lang leve VU apotheek

Psychologen en procedures
Anon20180501

Re: lang leve VU apotheek

Bericht door Anon20180501 »

Het gaat gelukkig niet bij iedereen mis bedoelde ik... ;)
Amy

Bericht door Amy »

Ik heb de laatste keer ook Progynova meegekregen in plaats van de estradiol van Sandoz. Ook een ander merk blokkers trouwens die ik nog niet gebruikt heb omdat ik best een vooraad blokkers heb liggen.
Ik merkte vrij snel dat de Progynova niet zo sterk is als die hormonen van Sandoz. Ik moet misschien even uitleggen hoe ik dat merk...

Toen ik met de behandeling mocht beginnen kreeg ik alleen blokkers. Die hadden wel effect maar ik bleef wat klachten houden van testosteron, dat gaf ik ook aan bij de hormoon doctor maar die wilde pas iets doen als de resultaten van de meting binnen waren. Het bleek uit de resultaten dat mijn testosteron na 4 maanden blokkers nog op 12 zat (weet de eenheden niet die ze gebruiken, die staan niet op het formulier) wat nogal hoog is aangezien het blijkbaar onder 1 moet zijn of onmeetbaar. 50mg cyproteron acetaat per dag is blijkbaar niet genoeg voor mij.
Toen deze meting gedaan werd was het ook het moment dat ik met oestrogeen mocht beginnen en de hormoon doctor was ook niet bepaald behulpzaam met mijn probleem dus ik had zoiets van ja ik zie wel of de oestrogeen iets helpt.
Ik had bij de apotheek van het VU Progynova voor 14 dagen gekregen en daarna kreeg ik bij mij eigen apotheek estradiol van Sandoz. Na een tijdje gingen die klachten weg.
Bij de meting daar na was mijn testosteron wel onder 1 overigens.

Nu ik laatst weer Progynova ging gebruiken kwamen die klachten weer terug. Ik heb dat een tijdje aangezien onder het mom van misschien duurt het even voordat ik er aan wen maar dat hielp niet. Nu laat ik die Progynova onder mijn tong smelten en oplossen omdat ik had gelezen dat je er dan effectief meer oestrogeen van krijgt en de klachten zijn weer weg dus dat lijkt te helpen.

Ik maak me nu alleen een beetje zorgen over de volgende meting omdat ik denk dat ze misschien gaan klagen dat mijn oestrogeen te hoog is. Ik zou een paar dagen voor de meting de pillen weer gewoon door kunnen slikken maar ik ben toch wel benieuwd naar het niveau met de manier die ik nu gebruik.
Veronica

Bericht door Veronica »

Probleem is ook dat van medicatie wisselen niet voor iedereen even goed uitpakt.

Ik heb 2 merken androcur gehad en nergens last van, maar toen ik van progynova naar zumenon ging kreeg ik flinke bijwerkingen.

Terug naar progynova en mijn probleem was weg.

Ook een reden dat ik van mening ben dat wisselen van medicatie beter niet moet gaan gebeuren, de een heeft nergens last van en de ander wel.
Afbeelding
Danielle

Bericht door Danielle »

Toen ik eens de Sandoz estradiol kreeg ben ik wat rond gaan zoeken op het web. De ervaringen zijn persoonlijk, de een heeft liever de Sandoz variant, de ander liever de Bayer. Over het algemeen genomen zou ik, op basis van de ervaringen die ik las, concluderen dat ze ongeveer even sterk zijn.

Er zit chemisch wel verschil tussen. Progynova is estradiolvaleraat, de Sandoz variant is estradiolhemihydraat, daar zit een extra watermolecuul in. Volgens wikipedia is de hemihydraat ongeveer 1 % minder potent en wordt het trager afgegeven aan het lichaam. Die langzamere opname door het lichaam zal wel eens kunnen uitmaken waarom de een er beter op reageert dan de ander. Net naar gelang wat het beste bij je hormoonhuishouding past.
Estradiol hemihydrate (INN) (brand names Climara, Estraderm, Estralis, Estrasorb, Estreva, Estring, Estrofem, Estrogel, Vagifem, many others), or oestradiol hemihydrate, is the hemihydrate form of estradiol.[55] In terms of activity and bioequivalence, estradiol and its hemihydrate are identical, with the only disparities being an approximate 1% difference in potency by weight (due to the presence of water molecules in the hemihydrate form of the substance) and a slower rate of release with certain formulations of the hemihydrate.[56][57] This is because estradiol hemihydrate is more hydrated than anhydrous estradiol, and for that reason, is highly insoluble in water in comparison, which results in slower absorption rates with specific formulations such as Vagifem, a vaginal tablet form of the drug.[57] Estradiol hemihydrate has also been shown to result in less systemic absorption as a vaginal tablet formulation relative to other topical estradiol formulations such as vaginal creams.[31]
Ik doe het beter op Progynova. De maanden dat ik Sandoz estradiol gebruikte had ik aanmerkelijk vaker hoofdpijn/migraine dan gebruikelijk. Volgens de endocrinoloog was het onwaarschijnlijk dat het werd veroorzaakt door de medicatiewissel maar ook niet onmogelijk. Voor de zekerheid zorg ik voor progynova in mijn medicijndoos. Momenteel in handige Belgische verpakking, die is veel handzamer. :)
Mijn transitieblog: Fading Gender
Robyn

Bericht door Robyn »

Danielle schreef:Toen ik eens de Sandoz estradiol kreeg ben ik wat rond gaan zoeken op het web. De ervaringen zijn persoonlijk, de een heeft liever de Sandoz variant, de ander liever de Bayer. Over het algemeen genomen zou ik, op basis van de ervaringen die ik las, concluderen dat ze ongeveer even sterk zijn.

