Amy schreef:Daniéla schreef:Ik maak de stelling dat die hele diagnose fase niet eens nodig zou moeten zijn!
Hoi Tanisha, voor mij persoonlijk was het psychologisch traject ook niet nodig geweest en ik ken er meer die er zo over dachten/denken, maar of dat voor iedereen opgaat..?? Dan zou het inderdaad niet nodig moeten/hoeven zijn maar gezien de verdeelde meningen en 'ervaringen' alleen hier al zal de ultieme oplossing wel ergens in het midden kunnen blijken te zitten.
Over prijskaartjes en toegankelijkheid valt over te praten maar ik nu even niet...

Ik wil ook niet zeggen dat die diagnose niet nodig is maar hoe het nu gaat daar ben ik het ook niet mee eens. Je wilt niet weten wat ik allemaal niet gezegd heb gewoon omdat ik bang was dat ze me niet door zouden laten en dat is nog niet eens de enige reden. Ik was toen ook erg gehaast, ik wilde zo snel mogelijk aan de HRT beginnen of op zijn minst T blokkers. Elk jaar extra was toen een jaar extra in de verkeerde richting.
Sterker nog nadat ik met de hormonen mocht beginnen was ik veel rustiger en heb ik zelf ook veel beter over dingen na kunnen denken waar ik mee zat die niets of weinig met het trans zijn te maken hebben maar wel problemen zijn. Die hadden ze tijdens de diagnose echt niet uit mij gekregen en nu durf ik ze nog steeds niet echt te vertellen daar uit angst dat ze gaan beginnen van ja waarom heb je het daar toen niet over gehad?
Ik denk dat het best zal helpen om mensen eerder aan de T blokkers te zetten zodat er wat rust is voor die mensen (indien ze dat zelf willen natuurlijk). Of in ieder geval dat had het voor mij een stuk fijner gemaakt.
Het gaat erger dan toen ik bij VU aanklopte.
Mijn hele traject liep bijna in de soep omdat mijn moeder door haar ziekte niet kon komen, maar wat boeit het VU dat? niks, het is de f**king protocol zeggen ze (excuus voor het taalgebruik, dankzij het VU heb ik een schijthekel aan het woord "protocol" gekregen).
Protocol dit, protocol dat maar zelf volgen ze die niet maar dat is een ander verhaal.
Ik lees in mijn ogen te vaak dat VU vind dat je familie mee moet voor gesprek, dat je psychisch stabiel bent en vooral deze is een doorn in het oog, ze verwachten dat je een sociaal leven hebt.
Mijn psycholoog is een type die daar veel waarde aan hecht, zij vind dat je sociaal (vele vrinden of contacten) moet hebben om het traject goed door te kunnen komen, nou ben ik niet sociaal, heb bijna geen vrienden en toch kwam ik het traject door, wat raar hè?
(en ja, toen ik dat doorkreeg loog ik over mijn sociale leven en over mijn problemen, ik wist dat ik het aan kan maar ik wist ook dat hun zullen tegenwerken)
En dan lees ik zelfs tegenwoordig dat er bij paar mensen alleen androcur werd gegeven en die alleen progynova krijgen als ze tevreden zijn, nou snap ik wel als er door een medische oorzaak dit zou gebeuren maar serieus? Je gaat daar voor de gehele hrt, lijkt mij stug dat je tevreden bent met 1 van de 2 als je voor beide aanklopt.
Af en toe lees ik wat mensen over dat psychologische traject zeggen en mee maken, en ik schud soms vol ongeloof met mijn hoofd, het traject mag iets strenger maar niet op die manier aangezien vaak genoeg de manier van hoe het VU hanteert helemaal nergens op slaat.