bloedwaarde estradiol

Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

bloedwaarde estradiol

Bericht door Saskia »

Hoi allemaal,

Op 18 mei had ik de eerste controle sinds ik aan de hormonen ben. Het was wat vroeg n.l. al na 2.5 maand. Gisteren heb ik een mail gestuurd voor de bloedwaarden. Nog niets ontvangen natuurlijk maar ik werd vanmorgen opeens gebeld door mijn endocrinologe mevr. Klaver. Mijn estradiol waarde blijkt op 18.05 al tweemaal de maximale waarde te hebben. En dat na 2.5 maand? Ben in de hectiek vergeten te vragen wat het dan maximaal mag zijn en hoeveel het op 18.05 was. Daarna dus maar een mail gestuurd dat ik graag de waardes ontvang met het verzoek om de maximale warde ook te vermelden. Ik heb slechts twee pleisters per week gebruikt. De eersten kreukelden veel omdat ik de juiste plek niet helemaal kon vinden maar de laatsten blijven perfect zitten. Wel ben ik af en toe vergeten om de oude meteen te verwijderen als de nieuwe werd geplakt. Na 3.5 dag is het toch op dus die halve of hele dag extra zal niet echt de oorzaak zijn.
Gevolg is dat ik vanaf nu de estradiol 100 pleister moet halveren. Op 17.08 word dan gekeken wat de waarde dan is.
Heeft iemand dit ook al eens gehad? Als ik een doorknip kan ik de ene helft dan gewoon bewaren in de verpakking ook al is die open?

Saskia
Laatst gewijzigd door Saskia op 09 jun 2015, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
lauracarmello
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2015, 23:32
Gender: Vrouw
Locatie: antwerpen
Contacteer:

Re: bleodwaarde estradiol

Bericht door lauracarmello »

Mijn waardes waren lager met pleisters weet iemand of het veel verschil is als je stopt met roken op de hormonen ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: bleodwaarde estradiol

Bericht door Emma »

Saskia schreef:HNa 3.5 dag is het toch op dus die halve of hele dag extra zal niet echt de oorzaak zijn.
Gevolg is dat ik vanaf nu de estradiol 100 pleister moet halveren. Op 17.08 word dan gekeken wat de waarde dan is.
Heeft iemand dit ook al eens gehad? Als ik een doorknip kan ik de ene helft dan gewoon bewaren in de verpakking ook al is die open?

Saskia
Eh, in Systen 100 pleisters zit 6,4 milligram estradiol door de lijm gemengd. Dat zou voor 64 dagen genoeg moeten zijn. De lijmlaag is natuurlijk naar verhouding best dik, dus een groot deel kan je huid niet bereiken. Maar het is dus zeker niet zo dat het na 3,5 dag op is. De eerste dag is de afgifte maximaal en die neemt elke dag een beetje af. Of de afgifte over die 3,5 dag gemiddeld 100mcg/dag is of minimaal 100mcg/dag, dat weet ik niet, maar dat doet er niet zo toe. De vierde en vijfde dag wordt er wel degelijk nog hormoon afgegeven! Wanneer het precies stopt is me niet helemaal helder.

Doorknippen kan, maar zorg er voor dat je de scherpe hoekjes afrondt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

Re: bleodwaarde estradiol

Bericht door Saskia »

Emma,

ik heb geen system 100 maar Estradiol 100 zou dat nog uitmaken?
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: bloedwaarde estradiol

Bericht door Anon20180730 »

ik knip zelf al een tijdje doormidden, omdat 't anders me iets te heftig aanvoelt. Maar als je nergens last van hebt, vraag ik me wel af waarom je zou doorknippen.
Overigens knip ik zonder hoekjes af te ronden, gewoon dwars door 't midden :)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: bloedwaarde estradiol

Bericht door Emma »

Systen 100 is een merknaam... Ik kan niet zeggen of het uitmaakt, sommige mensen hebben een probleem met het een of het andere merk, vooral met kleefkracht en huidirritatie. Maar dat is allemaal heel persoonlijk.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

Re: bloedwaarde estradiol

Bericht door Saskia »

Irene schreef:ik knip zelf al een tijdje doormidden, omdat 't anders me iets te heftig aanvoelt. Maar als je nergens last van hebt, vraag ik me wel af waarom je zou doorknippen.
Overigens knip ik zonder hoekjes af te ronden, gewoon dwars door 't midden :)
Ik heb ook nergens last van. Het is mij een raadsel hoe die waarde na 2.5 maand al zo hoog kan zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: bloedwaarde estradiol

Bericht door NaomiClareNL »

Als het goed is dan mikken ze bij VUmc nog steeds op oestradiolwaarden tussen 100 en 300. Picomol of nanomol, vraag me niet wat het is want dat kan ik maar niet onthouden.
Overigens, meerdere Engelse klinieken houden 400-600 aan.

Zelf heb ik vrij lang pleisters doorgeknipt om 150 microgram per keer te plakken zonder te merken dat dit ten koste ging van de afgifte. Wisseling van fabrikant bracht dan echter wel een enorme (tijdelijke) verhoging mee (waarde 400 waar het voor die tijd rond of onder 100 bleef). Waar dan een professor een half jaar later pas van schrok. Blijkbaar was het voor die tijd geen issue. Voor mij ook niet trouwens. Het had alleen geen blijvende effekten. Nog steeds niet trouwens.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: bloedwaarde estradiol

Bericht door Emma »

Huidige richtwaarde is 400. Tenminste, dat is wat ik van Arwert te horen kreeg half april. Kan zomaar anders zijn bij een andere endo en bij springtij, natuurlijk.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: bloedwaarde estradiol

Bericht door Jeste »

Saskia schreef:Gevolg is dat ik vanaf nu de estradiol 100 pleister moet halveren. Op 17.08 word dan gekeken wat de waarde dan is.
Heeft iemand dit ook al eens gehad? Als ik een doorknip kan ik de ene helft dan gewoon bewaren in de verpakking ook al is die open?
Is een pleister met de halve dosering dan niet makkelijker? Er is ook een Systen 50.
De estradiol 100 kan je dan eventueel later weer gaan gebruiken, als de bloedwaarde niet meer te hoog is.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Plaats reactie