Dank jullie wel voor alle fijne reacties! Erg fijn om te lezen!
@Jessy Ik herken wat je schrijft erg goed. Vooral de overgang van de roze bril naar de realiteit is wel een mooie vergelijking en klopt voor mij ook wel een beetje denk ik. Ik heb me inmiddels aangemeld bij het VUmc en sta sinds 2 weken op de lijst. Dus ik moet nog even wachten.
@Suikerklontje
Ik zelf heb mijzelf gedwongen elk moment dat ik in de spiegel te kijken, iets te vinden waar ik wel oke mee was. Soms kijk je een kwartier naar je zelf en voel je je kut.. maar oke. Je ogen zijn nog 'ok'. Push jezelf weer te zien wat je zag. Het is er nog steeds.
Dit is echt wel een goeie tip. Dank je. Het is een mooie manier om dicht bij jezelf te blijven, hoe dat er ook uitziet. Hier kan ik echt wel wat mee.
@Rikki
ik ga absoluut niet meer terug naar voorheen en een rolletje spelen als man.ik moet mezelf wezen.het draait nu om Mij
Hier ben ik nu erg mee bezig. En dan vooral de vraag wanneer ik nu de rol speel. Ik merk in ieder geval bij mezelf dat als ik me even minder op mijn gemak voel, of op een bepaald manier over mijn werk praat, ik automatisch in een (stoere) mannenrol schiet. Ik merk dat ik dat doe als ik me kwetsbaar voel. Ik ben er nu achter dat ik dit al jaren gebruik als een veilig harnas, en ik ben blij dat ik dit nu zie. Wat dat betreft heb ik echt veel ontdekt de afgelopen tijd.
@SophiaW Dank je voor je lieve woorden!
Stel dat je door magie de keuze hebt om een vrouw te zijn met 'alles erop en eraan' zonder problemen. Zou je dat dan doen?
Goeie vraag. Met terugwerkende kracht. Zeker! Ik merk dat ik het nu moeilijker vind, omdat ik toch al een aardig leven en sociale omgeving heb opgebouwd. Ik heb de afgelopen jaren niet alleen maar somber thuis gezeten en voor een groot deel ook een erg leuke en succesvolle tijd gehad. En toch merkte ik altijd dat er iets niet klopte. Als ik de keuze maak om als vrouw verder te gaan zal ik een groot deel van wat ik opgebouwd heb achter me moeten laten. Dat maakt de keuze voor mij nu soms moeilijker dan wanneer ik de keuze 10 jaar geleden ofzo al gemaakt had. Dus vooral op het sociale gebied, zoals je zelf ook schrijft, is het soms erg lastig.
Maar ik probeer nu vooral bij mezelf te blijven, en te kijken wat voor mij goed voelt. En van daaruit wil ik ook proberen een nieuwe sociale omgeving op te bouwen die meer aansluit bij dit gevoel en los staat van de veelal "macho" mannelijke sociale omgeving die ik nu heb.
ik kon er niet meer tegen om door de maatschappij als man behandeld te worden. Ik zag mezelf ook als een 'man' in de spiegel. Gewoon omdat ik een 'mannengezicht' had. Tja daar kan ik niet zo makkelijk omheen. Maar ik begon wel langzaam aan gedurende de transitie meer vrouwelijke eigenschappen in mijn gezicht te ontdekken, en daar word ik telkens zó blij van.
Dat verwachtingspatroon als man is waar ik ook zo tegen aan loop. Ik raak er zo uitgeput van omdat ik daar gewoon niet aan kan en wil voldoen. Het moet echt een geweldig gevoel zijn als je je gezicht steeds meer ziet veranderen, en alle mooie eigenschappen van jezelf steeds meer naar voren ziet komen.
@Irene_de_Vreede Je verwoordt het misschien zelfs nog beter. Maar soms lijkt alles in een keer heel ver weg. Ik probeer mezelf op dit moment zoveel mogelijk bij het "nu" te houden, en steeds voor mezelf te kijken waar ik me prettig bij voel.