Diagnostiek gemiddeld 6 gesprekken? Nieuw beleid misschien?

Psychologen en procedures
Beardelady

Diagnostiek gemiddeld 6 gesprekken? Nieuw beleid misschien?

Bericht door Beardelady »

Hoi,

Gisteren had ik mijn eindelijk intake bij het VU (eindelijk als in "Waarom heb ik toch zo lang gewacht."). Het verbaasde mij ook niet dat mij al medegedeeld werd dat ik op de wachtlijst kom. En zoals iemand al vertelde op dit forum gaat de wachttijd in op het moment van de intake. Over circa 5 maanden (huidige wachttijd) kan ik dus een telefoontje verwachten voor mijn eerste diagnostische gesprek.

Er is één ding waar ik mij over verbaasde. En dat was dat de psycholoog aangaf dat de diagnostiek gemiddeld 6 gesprekken duurde ipv minimaal 6 gesprekken. Ze gaf aan dat het voor sommige 3 gesprekken was en voor andere weer 9 gesprekken voorst ze aan hun RLE incl. hormonen begonnen.

Misschien is het nieuw beleid? Geen idee. Maar het was een aangename verrassing. De psycholoog gaf ook aan dat ze hun best deden om de wachttijd terug te dringen. En misschien is de verandering in beleid daar een reden voor.

In het algemeen vond ik de intake een prettige ervaring
SophiaW

Re: Diagnostiek gemiddeld 6 gesprekken? Nieuw beleid misschi

Bericht door SophiaW »

Het is inderdaad niet minimaal 6 gesprekken. Ik heb er zelf 4 gehad voor groen licht.

Het belangrijkste is dat ze:
- je levensverhaal hebben
- een gesprek met je moeder/vader hebben gehad
- de uitkomst van je psychologische test hebben
- weten dat je een sociaal vangnet hebt
- een duidelijk beeld hebben van jou transgender gevoelens

Zodra je psycholoog dat allemaal weet/heeft kun je in principe besproken worden. Als je zelf al duidelijkheid hebt over al je gevoelens en je een sociaal vangnet hebt (lees: werk/school o.i.d) ben je al een heel eind en zou het best kunnen dat 6 gesprekken niet nodig zijn.
Matt

Bericht door Matt »

Ik was van de week ook al verbaasd dat na mijn 2de gesprek alles wel duidelijk was voor haar en dat ik volgende maand nog een psychologisch onderzoek heb en dan al in de vergadering kom. Ik dacht namelijk ook minimaal 6 gesprekken maar blijkbaar niet. Wat ik niet erg vind hoor :)
SophiaW

Bericht door SophiaW »

Ohh dat gaat snel Sven! Wat fijn voor je :)
Hakuna

Bericht door Hakuna »

Ik ben net terug van mijn eerste diagnose gesprek en ik kan inderdaad bevestigen dat de diagnostiek tegenwoordig soepeler en sneller zal verlopen dan vele hier in het verleden als anders hadden ervaren. De behandelend psycholoog (die ik ook bij de intake had) liet al meteen doorschemeren zoals hij mij gezien en gesproken had dat ik waarschijnlijk al na 5 of 5 gesprekken groen zal krijgen en verder mag. Maar ik had de behandelend psycholoog dan ook al diverse uitgebreide mails gestuurd met foto's van mijzelf en al het een en ander over mijzelf verteld hoe ik als vrouw in het dagelijks leef en mij presenteer naar de buitenwereld toe.

Voor april en mei staan dan ook alweer twee gesprekken gepland.
Roland

Bericht door Roland »

Ik heb ongeveer 10 gesprekken gehad (2015)
Elise

Bericht door Elise »

SophiaW schreef: Het belangrijkste is dat ze:
- je levensverhaal hebben
- een gesprek met je moeder/vader hebben gehad
- de uitkomst van je psychologische test hebben
- weten dat je een sociaal vangnet hebt
- een duidelijk beeld hebben van jou transgender gevoelens
Even een vraagje over het 2e punt. Is het verplicht dat ze een gesprek hebben met je moeder / vader? Of mag dat ook vriend/vriendin, vrouw/man of een andere goeie bekende zijn?
Bailey

Bericht door Bailey »

Elise schreef:Even een vraagje over het 2e punt. Is het verplicht dat ze een gesprek hebben met je moeder / vader? Of mag dat ook vriend/vriendin, vrouw/man of een andere goeie bekende zijn?
mijn familie familie is nooit geweest omdat ze er niets mee te maken wilden hebben, ja ze hebben een boze brief gestuurd naar het genderteam.
Dus ik ben zonder zon gesprek door de diag gekomen, wel was het in mijn tijd nog minimaal 6 gesprekken omdat vlak daarvoor een meisje die een verkort traject deed in detransitie was gegaan. Daar schrok het genderteam nogal van dus zijn ze wat strenger geworden.
Elise

Bericht door Elise »

Bailey schreef: mijn familie familie is nooit geweest omdat ze er niets mee te maken wilden hebben, ja ze hebben een boze brief gestuurd naar het genderteam.
Dus ik ben zonder zon gesprek door de diag gekomen, wel was het in mijn tijd nog minimaal 6 gesprekken omdat vlak daarvoor een meisje die een verkort traject deed in detransitie was gegaan. Daar schrok het genderteam nogal van dus zijn ze wat strenger geworden.
Ok dan hoeft het dus niet familie te zijn. That's good to know.
Aliss

Bericht door Aliss »

Ik heb niemand meegenomen naar VUmc. Mijn psycholoog heeft mij een lijstje met vragen gegeven en ik heb mijn bff gevraagd deze te beantwoorden en dat was prima :)
PS. Toen ik VU binnenstapte voor hulp, was ik ervoor onder behandeling in Verenigde Staten. Ik had zelfs de brief met diagnose meegenomen. Heb toen van VU vernomen dat indien ik in aanmerking wil komen voor volledige vergoeding van de zorgverzekeraar, ik de diagnostiek in Nederland moet doen. Mijn psycholoog begon al tijdens derde gesprek te praten over de risico's van hormonen, hun invloed op gezondheid en wij hebben zelfs gepraat over de vaginaplastiek zelf. Toch had ik ongeveer 7-8 afspraken "nodig" want als het aan mijn psycholoog lag, zou ik al lang aan de hormonen zitten.
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug: