Ik wist dat ik aan zou komen met de hrt, tijdens de 3 maanden controle was de borstomvang en heupomtrek toegenomen en taille niet (prima dus) en kon in nog redelijk snacken tussendoor zonder dat het meteen op de weegschaal zichtbaar was.
Echter de laatste tijd ben ik meer aangekonen en is het vet meer rond mn taille gaan zitten. Terwijl ik gezonder probeer te eten (weinig koolhydraten, veel eiwitten). Ik zit nu bijna 5 maanden aan de hrt. Hoe kan dit nu opeens zo omgeslagen zijn?
hormonen, eten en gewicht.
-
Robyn
hormonen, eten en gewicht.
Groetjes,
Robyn
Robyn
-
Anon20180730
Re: hormonen, eten en gewicht.
@Robyn, ook ik houd me nog wel aanbevolen voor andere ervaringen/meningen hier, maar mijn ervaring is dat 'de wegen van HRT ondoorgrondelijk zijn'.
Zelfs 'anti cyclisch' denken helpt niet en alles gebeurt net toch weer anders dan ik verwacht. Ik ben kilo's aangekomen, maar ook weer afgevallen en nu stabiel met neiging naar boven. Het enige wat ik kan doen is zorgen voor voldoende beweging en opletten met de hoeveelheid calorierijk voedsel dat ik naar binnen breng. Voor de rest; alle gesprekken hierover met transgenders en andere deskundigen ten spijt, niets helpt. Het enige dat het VUmc aangeeft is; 'bijkomen in gewicht en een veranderde vetverdeling hoort er bij'. Gelukkig dan maar, denk ik dan.. alhoewel ik graag enkele kilo's afval en een wespentaille zou hebben. Teveel afvallen leidt echter bij mij ook maar tot ingevallen wangen, dus laat maar.. Ik ben al blij dat ik geen selfies maak, dus dat probleem is er tenminste niet..
Zelfs 'anti cyclisch' denken helpt niet en alles gebeurt net toch weer anders dan ik verwacht. Ik ben kilo's aangekomen, maar ook weer afgevallen en nu stabiel met neiging naar boven. Het enige wat ik kan doen is zorgen voor voldoende beweging en opletten met de hoeveelheid calorierijk voedsel dat ik naar binnen breng. Voor de rest; alle gesprekken hierover met transgenders en andere deskundigen ten spijt, niets helpt. Het enige dat het VUmc aangeeft is; 'bijkomen in gewicht en een veranderde vetverdeling hoort er bij'. Gelukkig dan maar, denk ik dan.. alhoewel ik graag enkele kilo's afval en een wespentaille zou hebben. Teveel afvallen leidt echter bij mij ook maar tot ingevallen wangen, dus laat maar.. Ik ben al blij dat ik geen selfies maak, dus dat probleem is er tenminste niet..
-
Veronica
Ik eet sinds 3 maanden 2000kcal per dag, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vrouwen.
Sindsdien is mijn gewicht stabiel, ondertussen ook beetje afgevallen maar dat kwam door tijdelijk kcal inname te verlagen naar 1500kcal (tijdelijk, anders krijg je een jojo effect).
Het verbaasd mij dat VU nooit dit onderzocht heeft, blijkbaar veranderd je dagelijkse kcal als je aan de hrt zit, en aangezien voor de heren dit 2500kcal is en voor de dames 2000kcal, is de kans groot dat zonder aanpassingen aan de dagelijks eetpatroon je aankomt.
ECHTER kom je sowieso een beetje aan, en extra vetje kan geen kwaad, daarnaast wegen borsten ook niet niks
Sindsdien is mijn gewicht stabiel, ondertussen ook beetje afgevallen maar dat kwam door tijdelijk kcal inname te verlagen naar 1500kcal (tijdelijk, anders krijg je een jojo effect).
Het verbaasd mij dat VU nooit dit onderzocht heeft, blijkbaar veranderd je dagelijkse kcal als je aan de hrt zit, en aangezien voor de heren dit 2500kcal is en voor de dames 2000kcal, is de kans groot dat zonder aanpassingen aan de dagelijks eetpatroon je aankomt.
ECHTER kom je sowieso een beetje aan, en extra vetje kan geen kwaad, daarnaast wegen borsten ook niet niks
-
Robyn
Dat is waar. Het rare is dat voorhrrn het vet op de goede plekken terecht kwam (na 3 maanden). Maar dat nu het juist op mijn buik gaat zitten ipv borsten/heupen. Ook is afvallen nu veel moeilijker dan 2 maanden geleden.
Groetjes,
Robyn
Robyn
-
Janice
had/heb ik ook, hoort er bij I guess....
