv zitten; laat zien hoe competent je bent ook al kunnen mensen je niet goed plaatsen.
En Robert ten Brink is natuurlijk een enorme seksist met zo'n opmerking. Die baard-opmerking zou hij nooit gemaakt hebben tegen iemand die in zijn ogen "mannelijk" was, het is de toon van een oude man tegen een jonge vrouw en dat klonk heel naar vond ik.
Ik weet niet of het slim is van Mo zich hier op tv (en met die foto's) zo persoonlijk bloot te geven. Ga vooral praten over het Midden-Oosten zoals vroeger, en laat mensen maar raden wie of wat je bent, het gaat ze toch niks aan. Ik denk dat dat een krachtiger statement naar Jan en Ingrid die voor de tv zitten; laat zien hoe competent je bent ook al kunnen mensen je niet goed plaatsen.
En Robert ten Brink is natuurlijk een enorme seksist met zo'n opmerking. Die baard-opmerking zou hij nooit gemaakt hebben tegen iemand die in zijn ogen "mannelijk" was, het is de toon van een oude man tegen een jonge vrouw en dat klonk heel naar vond ik.
-
Anon20180730
Over een hokje gesprokenLise schreef: En Robert ten Brink is natuurlijk een enorme seksist met zo'n opmerking..
-
Lise
Irene schreef:Over een hokje gesprokenLise schreef: En Robert ten Brink is natuurlijk een enorme seksist met zo'n opmerking..
-
NaomiClareNL
Ik heb soms de indruk dat trans mannen wat losser omgaan met de standaardindeling M-V en de bijbehorende labels dan trans vrouwen en daardoor wellicht eerder geneigd zijn te zeggen dat ze er ergens tussen in zitten. Wat dan wel dapper is want Nederland is nog absoluut niet toe aan het loslaten van de binaire indeling man / vrouw.
Waar Mo eindigt zullen we wel zien.
Hier nog een link naar een column op het Continuum.
Waar Mo eindigt zullen we wel zien.
Hier nog een link naar een column op het Continuum.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
-
Fay
Gisteren gekeken, ik vind het jammer dat Jinek, wat begon als ooit een rustig vrij serieus praatprogramma, inmiddels een kwebbel en vanalles en nogwat programma is geworden a la boulevard, maar dan nog net ff iets netter, met mathijs van nieuwkerk tempo
Er is amper tijd voor een fatsoenlijk gesprek, toch vond ik dat zhij het best aardig deed in die onrust
Fay
Er is amper tijd voor een fatsoenlijk gesprek, toch vond ik dat zhij het best aardig deed in die onrust
Fay