Brief Transvisie, COC en TNN mbt vergoedingen sec. kenmerken

Psychologen en procedures
Ilse

Brief Transvisie, COC en TNN mbt vergoedingen sec. kenmerken

Bericht door Ilse »

Transvisie, het COC en TNN hebben op 30 oktober een brief verzonden aan de 2e Kamer en minister Schippers ivm de vergoedingen van de secundaire kenmerken.

Misschien vinden sommigen dit wel belangrijke en vooral interessante informatie om te lezen, want het gaat immers over de vergoedingen van deze secundaire kenmerken.
Van een medewerker van patiëntenorganisatie Transvisie mocht ik deze brief hier delen en dat stukje openheid richting de mensen waar het om gaat, is alleen maar positief.

Voor de brief zie deze link:
http://docs.pgdy.nl/pgdy/docs/VWS-begro ... enders.pdf

Na afloop van het Kamerdebat hebben Transvisie, het COC en TNN nog een reactie gepubliceerd en die kun je lezen via deze link:
http://www.coc.nl/politiek-2/enig-zicht ... ansgenders
Groetjes,
Ilse
Veronica

Re: Brief Transvisie, COC en TNN mbt vergoedingen sec. kenme

Bericht door Veronica »

Had er al eerder over gelezen, die brandbrief is in mijn ogen een heel goed initiatief.

Echter betwijfel ik of het kabinet wat mee doet, en als wel dan of onder heel strenge voorwaarden of slechts voor een klein deel.

Daarnaast stijgen de zorgkosten de pan uit, dan vraag ik mij af of de lieve (aka "geldwolven") verzekeraars er ook mee akkoord gaan.

Ik hoop dat dit helpt, eerst zien dan geloven maar het is een begin :)
Afbeelding
Danielle

Bericht door Danielle »

De verzekeraars hebben weinig inbreng in deze, hooguit dat hun eigen lobbyisten wat kunnen babbelen. De inhoud van de basisverzekering wordt door de overheid vastgesteld en opgelegd. De verzekeraars hebben dan alleen nog vrijheden in de natura- of restitutievariaties van de polis die ze aanbieden.

In elk geval hebben de recente ontwikkelingen er al wel toe geleid dat het politieke debat weer in beweging is en er daadwerkelijk concrete stappen gezet worden. Of de kamer dit keer wel meegaat in het vergoeden vraag ik me af. Zo'n plan is al eens eerder gestrand toen een aantal kamerleden de secundaire kenmerken in de AWBZ wilden schuiven. Voor 2016 acht ik de kans aanwezig, maar klein.

Voor 2017 zie ik het al rooskleuriger in. De minister heeft zich dit jaar al uitgesproken dat medisch noodzakelijke plastische chirurgie mogelijk weer terug de basis in kan op voorwaarden dat de artsen zelf met een plan komen om misbruik te voorkomen. Urologen, plastisch chirurgen en oogartsen hebben een voorstel gemaakt waarin ooglidcorrecties, mannenbesnijdenis en borstconstructies nadrukkelijk worden genoemd. Daarover moet het Zorginstituut nu een advies gaan geven voor de basisverzekering van 2017.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Janice

Bericht door Janice »

Laten we hopen op 2016, 2017 is nog zover weg, wanneer worden deze onderwerpen behandeld in de tweede kamer?