Er zit chemisch wel verschil tussen. Progynova is estradiolvaleraat, de Sandoz variant is estradiolhemihydraat, daar zit een extra watermolecuul in. Volgens wikipedia is de hemihydraat ongeveer 1 % minder potent en wordt het trager afgegeven aan het lichaam. Die langzamere opname door het lichaam zal wel eens kunnen uitmaken waarom de een er beter op reageert dan de ander. Net naar gelang wat het beste bij je hormoonhuishouding past.
Estradiol hemihydrate (INN) (brand names Climara, Estraderm, Estralis, Estrasorb, Estreva, Estring, Estrofem, Estrogel, Vagifem, many others), or oestradiol hemihydrate, is the hemihydrate form of estradiol.[55] In terms of activity and bioequivalence, estradiol and its hemihydrate are identical, with the only disparities being an approximate 1% difference in potency by weight (due to the presence of water molecules in the hemihydrate form of the substance) and a slower rate of release with certain formulations of the hemihydrate.[56][57] This is because estradiol hemihydrate is more hydrated than anhydrous estradiol, and for that reason, is highly insoluble in water in comparison, which results in slower absorption rates with specific formulations such as Vagifem, a vaginal tablet form of the drug.[57] Estradiol hemihydrate has also been shown to result in less systemic absorption as a vaginal tablet formulation relative to other topical estradiol formulations such as vaginal creams.[31]
Ik doe het beter op Progynova. De maanden dat ik Sandoz estradiol gebruikte had ik aanmerkelijk vaker hoofdpijn/migraine dan gebruikelijk. Volgens de endocrinoloog was het onwaarschijnlijk dat het werd veroorzaakt door de medicatiewissel maar ook niet onmogelijk. Voor de zekerheid zorg ik voor progynova in mijn medicijndoos. Momenteel in handige Belgische verpakking, die is veel handzamer. :)
Interessante info thanks! Ik begin dus binnenkort aan de progy. Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Wat wel apart is, vorig jaar kreeg ik progy niet mee omdat sandoz goedkoper was volgens mijn zorgverzekering. Nu vroeg ik dit gisteren en maakte het volgens de apotheker geen verschil. Dus als ik nu beter of slechter op progy kan ik kiezen.

Wel wennen dat ik nu 28 dragees heb op 1 strip ipv 30 stuks van sandoz op maandbasis. Ik kreeg voor 3 maanden mee. Wat uitkomt op 168 stuks (28x6) progy ipv 180 van sandoz. Gelukkig heb ik herhaalrecept voor 1 maand.
Groetjes,
Robyn
Bailey

Bericht door Bailey »

overgenomen van een vrouw die veel voor me heeft betekent in mn transitie
Danielle

Bericht door Danielle »

Robyn schreef:
Interessante info thanks! Ik begin dus binnenkort aan de progy. Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Wat wel apart is, vorig jaar kreeg ik progy niet mee omdat sandoz goedkoper was volgens mijn zorgverzekering. Nu vroeg ik dit gisteren en maakte het volgens de apotheker geen verschil. Dus als ik nu beter of slechter op progy kan ik kiezen.

Wel wennen dat ik nu 28 dragees heb op 1 strip ipv 30 stuks van sandoz op maandbasis. Ik kreeg voor 3 maanden mee. Wat uitkomt op 168 stuks (28x6) progy ipv 180 van sandoz. Gelukkig heb ik herhaalrecept voor 1 maand.
De prijzen en leverbaarheid variëren. Ik heb de cyproteronacetaat in 3 of 4 merken gehad, inclusief de originele Androcur (ook van Bayer trouwens). Een bevriende apotheker wist me te vertellend dat die op een gegeven moment enig leverbare was. De progynova die ik nu heb zit in een Belgische verpakking (NL-, FR- en DU- talige opdruk) Ik vermoed dat die op het moment goedkoper op de markt was. Of de Nederlandstalige doosjes waren gewoon op, dat kan natuurlijk ook.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Of de Nederlandstalige doosjes waren gewoon op, dat kan natuurlijk ook.
Klopt Danielle, de laatste 2 doosjes heb ik meegekregen... :)
Veerle Mertens

Bericht door Veerle Mertens »

De Apotheek bepaalt niet welk merk er wordt afgeleverd. Dit bepaalt de verzekeraar. Dat heet het preferentie beleid. Als je perse een bepaald merk hormonen wilt bijvoorbeeld de progynova (estradiol) en je verzekeraar heeft dit middel niet aangewezen dan is het een optie om er een medische noodzaak op aan te vragen. Hormonen letten nogal nauw. De werkzame stof is altijd hetzelfde maar de hulpstoffen kunnen verschillen. Afhankelijk van je Apotheek leveren ze je dan het merk wat je wilt hebben. Allicht moet je het dan wel zelf betalen. De Apotheek krijgt namelijk minder vergoed voor het (dure)merk geneesmiddel. Maar als je de rekening dan indient is de kans groot dat je het weer terug krijgt van je verzekeraar.