Nieuwe garderobe

Make-up, kleding, en zo voort
3B67-A22C

Nieuwe garderobe

Bericht door 3B67-A22C »

Nu die intake bij het VUmc geregeld is en de meeste naaste familie weet waar ik mee bezig ben, vind ik dat ik mijn vrouwelijke verschijning normaal moet gaan maken. Ik moet er dus mee op de koffie kunnen komen. Nu heb ik een kast vol met lak, leren corsetten, heel veel lingerie, laarsjes, stilettohakken, minirokjes etc. Maar als mijn alledaagse persoonlijkheid ben ik helemaal niet zo ordinair en is mijn behoefte om mijn vrouwelijkheid op die extreme manier te uiten ook vrijwel verdwenen. Ik moet eigenlijk gaan verzinnen wat mijn vrouwelijke "stijl" is in het dagelijks leven, maar loop tegen wat hobbels op:

Maat: Als man is mijn broekmaat 31-32, heb meestal medium, ben 182 en 73 kg. Ik probeer online te bestellen want vind het nog te eng om in winkels vrouwenkleding te gaan shoppen; ik kan niet passen. Nou zegt mijn beste vriendin dat ik maat 40 heb en mijn zusje 38 en moet wel de juiste maat invoeren voor ik bestel. wie heeft gelijk? Is het mogelijk om je mannenmaat op de één of andere manier om te rekenen?

Stijl: Mijn zusje keek rond voor me en suggereerde allemaal jurkjes van Zara en H&M, die ik ontzettend leuk vind. Maar als ik mezelf voorstel als vrouw, is dat altijd in van die retro vijftiger en zestiger jaren jurkjes en zit echt te smullen van sites als deze. Mijn zusje vindt dat dus te theatraal, te nadrukkelijk vrouwelijk. Heeft ze gelijk? Zulke jurken kunnen toch wel in het normale alledaagse verkeer? Een beetje vintage mag toch wel?
Beardelady

Re: Nieuwe garderobe

Bericht door Beardelady »

Hoi,

Als ik jou was, ondanks alles voor iedereen anders is, zou ik vooral niet te hard van stapel lopen. Neem je tijd om jezelf er in te ontdekken.
3B67-A22C

Bericht door 3B67-A22C »

Nouja, het is voor nu een praktische zorg, want mijn moeder wil me dus echt op de koffie als vrouw en wat ik nu heb hangen kan niet. Weet nog helemaal niet wat er allemaal gaat gebeuren in dat VUmc, maar het lijkt me dat ik me dan ook vaker als vrouw moet presenteren naar de buitenwereld. Bovendien vind ik het leuk om te doen, dat ook. ;)
Veronica

Bericht door Veronica »

Die jurken zijn mooi, maar van wat ik net zag zijn ze niet bepaald geschikt voor iedere dag, wat dat betreft heeft jouw zusje wel gelijk.

Wat maten betreft is dat iets moeilijker, zo hebben mannen in principe vrij vaak bredere schouders maar ik bijvoorbeeld niet, waardoor ik gewoon alles kan dragen.

Sowieso geen strakke kleding kopen voor je bovenlijf in eerste instantie, koop iets wat losser is aangezien het minder opvalt dan bij strakkere kleding, maar het belangrijkste is misschien wel dat met lossere kleding je makkelijk kunt inschatten (eigen mening) of iets wat strakker werkelijk bij je postuur past.

Qua maten verschilt het, toen ik als jongen kleding droeg was mijn heren maat XS/S en dat was altijd een ramp aangezien dat ongebruikelijke maten zijn en ik bijvoorbeeld met broeken vaak dan een te korte broek had omdat ik gewoon onder kindermaat viel.

Ik droeg meestal M omdat dat makkelijker was om te kopen voor een betaalbaar bedrag, riem was altijd mijn beste vriend toen en ik zwom in mijn shirts...

Nu draag ik S/M, vooral S maar aangezien kleding soms anders uitvalt qua maat M (en daar is niks mis mee, mijn moeder heeft maat 38 qua schoenen en moest ooit maat 40 kopen omdat die ene merk zo rare maten had).

Ga er vanuit dat jouw mannelijke M, M of L in damesmaat is (dus in cijfers maat 38/40).

Qua strakkere kleding zou ik sowieso voor 40 (L) gaan.

Je zus heeft dus min of meer een punt betreffende dat.

P.S. het grootste voordeel als vrouw is dat ik heel makkelijk kleding kan vinden als vrouw, nog beter is het dat in de meeste winkels de grotere maten uitverkocht zijn en ik met mijn S-je vaak genoeg leuke aanbiedingen kan scoren :P
Afbeelding
fenna

Bericht door fenna »

Hallo Naomi,

Mijn advies is om eerst goed om je heen te kijken naar andere vrouwen die wat betreft werk en sociale omgeving vergelijkbaar zijn met jou. Bekijk wat ze dragen in verschillende situaties en 'pik' stijl elementen daarvan mee die je aanspreken. Met dat in je achterhoofd kun je je garderobe bij elkaar sparen.

