Tja, ik besef dat jij vermoedelijk niet tot de groep ouderen behoort. Ik ook niet. Toch zijn we met z’n allen nogal serieus bezig ouder te worden. Oudere transgenders, ja. En wat dan?
Gisteren heb ik een lang gesprek gehad met Eveline van de Putte, de auteur van ‘Stormachtig Stil’. Levensverhalen van roze ouderen.
Toen ik het boek voor het eerst opensloeg was dat bij toeval bij het hoofdstuk ‘Verzin een naam voor je nieuwe zus’. Nieuwsgierigheid gewekt, ja. Ik vond het boeiend en vooral ook treffend. Erg treffend.
Is het een triest boek? Nee, hoewel er wel minder vrolijke situaties in worden beschreven. Ouderen die in een verzorgingsomgeving belanden en in arren moede terug gaan in de kast. Schrijnend soms.
Staat dat ons, of een aantal van ons ook te wachten? Nee, dat hoeft niet, maar het heeft op z’n minst aandacht nodig. Actie zelfs. Door jou? Door mij?
Eveline onderneemt actie, onder meer met haar boeken. Momenteel werkt ze aan een nieuw boek, over oudere transgenders. In dat kader wilde ze meer van me weten. Niet dat ik een oudere transgender ben met mijn 45 jaren (plus een paarhonderd maanden), maar ze vond het toch de moeite waard. Ik heb haar leren kennen als een warm mens die met een fatsoenlijke insteek dit project is aangegaan. Haar nek er zelfs voor uitsteekt. Daarom hier een oproepje.
Eveline is op zoek naar meer oudere transgenders, waarbij culturele diversiteit van belang is. Mensen met een andere etnische achtergrond, bijvoorbeeld.
Eveline is ook op zoek naar centjes. Ze heeft inmiddels ontdekt dat je van het schrijven van dit soort boeken niet rijk wordt, integendeel. Ze haalt tot nu toe middels crowd funding fondsen binnen. Met redelijk succes, is mijn indruk, maar iemand die dagelijks actief is en het hele land doorcrost op zoek naar informatie en vooral ook om informatie te geven aan zorgverleners heeft niet snel geld over.
Eveline brengt in dit verband aandelen op de markt. Ze vertelt daar meer over op haar website.
Oudere transgenders
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Oudere transgenders
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Anon20190122
Re: Oudere transgenders
Goed punt waar ik nog wel vaak aan gedacht heb toen mijn oma op haar end liep ik geloof dat je idd niet zo'n fijne tijd tegemoet gaat in de bejaarde keet ik heb de hoop dat ik voor die tijd mijn ogen mag sluiten!
-
Eveliene
Gelukkig is het COC ooit begonnen met het roze loper initiatief en is sindsdien het aantal roze ondersteunende zorginstellingen toegenomen.
www.rozezorg.nl
www.rozezorg.nl
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Dat aantal is inderdaad toegenomen, maar er is op dat vlak nog heel erg veel te doen. Buiten de toernee die Eveline nu maakt werkt het boek ondersteunend.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)