-
Anon20210626
Eetpatroon , 2500 voor heren en 2000 voor dames ....
Veel is ook afhankelijk van wat je doet . Mijn werk is niet veranderd en dat is en blijft toch fysiek . Heel veel trappenlopen . Ik heb dat wel eens bijgehouden maar schrok van het aantal verdiepingen ........ , daarbij heel veel sjouwen s' Winters werk ik heel vaak in de kou en s' zomers in de hitte. Opletten wat je eet en hoeveel kan nooit kwaad en s ook aan te raden maar ik pin mij niet vast op die gemiddelden. Ik weeg me nu sowieso vaker als vroeger .
Veel is ook afhankelijk van wat je doet . Mijn werk is niet veranderd en dat is en blijft toch fysiek . Heel veel trappenlopen . Ik heb dat wel eens bijgehouden maar schrok van het aantal verdiepingen ........ , daarbij heel veel sjouwen s' Winters werk ik heel vaak in de kou en s' zomers in de hitte. Opletten wat je eet en hoeveel kan nooit kwaad en s ook aan te raden maar ik pin mij niet vast op die gemiddelden. Ik weeg me nu sowieso vaker als vroeger .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
-
Robyn
Ik ben nu niet actiever of minder actief dan anders maar toch vliegt het eraan, terwijl ik gezond eet. Ik wil van het buikje af
t lijkt wel hoe gezonder ik eet des te averechts het werkt. Nu snoep ik helemaal niet meer maar dat is niet te merken.
Groetjes,
Robyn
Robyn
-
Ylse
- Voornaamwoorden: zij/haar
Omdat ik ook al jaren strijd voer tegen mijn overgewicht en ik nu eindelijk wel eens van die overtollige kilo's probeer af te komen, kreeg ik de tip van een van mijn (mannelijke) klanten om de eetmeter van het voedingscentrum eens te gaan gebruiken. Het is een heel eenvoudig tooltje dat je zicht geeft op je eetpatroon.
Ik streef er naar om onder de 2000 kcal te komen en dat lukt redelijk met het verbeterde eetpatroon dat ik mezelf heb opgelegd. Ik moet er alleen wel voor waken dat ik voldoende blijf eten om niet halverwege de dag om te vallen van de trek.
Omdat er ook een appje bij hoort kan je direct zien wat de gevolgen zijn van je eetgedrag. Je kan er ook mee zien of je genoeg vitamines en dergelijke binnen krijgt.
voor de geïnteresseerden onder jullie is hier een link https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/dashboard
Ik streef er naar om onder de 2000 kcal te komen en dat lukt redelijk met het verbeterde eetpatroon dat ik mezelf heb opgelegd. Ik moet er alleen wel voor waken dat ik voldoende blijf eten om niet halverwege de dag om te vallen van de trek.
Omdat er ook een appje bij hoort kan je direct zien wat de gevolgen zijn van je eetgedrag. Je kan er ook mee zien of je genoeg vitamines en dergelijke binnen krijgt.
voor de geïnteresseerden onder jullie is hier een link https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/dashboard
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.
Anatole France
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.
Anatole France
-
Madeleine
Daar heb je nogal een punt, mijn geschatte verbruik ligt bijvoorbeeld wat hoger (1500/2000 extra) 5 dagen in de week door werk.Renée schreef: Veel is ook afhankelijk van wat je doet . .
Dus eet ik gerust 2 frikandelbroodjes, een kapsalon of zoals vanavond een chocoladeletter naast mijn redelijk uitgebreide lunch en avondeten (koffie als ontbijt telt niet zo door
Grappig genoeg zijn na de start van mijn hrt zowel mijn heupen als mijn buik meer vet op gaan slaan.
Na mijn srs ben ik actief yoga gaan beoefenen, dit was voornamelijk om meer ontspanning in mijn bekkenbodem te krijgen, (ander verhaal).
Als bij-effect van die oefeningen en spieraanspanningen (bandhas) is mijn hormoonhuishouding voor het eerst stabiel.
Verder ben ik gespierder zonder sixpack en wat vet kwijt op mijn buik, ook doet mijn borstontwikkeling in vet/weefsel voor het eerst zichtbaar iets....
Nou wil ik niet gaan roepen dat iedereen maar op een yogamatje moet gaan staan oefenen, maar de effecten die het bij mij heeft (minder stresshormonen, verbeterde schildklierfunctie) lijken de werking van mijn oestrogenen te verbeteren
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..
-
Jessy
Je bent niet de eerste bij wie ik hoor dat Yoga een zeer positieve impact heeft gehad.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.