Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Ilse »

Eva schreef:Tja, die Like kan ik niet meer weghalen, Ilse. Solly ;)
Jammel, maal vooluit maal weel. :D
Eva schreef: "Ja, er is door een arts geconstateerd dat behandeling noodzakelijk is en de behandeling komt voor vergoeding in aanmerking. Toch willen wij zelf bepalen of u deze behandeling vergoed krijgt."
Ik vind dat nogal zorgelijk, om eerlijk te zijn. Een arts heeft dus niet het laatste woord bij een noodzakelijk behandeling.
Dat lijkt mij ook zorgelijk en ik vraag mij ook werkelijk af of dat wel de bedoeling kan zijn?

Heb je of ga je dit nog voorleggen aan de VU?
Groetjes,
Ilse
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Emma »

We gaan eerst eens doen wat ze vragen denk ik, dus close-up foto's maken en de gevraagde gegevens insturen, het document van het ZiN bijvoegen, nog,aals de verklaring van de arts, en bij lang rekken de klachtenprocedure in werking stellen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Janice »

Ik ben inmiddels begonnen met mijn tweede reeks ontharen waarvoor ik een machtiging heb gehad, via de dermatoloog van het vumc. Ik vrees dat ik een derde reeks nodig ga hebben, hoe gaat dit dan in zijn werk? ook weer via de dermatoloog van het vu of gaat er bij een derde keer een andere regeling in werking?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Emma »

Nee, bij elke aanvraag treedt hetzelfde circus weer in werking helaas...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Amy »

Amy schreef: Nu je het over een spreekuur hebt, ik heb die brief nog eens doorgelezen en blijkbaar als de informatie die ik op zou sturen niet voldoet dan zouden ze ergens in Tilburg iets van een spreekuur hebben waar je dan heen kunt om het te laten beoordelen. Daar heb ik veel minder moeite mee, dan plak ik wel een pleister op mijn gezicht voor een paar dagen en dan kunnen ze daar lekker beoordelen wat er onder zit.
Moet ik alleen even zien te regelen dat ik daar direct naar toe kan.

Inderdaad ook een idee om dit voor te leggen bij transvisie. Ik zal eens beginnen te bedenken hoe ik het daar het beste kan brengen.
Ik heb vandaag eens naar ze gebeld en gevraagd of ik niet rechtstreeks naar dat spreekuur kan. Er werd me verteld dat ik maar gewoon het formulier op moet sturen en dan zonder foto's met de rede er bij waarom ik die niet wil maken en dan kan er "mogelijk" een beslissing gemaakt worden dat ze me naar dat spreekuur uitnodigen. Verwijzing van de huisarts was blijkbaar ook niet voldoende.

Het zal wel weer niets worden...
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Arike »

Eva schreef:Tja, die Like kan ik niet meer weghalen, Ilse. Solly ;)
Bij Ohra (= CZ) hd ik op dit punt geen enkel probleem. De Vaart schijnt echter geen contract meer met hen te hebben, dus ik moest omschakelen.
Eerder vandaag heb ik telefonisch contact gehad met De Amersfoortse en mijn ongerustheid uitgesproken. Wat zij namelijk stellen is "Ja, er is door een arts geconstateerd dat behandeling noodzakelijk is en de behandeling komt voor vergoeding in aanmerking. Toch willen wij zelf bepalen of u deze behandeling vergoed krijgt."
Ik vind dat nogal zorgelijk, om eerlijk te zijn. Een arts heeft dus niet het laatste woord bij een noodzakelijk behandeling.
Dat het beleid van de diverse zorgverzekeraars hierin nogal verschilt is dan ook een van de vervelende punten op dit onderwerp. Sommige doen heel lastig, ONVZ daarentegen is wel coulant met vervolgbehandelingen.

Maar de realiteit is nu eenmaal wel dat in dit land de politieke keuze is gemaakt om een regierol te willen neerleggen bij de zorgverzekeraars.
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Amy »

Ik heb net even naar mijn verzekering gebeld omdat het nogal lang duurde voordat ik een reactie kreeg op mijn brief en heb te horen gekregen dat de aanvraag goed gekeurd is en dat ik de brief met de machtiging deze week binnen moet krijgen.
Al wat ik gedaan heb is in een brief gezet waarom ik geen foto wilde maken, waarom ik de behandeling nodig heb en hoe veel last ik er van heb in het dagelijks leven. Ik heb ook aangeboden om het door hen te laten beoordelen in persoon.
De huidtherapeute die me gaat behandelen heeft ook geholpen met het "gevecht" maar ik weet niet precies wat ze gedaan heeft. Daar vraag ik wel naar tijdens de eerste behandeling.

Ik ga maar weer even verder met dansen en rondrennen van blijdschap. :D
SophiaW
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:38
Gender: Vrouw

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door SophiaW »

Ohh echt heel fijn om te horen!! Ik ben blij dat het goed gekomen is! (:
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door Fiona »

Ik heb de gezichtsontharing als volgt gedaan.
Omdat ik al mijn geslacht had laten veranderen in mijn geboorteregister had ik via Menzis als vrouw recht op 500 euro vergoeding uit mijn aanvullende verzekering. Toen ben ik overgestapt naar de verzekering van HEMA, die ook onder Menzis valt. Daar kreeg ik namelijk tot 1000 euro vergoed. Per behandeling moet je dan een klein gedeelte zelf betalen.
Daarna kreeg ik nog 10 extra behandelingen via een machtiging via het VUmc. Dit is dan vanuit de basisverzekering. Dit wordt dan volledig vergoed maar je moet wel je eigen risico betalen. Daarna heeft mijn huidtheratpeut nog 10 behandelingen aangevraagd. Hierbij hoefde ik geen foto op te sturen. Als het na deze behandelingen nog niet voldoende is dan kunnen er weer 10 behandelingen worden aangevraagd. Het is dus niet beperkt tot 10 behandeling vanuit de machtiging van het VUmc. Want stel je ben grijs of veel blonde haren. Dan is dat met elektrisch epileren niet in 10 behandelingen gedaan.
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Problemen met vergoeding van ontharing gezicht

Bericht door jacqueline »

bij mij vroegen ze eerst ook de gewraakte foto's, maar toen ik een brief terugstuurde dat zowel mevrouw De Boer van het vu als Medikos de behandelaar onafhankelijk van elkaar verklaarde dat ik behandelingen nodig had en dat de verzekeraar door middel van het eisen van foto's feitelijk op de stoel van de arts gingen zitten en dat ik hier werk van zou maken hoefde ineens de foto's niet meer en kreeg ik gelijk toestemming.... :mrgreen:
Plaats reactie