Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Anon20180501 »

Nee hoor Ylse, zoiets zou ik nooooooit doen... ;) Maar het is inderdaad zo dat er - vooral in het verleden - veel gesjoemeld werd en dat wij daar nu 'de prijs voor betalen', ergens wel logisch inderdaad.
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door diederique »

Ik begrijp best hoe pijnlijk het is jezelf zo bloot te moeten geven; ik ga de dagen voor de elektrische epilatie (1x per 14 dagen) ook liever drie dagen met mijn kop onder de dekens; laat staan na het laseren wanneer ik een paar dagen met een Katrien Duck hoofd door de wereld moet. Toch hoort het erbij. De verzekeraar - ic de Medisch Adviseur- heeft het recht, zelfs de plicht om zich ter overtuigen van de noodzaak. Immers parallel aan onze vergoeding ligt de cosmetische vergoeding van 1000 euro of zo iets, uit sommige aanvullende verzekeringen, eenmalig in je verzekeringsperiode.

Van een gemiddelde aantal behandelingen is bijna niet uit te gaan; sommige jongere transvrouwen zijn al binnen de 10 sessies klaar, ik ben als oudere transvrouw pas ergens halverwege en zit naar schatting rond de 20x laser en 50 x elektrische epilaties.

Kortom, die foto (anoniem, een selfie van je therapeut) er is bijna niet aan te ontkomen.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Nuraya
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2013, 19:50
Gender: Trans MtF

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Nuraya »

Amy schreef:Ik zit een beetje met een lastige situatie. Ik heb voorheen 10 behandelingen met ELOS in mijn gezicht gehad en dit was niet voldoende. Ik ben nu naar een andere huidtherapuit gegaan die een laser gebruikt. Ze heeft voor mij een aanvraag gedaan bij mijn verzekeraar voor meer behandelingen.

Nu heeft mijn verzekeraar mij een brief gestuurd met de vraag of ik fotos op wil sturen van mijn gezicht waarop te zien is dat ik die behandelingen nodig heb. En of ik daar ook nog iets motivatie of zo bij wil schrijven.

Het probleem is dat ik ten eerste absoluut geen fotos wil maken of gemaakt wil hebben waarop dat te zien is en ten tweede heb ik die mogelijkheid niet eens.

Mogen ze dit wel doen? Of zijn er misschien andere manieren om die vergoeding wel te krijgen?

Ik zit hier enorm over in de stress vooral omdat mijn gezichtshaar veruit het grootste probleem is wat ik heb van wat er nog over is van de dysforie.
Ik snap echt heel goed hoe je depressief wordt van een foto, heb ik ook heeeeeel erg.. :(

Wat nou als je die foto laat maken door iemand anders, zonder dat je zelf hoeft te kijken? Dan is dat gelijk de laatste die je ooit zult maken van je gezichtsbeharing. Is dat geen geruststellend uitzicht?
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Ilse »

Hoi Amy,

Ik begrijp jou ook volledig en de meesten van ons zullen het niet fijn vinden om ook nog eens extra foto's te moeten sturen of zelfs op een spreekuur te moeten verschijnen.
Wat de anderen jou adviseren vind ik ook heel begrijpelijk en vooral praktisch, want dat kan er in ieder geval voor zorgen dat jijzelf misschien toch zonder al te veel oponthoud weer verder kan met het ontharen.

Toch vind ik dit ook best wel een probleem hoor, dat dit geëist kan worden na een aanvraag met een heel behandelplan van een deskundige. Ergens gaan ze wel degelijk op de stoel zitten van de deskundige, zo voelt dat wel.
Het schijnt dat het zelfs wel eens is voorgekomen nadat een aanvraag is gedaan door de dermatoloog van het VUmc zelf, een deskundige aangesloten bij een genderteam.
Hoe het nu met de extra vervolgaanvragen gaat bij de VU weet ik overigens niet, want die ene dermatoloog is dacht ik niet meer.
Een poosje geleden werd mij verteld dat de endo het nu moest beoordelen of er een nieuwe aanvraag gedaan werd, maar geen idee of dit werkelijk ook zo is.

Transvisie schijnt de laatste tijd regelmatig in gesprek te zijn met zorgverzekeraars en is het misschien een idee dat jij jou verhaal eens bij Transvisie onder de aandacht brengt?
Misschien kunnen zij dit probleem ook op de agenda zetten en kan ook dit verbeterd worden in de toekomst, want ik vermoed toch dat velen van ons zo'n verbetering wel ondersteunen en toejuichen, ik in ieder geval wel!!!
Groetjes,
Ilse
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Eva »

Bij de laatste serie sessies heeft mijn endocrinoloog de te overdadige gezichtsbeharing geconstateerd. Dat is, met de naam van die arts, vermeld in het verzoekschrift dat het VUmc naar de verzekeraar heeft gestuurd. Me dunkt dat een verklaring van een arts voldoende zou moeten zijn.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Eva »