Mijn ervaring is dat zodra je jezelf te nadrukkelijk vrouwelijk probeert te kleden dat je juist makkelijker opvalt. Een beetje onopvallend (lees niet heel uitgesproken) kan juist in je voordeel werken. Verder uitgebreid oefenen. Desnoods doe je met je zus een dag/avond kleding proberen voor je bij je moeder op de koffie gaat.
Een beetje kilometers maken in een gecontroleerde omgeving voordat je in het diepe springt ;)

succes,
Fenna
fenna

Bericht door fenna »

Wat betreft je maat.

Meten is weten ;)
Online zijn er wel maat tabellen te vinden en jezelf kun je makkelijk meten met een meetlintje.
Voor je lengte hoef je niet zo bang te zijn, want er is steeds meer voor lange vrouwen.

En vergeet je schoenen niet... forse bergstappers onder een luchtig jurkje gaat niet werken zeg maar ;)

Fenna (die met 1m87 nog behoorlijk kan slagen met shoppen)
3B67-A22C

Bericht door 3B67-A22C »

@Veronica
Jaloersmakende maten heb je en dank voor je vertaalslag :) Ok, ik ga maar voor veertig. Mijn zusje adviseerde deze:

Afbeelding

en deze:

Afbeelding

Beter dan dat vintage?

@Fenna
Dat zou ik heel graag willen, een avondje uitproberen, maar ze woont helaas in Rome. Kijk natuurlijk al jaren naar vrouwen om me heen en dat is inderdaad wat meer een langetermijnproject. Voor nu wat outfits die het doen, zodat ik in ieder geval iets heb. Als jongen koop ik alles van Tommy Hilfiger, beetje preppy zeg maar. Dat probeer ik te vertalen want ik ben nog wel dezelfde persoon, maar vind ik misschien iets te tuttig. Ben ik nog niet uit.

Schoenen zijn wel een punt, want ik heb dus maat 44. Hoge hakken koop ik al wat langer, maar zeker door mijn maat is het aanbod beperkt. Het liefst Louboutin natuurlijk ;) Ik heb hier al een collectie pumps en laarsjes die ik bij Silhouette hier in Rotterdam aanschafte, maar moet inderdaad ook op zoek naar een net blokhakje ofzo. Ook net nog iets te slutty.
Veronica

Bericht door Veronica »

Zoiets qua jurken inderdaad, maar ook hier vind je genoeg goede jurken, H&M kan soms te ver doorschieten qua mode.

Qua schoenen kunnen ook ballerina's of sneakers voldoen, die eerste past beter bij een jurk natuurlijk.

Dan nog iets, moet het perce een jurk zijn? Ik bedoel de meeste vrouwen dragen eigenlijk gewoon normale skinny of slim jeans met een leuk shirtje of vestje erbij, heel simpel en toch erg vrouwelijk.
Afbeelding
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Als je gewend bent je schoenen bij Silhouette te kopen zul je aan wat truttigers moeten gaan wennen... Kijk bij Van Haren, Stravers, Passo, Calandschoen, Zalando, Sarenza. De grote maten van Silhouette zijn tch vooral omgelabelde schoenen van Pleaser USA. Overigens kun je voor sneakers goed terecht op de merksites, Nike en Adidas (en hun dependancemerken) verkopen een flink aantal damesmodellen tot en met maat 44.

Qua kleding, ja Topvintage is leuk maar dat moet je opbouwen, en niet te vaak (sprak ze terwijl ze een jurkje van Lady Vintage aan had). De eerste ingeving als je 'om' gaat is vaak te kiezen voor een rok of jurk met hakken, maar bedenk hoeveel vrouwen nu eigenlijk in een jurk rondlopen. Ik was vanavond op een druk verjaardagsfeest met Eva en wij waren de enigen met een jurk aan, en op een paar uitzonderingen na droeg ook bijna niemand schoenen met hakken.
Maar verder is je kledingkeuze ook wel vooral bepaald door wie jij bent...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Hakuna

Bericht door Hakuna »

Interessant topic, op 8 oktober as heb ik ook mijn intake, maar gelukkig ben ik al ruim 5 jaar ''om'' en heb ik voor mijzelf al voor veel transgenders de zo gevreesde real life fase erop zitten en kleed en loop ik alleen nog maar als vrouw gekleed rond in het openbaar (heb vrijwel geen mannenkleding meer). Ik naai en brei zelf ook al ruim 25 jaar mijn eigen kleding, of verstel ik veel kleding. Maar mijn winkels zijn toch vooral de H&M, en allerlei alternatieve (gothic) merken die ik op marktplaats en soms ook op rommelmarkten vind. Daar ik lang en nog al erg slank tot mager ben moet ik vooral uitkijken naar kleding die geschikt is voor lange dunne vrouwen en daar slaag ik bij H&M vrij goed in. Kreeg pas gelden nog van een oudere vrouw een compliment dat ik een figuur had van een mannequin, kijk daar wordt ik weer vrolijk van en geeft mij een stukje extra zelf vertrouwen.

Bij de intake zal ik een zwarte jurk dragen met een fluwelen gothic achting jasje van Bora. Mijn haar zal dan in een zijvlecht zitten en mijn nagels gelakt in antraciet zwart of donker bordeaux rood. Verder zwarte suède laarsjes met een klein hakje.

Aan kleding heb ik maat 38-40. Ben zelf 1,90 lang en 58 kg en heb ruim 5 jaar nodig gehad om mijn eigen haar tot aan heuplengte te krijgen.