Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Amy »

Ik zit een beetje met een lastige situatie. Ik heb voorheen 10 behandelingen met ELOS in mijn gezicht gehad en dit was niet voldoende. Ik ben nu naar een andere huidtherapuit gegaan die een laser gebruikt. Ze heeft voor mij een aanvraag gedaan bij mijn verzekeraar voor meer behandelingen.

Nu heeft mijn verzekeraar mij een brief gestuurd met de vraag of ik fotos op wil sturen van mijn gezicht waarop te zien is dat ik die behandelingen nodig heb. En of ik daar ook nog iets motivatie of zo bij wil schrijven.

Het probleem is dat ik ten eerste absoluut geen fotos wil maken of gemaakt wil hebben waarop dat te zien is en ten tweede heb ik die mogelijkheid niet eens.

Mogen ze dit wel doen? Of zijn er misschien andere manieren om die vergoeding wel te krijgen?

Ik zit hier enorm over in de stress vooral omdat mijn gezichtshaar veruit het grootste probleem is wat ik heb van wat er nog over is van de dysforie.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Emma »

Als het een probleem is, wat is er dan op tegen om dat probleem te laten zien? Maak een close-up van je kin, met de selfie-camera van je mobiel, op zo'n manier dat er vooral een kin op staat. Zoiets:

Afbeelding

Het is volslagen overbodig dat ze om die foto vragen, maar je gaat het niet van ze winnen. Als je vergoeding van de volgende zoveel behandelingen wilt zul je er aan tegemoet moeten komen. Ze weten toch al dat je T bent, dat gaan ze heus niet in de krant zetten. Ze volgen hun interpretatie van de uitspraak van het ZiN, ze hadden ook meteen heel hard NEE kunnen zeggen, dan was je verder van huis geweest.

Even diep ademhalen en gewoon doen. Of de komende behandelingen zelf betalen, en dat is denk ik geen optie.

Edit: ja, dat was mijn kin, bijna twee jaar geleden...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Anon20180501 »

Hoi Amy

Ik ben inmiddels aan mijn derde machtiging op rij begonnen en er is inderdaad, zoals Emma zegt, bijna niet aan te ontkomen dus kan je maar beter meewerken. Jouw eigen motivatie is ze natuurlijk al bekend maar het wil ook wel helpen - als het al niet verplicht is - dat je a.s. huidtherapeute haar mening en deskundig advies op papier zet en dat je deze verklaring meeneemt als je de aanvraag indient.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Amy »

Mooi om te zien dat jullie daar geen moeite mee hebben maar dat ga ik dus echt niet doen.

De camera van mijn mobiel is ook lang niet scherp genoeg om die haren op te zien.

Ik laat me wel weer opnemen bij de GGZ of zo want ik wordt hier weer suicidaal van. Dan kunnen ze daar mooi de rekening van betalen.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Anon20180501 »

Hoi Amy, ik heb eigenlijk meer moeite met het feit dat ze mij en mijn huidtherapeute niet op ons woord geloven dan met de foto's an sich. In mijn geval maakte mijn huidtherapeute de foto's en dat deed ze met een eenvoudige telefoon, blijkbaar was dat goed genoeg voor mijn zorgverzekeraar, of het moet zijn dat ze ze niet eens bekijken en is het ze te doen om de winst die ze mogelijk boeken dmv het voeren van een ontmoedigingsbeleid, waardoor ze jou iig al een beetje in de tang hebben. Je hebt al zoveel tegenslagen en barricades overwonnen, waarom dan niet dit 'euveltje' nog even slechten... ;)
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Anon20180730 »

vind 't niet kunnen dat de zorgverzekeraar zelf a.d.h.v. een foto gaat beoordelen of dat jij medische zorg(vergoeding) nodig hebt. Je doet zo'n epilatie toch ook niet voor je lol hé. Ik zou daar wss niet aan meewerken en een klacht indienen. Mogelijk dat mijn therapeute een foto van de kin kan maken (in 't uiterste geval, maar dan wel gepaard gaande met een klacht). Gelukkig volstaat er in mijn geval een verwijzing van de huisarts. Heb je vanuit het VUmc niet zo wie zo recht op 2 * tien behandelingen?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezic

Bericht door Emma »

Nee, je hebt recht op behandeling, totdat het probleem weg is. Heeft niks met de VU te maken. Om de verzekeraars het idee te geven dat ze er vat op hebben mogen ze om de zoveel tijd om bewijs vragen dat verdere behandeling nog nodig is. Maar als behandeling nog nodig is, moeten ze vergoeden, en ze mogen niet op de stoel van de behandelaar gaan zitten, wat nog wel eens ten onrechte gebeurt. Het vragen om een foto heeft veel weg van dat laatste. Maar de huidtherapeut vragen die foto te maken is helemaal geen gek idee.

Zie ook http://t-nederland.nl/viewtopic.php?f=9 ... 200#p67575, daar staat een link naar het document op basis waarvan vergoeding uit de basisverzekering mogelijk is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Danielle »

Linksom of rechtsom zal je er toch aan moeten geloven als je behandeling vergoed wil krijgen.

Als een foto echt zo'n probleem is, maak dan een afspraak bij het genderteam. De arts heeft in een nieuwe machtigingsbrief gewoon geschreven dat meer ontharen nodig was. Daarin niet meer dan een schetsje waarop aangeduid werd waar de haargroei zich concentreerde

Ze vragen je daarvoor wel de haargroei een dag of 2-3 niet te scheren, in elk geval een stukje van een paar centimeter.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Amy »

Irene schreef:vind 't niet kunnen dat de zorgverzekeraar zelf a.d.h.v. een foto gaat beoordelen of dat jij medische zorg(vergoeding) nodig hebt. Je doet zo'n epilatie toch ook niet voor je lol hé. Ik zou daar wss niet aan meewerken en een klacht indienen. Mogelijk dat mijn therapeute een foto van de kin kan maken (in 't uiterste geval, maar dan wel gepaard gaande met een klacht). Gelukkig volstaat er in mijn geval een verwijzing van de huisarts. Heb je vanuit het VUmc niet zo wie zo recht op 2 * tien behandelingen?
Mijn huisarts raadplegen voor een verwijzing is wel een goede optie die ik kan proberen denk ik. Hij kan dan ook direct zien hoeveel stress ik hierdoor ervaar.
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Ylse »

Eigenlijk vind ik het best wel een logisch verhaal, de verzekeraars weten heel goed hoeveel behandelingen er gemiddeld nodig zijn. Als er dan bovengemiddelde aanvragen komen dan kan dat reden zijn om navraag te doen. Want stel nou dat je de huidtherapeut zo ver gekregen hebt om de rest van je lijf ook even mee te ontharen op kosten van de zorgverzekeraar.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Plaats reactie