Eva schreef:Bij de laatste serie sessies heeft mijn endocrinoloog de te overdadige gezichtsbeharing geconstateerd. Dat is, met de naam van die arts, vermeld in het verzoekschrift dat het VUmc naar de verzekeraar heeft gestuurd. Me dunkt dat een verklaring van een arts voldoende zou moeten zijn.
Hm. Dit moet ik al direct herroepen. Zojuist bereikt mij een brief van De Amersfoortse. Ze verlangen een gedetailleerde verklaring van mijn vorige verzekeraar plus... jawel, de gewraakte foto's. Da's niet fijn.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Amy »

Ilse schreef:Hoi Amy,

Ik begrijp jou ook volledig en de meesten van ons zullen het niet fijn vinden om ook nog eens extra foto's te moeten sturen of zelfs op een spreekuur te moeten verschijnen.
Wat de anderen jou adviseren vind ik ook heel begrijpelijk en vooral praktisch, want dat kan er in ieder geval voor zorgen dat jijzelf misschien toch zonder al te veel oponthoud weer verder kan met het ontharen.

Toch vind ik dit ook best wel een probleem hoor, dat dit geëist kan worden na een aanvraag met een heel behandelplan van een deskundige. Ergens gaan ze wel degelijk op de stoel zitten van de deskundige, zo voelt dat wel.
Het schijnt dat het zelfs wel eens is voorgekomen nadat een aanvraag is gedaan door de dermatoloog van het VUmc zelf, een deskundige aangesloten bij een genderteam.
Hoe het nu met de extra vervolgaanvragen gaat bij de VU weet ik overigens niet, want die ene dermatoloog is dacht ik niet meer.
Een poosje geleden werd mij verteld dat de endo het nu moest beoordelen of er een nieuwe aanvraag gedaan werd, maar geen idee of dit werkelijk ook zo is.

Transvisie schijnt de laatste tijd regelmatig in gesprek te zijn met zorgverzekeraars en is het misschien een idee dat jij jou verhaal eens bij Transvisie onder de aandacht brengt?
Misschien kunnen zij dit probleem ook op de agenda zetten en kan ook dit verbeterd worden in de toekomst, want ik vermoed toch dat velen van ons zo'n verbetering wel ondersteunen en toejuichen, ik in ieder geval wel!!!
Nu je het over een spreekuur hebt, ik heb die brief nog eens doorgelezen en blijkbaar als de informatie die ik op zou sturen niet voldoet dan zouden ze ergens in Tilburg iets van een spreekuur hebben waar je dan heen kunt om het te laten beoordelen. Daar heb ik veel minder moeite mee, dan plak ik wel een pleister op mijn gezicht voor een paar dagen en dan kunnen ze daar lekker beoordelen wat er onder zit.
Moet ik alleen even zien te regelen dat ik daar direct naar toe kan.

Inderdaad ook een idee om dit voor te leggen bij transvisie. Ik zal eens beginnen te bedenken hoe ik het daar het beste kan brengen.
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Cait »

even kort en bondig: ja het is raar dat de verzekeraar alsnog om verificatie vraagt, dat is bij iedereen zo. Jij wil iets (ontharen) dus dan zou je mee moeten gaan met wat de verzekering wil, je kunt er wel tegenin gaan of niet mee eens zijn maar daar krijg je het nog niet vergoed mee.
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Ilse »

Eva schreef:
Eva schreef:Bij de laatste serie sessies heeft mijn endocrinoloog de te overdadige gezichtsbeharing geconstateerd. Dat is, met de naam van die arts, vermeld in het verzoekschrift dat het VUmc naar de verzekeraar heeft gestuurd. Me dunkt dat een verklaring van een arts voldoende zou moeten zijn.
Hm. Dit moet ik al direct herroepen. Zojuist bereikt mij een brief van De Amersfoortse. Ze verlangen een gedetailleerde verklaring van mijn vorige verzekeraar plus... jawel, de gewraakte foto's. Da's niet fijn.
per ongeluk het verkeerde bericht van jou geliked Eva :oops: , hoe kan ik dat nu weghalen, want dit is helemaal niet leuk.

ik was al een beetje bang voor dit soort reacties en vraag me echt af hoe het genderteam hier mee om denkt te gaan, want ook hun zullen vast niet zitten wachten op al dit extra's wat nu gevraagd wordt.
Groetjes,
Ilse
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Eva »

Tja, die Like kan ik niet meer weghalen, Ilse. Solly ;)
Bij Ohra (= CZ) hd ik op dit punt geen enkel probleem. De Vaart schijnt echter geen contract meer met hen te hebben, dus ik moest omschakelen.
Eerder vandaag heb ik telefonisch contact gehad met De Amersfoortse en mijn ongerustheid uitgesproken. Wat zij namelijk stellen is "Ja, er is door een arts geconstateerd dat behandeling noodzakelijk is en de behandeling komt voor vergoeding in aanmerking. Toch willen wij zelf bepalen of u deze behandeling vergoed krijgt."
Ik vind dat nogal zorgelijk, om eerlijk te zijn. Een arts heeft dus niet het laatste woord bij een noodzakelijk behandeling.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Plaats reactie