Dit is iets wat me een paar weken geleden gebeurde en wat ik al heel lang met iemand, wie dan ook, wil delen, gewoon omdat ik er constant mee in mijn kop zit.
Ik heb me aangemeld bij een sportschool in mijn buurt omdat ik hoop dat ik met training mijn lichaam iets mannelijker overkomend kan maken (op zijn minst wil ik het 'heupen bijna anderhalf keer zo breed als de schouders' probleem verhelpen/minderen).
Op zich was er geen probleem, kreeg geen opmerkingen over het feit dat ik 'als vrouw zijnde' geen borsten heb (vanwege mijn binders) en dat ik mannenkleren draag, terwijl ik - aangezien ik maar voor zo'n 1% pass - daar heel vaak vervelende opmerkingen over krijg. Sommige mensen zijn gewoonweg gemeen in dat aspect.
Nou goed, rondleiding gekregen, proefles ingepland, zegt die vrouw achter de balie dat er wel even een nieuw pasje aangemaakt moet worden.
Dus ze vraagt mijn naam. En ik maak er een beetje een half-grapje over en vraag 'welke moet je hebben, degene die op mijn ID-kaart staat?'.
Ze zegt ja, dus ik geef mijn geboortenaam. Dan begint ze uit te leggen dat ze de naam moet hebben omdat dat de lessen wat persoonlijker maakt, als de instructeur weet met welke naam hij me moet aanspreken.
Dus ik zeg (voelde me om welke reden dan ook heel dapper die dag) dat ze dan 'Tyler' moet hebben, aangezien ik liever niet met mijn geboortenaam aangesproken word.
Zonder een woord veranderd ze de naam, ze stelt nog een paar vragen (adres, telefoonnummer, dat soort dingen) en zegt dat ze het pasje voor me klaar zou hebben liggen als ik voor mijn proefles langs zou komen.
Paar dagen later kom ik voor de proefles binnen lopen en een andere vrouw zit achter de balie. Ik zeg dat ik een proefles heb en dat mijn pasje daar ergens zou moeten liggen, naam: Tyler. Ze kijkt wel even raar (Tyler is toch een jongensnaam en zoals ik al zei pass ik niet echt), maar zegt er niets over en geeft me mijn pasje aan.
Mijn pasje waar op staat:
Naam: Tyler Westerveld
Adres: blablabla Uden
Geslacht: M
Zonder dat ik er überhaupt om heb moeten vragen heeft die vrouw die mijn info in heeft getypt dus bij geslacht mannelijk aangegeven, puur en alleen gebaseerd op mijn kleding en naam.
Dat klinkt als iets heel onbenulligs, maar wat je je moet bedenken is dat deze sportschool gedeelde én gescheiden lessen geeft. Met dat M'etje op mijn sportpas kan ik me dus aanmelden voor de mannenlessen.
Niet alleen dat, maar er zijn ook gescheiden sauna's en ik mag in de mannensauna vanwege dat ene m'etje.
Ik ga gewoon naar het mannentoilet en ik ben daar één keer op aangesproken door een medewerker van de sportschool, maar toen ik mijn pasje liet zien - met dat m'etje erop - liet ze het onderwerp gewoon vallen.
Iedere sporter kan een gepersonaliseerd trainingsschema aanvragen en de volgende keer dat ze langs komen, kunnen ze die vinden in een bak bij de muur. Er staan vier bakken: mannen a-m, mannen n-z, vrouwen a-m, vrouwen n-z. Mijn schema lag in de bak mannen n-z.
Voor zover het die sportschool betreft ben ik dus 100% mannelijk en zou ik de lessen/sauna/toiletten voor vrouwen niet eens mogen gebruiken, al zou ik het willen.
Het is dus meer dan alleen een lettertje op een pasje, het heeft ook echt invloed op mijn privileges en hoe ik behandeld wordt daar.
Dit zijn het soort momenten waarop ik eigenlijk een heel klein beetje medelijden heb met cis mannen. Die zullen nooit dat intense geluk ervaren dat ik nu al een paar weken lang voel, iedere keer dat ik naar dat simpele pasje kijk. Die zien hun naam en geslacht op zo'n pasje staan en denken er helemaal niets over, want natuurlijk staat er een m'etje op, ze zijn toch een man?
Mijn sportpas
-
angelswontdie
-
Jessy
Re: Mijn sportpas
Maar voor die cis mannen is het ook vanzelfsprekend dat ze tevreden zijn met hun lichaam. Voor ons is dit een klein stapje naar onszelf zijn. En dit kleine stapje zal een grote impact hebben op ons zelfbeeld, proficiat!
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
J1nny
Ik zeg, gefeliciteerd, de grote boze buitenwereld is niet altijd zo boos....
-
Cait
Mooie ervaring. Vond je dat niet spannend dat je dan 'verplicht' word in andere rol te leven daar. Zeker sauna en douches. Terwijl je zelfzeeggend niet passeert
-
angelswontdie
Nee, ik heb er eigenlijk geen moeite mee.
Ik vind het zelf juist oncomfortabel om in de vrouwensauna te moeten zitten.
Vooral aangezien er van je verwacht wordt dat je óf naakt óf met hooguit een handdoekje om je heen geslagen naar binnen gaat.
Ik wil mijn torso en heupen absoluut niet zo op display hebben.
In de mannensauna kan ik gewoon een wijde korte broek en een binder of brace aan hebben en niemand vraagt ernaar.
Mannen zijn niet zo van het 'waarom doe je dit, waarom doe je niet dat, waarom draag je dit,...' zoals vrouwen dat veelal zijn.
En de douches zijn gewoon aparte hokjes, dus dat maakt ook weinig verschil.
Het enige wat nog een beetje ongemakkelijk is zijn de kleedkamers (aangezien ik een speciale sportbrace heb die ik in plaats van mijn binder draag en ik daar dus mijn binder uit moet trekken om die brace aan te doen).
Meestal wacht ik tot het leeg/bijna leeg is en zorg ik er dan voor dat ik met mijn rug naar eventuele andere mannen toe sta.
Niet dat het mijzelf veel uitmaakt of ze mijn borsten zien, het zijn maar hopen vet in mijn opinie, maar voor die mannen zelf lijkt me dat ook niet comfortabel als een 'vrouw' zich heel droog om zit te kleden waar je bij staat.
Bij vrouwentoiletten staat (op drukke plekken toch, bij de sportschool niet) altijd een rij van 20 man en bij de mannentoiletten staat nooit iemand, dus zelfs voor ik aan mezelf toegegeven had dat ik transgender ben en dat het geen fase is die wel voorbij zal gaan ging ik al vaker naar het mannentoilet dan naar het vrouwentoilet, dus daar heb ik ook geen moeite mee.
Het is natuurlijk altijd wel spannend als ik in mijn brace de sauna in kom lopen of als ik de kleedkamer in loop en er ook iemand anders in staat wat de reactie van die andere mannen zal zijn, maar daar zal ik uiteindelijk toch aan moeten wennen.
Het is niet alsof ik pas met mijn RLE wil beginnen als ik echt 100% pass, dat zou niet haalbaar zijn.
Ik vind het zelf juist oncomfortabel om in de vrouwensauna te moeten zitten.
Vooral aangezien er van je verwacht wordt dat je óf naakt óf met hooguit een handdoekje om je heen geslagen naar binnen gaat.
Ik wil mijn torso en heupen absoluut niet zo op display hebben.
In de mannensauna kan ik gewoon een wijde korte broek en een binder of brace aan hebben en niemand vraagt ernaar.
Mannen zijn niet zo van het 'waarom doe je dit, waarom doe je niet dat, waarom draag je dit,...' zoals vrouwen dat veelal zijn.
En de douches zijn gewoon aparte hokjes, dus dat maakt ook weinig verschil.
Het enige wat nog een beetje ongemakkelijk is zijn de kleedkamers (aangezien ik een speciale sportbrace heb die ik in plaats van mijn binder draag en ik daar dus mijn binder uit moet trekken om die brace aan te doen).
Meestal wacht ik tot het leeg/bijna leeg is en zorg ik er dan voor dat ik met mijn rug naar eventuele andere mannen toe sta.
Niet dat het mijzelf veel uitmaakt of ze mijn borsten zien, het zijn maar hopen vet in mijn opinie, maar voor die mannen zelf lijkt me dat ook niet comfortabel als een 'vrouw' zich heel droog om zit te kleden waar je bij staat.
Bij vrouwentoiletten staat (op drukke plekken toch, bij de sportschool niet) altijd een rij van 20 man en bij de mannentoiletten staat nooit iemand, dus zelfs voor ik aan mezelf toegegeven had dat ik transgender ben en dat het geen fase is die wel voorbij zal gaan ging ik al vaker naar het mannentoilet dan naar het vrouwentoilet, dus daar heb ik ook geen moeite mee.
Het is natuurlijk altijd wel spannend als ik in mijn brace de sauna in kom lopen of als ik de kleedkamer in loop en er ook iemand anders in staat wat de reactie van die andere mannen zal zijn, maar daar zal ik uiteindelijk toch aan moeten wennen.
Het is niet alsof ik pas met mijn RLE wil beginnen als ik echt 100% pass, dat zou niet haalbaar zijn.
-
Jannet V
Chapeau!!! En geniet er van want het geeft je echt vleugels.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
-
Kisamin
Ik vind dat die persoon het heel goed heeft opgepakt, en het betekend een heleboel voor jou.
Ik zou zeggen gefeliciteerd, en geniet ervan.
en als je reacties krijg, er niet voor weglopen, je mag jezelf zijn.
Ik zou zeggen gefeliciteerd, en geniet ervan.
en als je reacties krijg, er niet voor weglopen, je mag jezelf zijn.