Nieuwe chat! Zie dit topic.

De bijwerkingen van androcur

Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Meisje1991 »

Ik heb altijd 50mg gehad, al vanaf het begin toen ik op "eigen houtje" begon. daarna kreeg ik het van de huisarts en later van het VUmc, altijd 50mg.

Wat het libido betreft... het was er nog wel, alleen niet meer zo "opdringerig" als voor de hormoonbehandeling. Het werd zeg maar meer "op commando", was er alleen als ik zin had. En dat gold ook voor erecties e.d. Niet meer spontaan, maar wel als het handmatig gestimuleerd werd. Het werkte dan eigenlijk nog net zo goed als daarvoor, maar dan bleef het grotendeels droog.

Ik wil die Androcur absoluut terug, eventueel in lagere dosis. Het vette gezicht en haren... ik was er zó super blij mee dat ik ervan af was met de hormoonbehandeling! Nu doodongelukkig dat het weer terug is :cry:
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Amy »

tanisha schreef:Kom je vanzelf achter na je srs!
Ik heb nog 2 jaar na mijn srs 100mg androcur geslikt (foutje van het vu!) resultaat was dat ik die 2 jaar en nog velen jaren langer totaal a sexueel was (VU bedankt! :crying-blue: )
Mijn tip is lees je vooral in hoe de hormoonhuishouding van een biologische vrouw werkt en misschien heb je dan ook een flauw benul dat het kleine beetje testosteron juist heel belangrijk is voor een biovrouw en dus ook voor een transvrouw!
Grote kans dat ik me dan nog steeds niet aseksueel voel, doe ik nu ook niet en bij de laatste meting was mijn T ook ver onder 1. Zal er toch wel weer op neerkomen dat het verschilt per persoon. 100mg is wel heel erg veel voor na de SRS trouwens.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Anon20190122 »

Schat mijn zegen heb je hoor ik voel er gelukkig niks van!
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Danielle »

Meisje1991 schreef:Inmiddels iets meer dan een maand geleden geopereerd en dus zonder Androcur. Ik merk nu al dat mijn gezicht en haren duidelijk merkbaar vetter zijn geworden :? Ik ben er op z'n zachts gezegd totaal niet blij mee :x

Ik wil mijn Androcur terug. Komende week heb ik een gesprek bij de endocrinoloog. Als hij/zij het per se niet wil voorschrijven ga ik het bij mijn huisarts vragen. Ik wil het hoe dan ook terug. Ondanks dat er wel eens over de bijwerkingen van dat middel geklaagd wordt, had ik er totaal geen last van. Ik merkte alleen de voordelen :)
Zo dacht ik er dus ook over, tot het mijn relatie kostte. De effecten verschillen per persoon, maar houd je stemming wel in de gaten.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Meisje1991 »

Danielle schreef:
Zo dacht ik er dus ook over, tot het mijn relatie kostte. De effecten verschillen per persoon, maar houd je stemming wel in de gaten.
Voor m'n operatie deed Androcur niets met mijn stemming. Kan het dan plots zo omslaan naar depressie na de operatie als het daarvoor nog helemaal goed was? :?

Ik maak me nu juist meer zorgen om dat ik het niet voorgeschreven krijg... :(
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Meisje1991 »

En ja hoor... de eerste puistjes zijn op mijn gezicht verschenen :cry: :cry:

Ik ben 4 dagen geleden maar op eigen initiatief weer begonnen met de Androcur, met dezelfde dosis als voor mijn operatie... 50mg. De werking ervan heb ik nog niet gemerkt, maar volgens mij duurde dat destijds wel even...
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Cait »

Niet op eigen houtje mee beginnen .... Zeker niet met 50 mg ..... Bel de vu om het te bespreken met endo ....waarschijnlijk krijg je dan 10mg voorgeschreven .. ....
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Meisje1991 »

Cait schreef:Niet op eigen houtje mee beginnen .... Zeker niet met 50 mg ..... Bel de vu om het te bespreken met endo ....waarschijnlijk krijg je dan 10mg voorgeschreven .. ....
Ik ben al begonnen. En overmorgen heb ik al een afspraak bij de endocrinoloog :) Ik denk dat een weekje 50mg niet zo snel dodelijk zou zijn... ik merk i.i.g. nog geen werking ervan :|

Maar 10mg... zó weinig? Werkt het dan nog wel? :?

Ik ben nogal angstig voor de endocrinoloog, dat ik het misschien helemaal niet krijg :|
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Meisje1991 »

Zo... en net een puist IN mijn neusgat :?

Iets wat ik voor de hormoonbehandeling regelmatig had, maar daarna nooit meer. Tot nu ik zonder Cyproteron zit... :?

Ik heb echt ontzettend veel spijt dat ik het VUmc-advies heb opgevolgd om met dat spul te stoppen na mijn operatie...
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Danielle »

Meisje1991 schreef:
Maar 10mg... zó weinig? Werkt het dan nog wel? :?
Ja, dat werkt dan ook nog. Ik nam een kwart 50 mg tablet per dag. Zo'n 10-12 mg dus, afhankelijk hoe netjes ik ze wist te klieven.

Ter vergelijking: in de Diane-35 zit 2 mg Cyproteron. Die pil wordt voorgeschreven voor overmatige acne (als last resort) en alopecia androgenetica. Daarvoor is die dosering potent genoeg.
Ik ben nogal angstig voor de endocrinoloog, dat ik het misschien helemaal niet krijg :|
Heb je nu al met je huisarts gesproken voor je angststoornis en een verwijzing geregeld voor een psycholoog, of op zijn minst de POH-GGZ?
Meisje1991 schreef:Zo... en net een puist IN mijn neusgat :?

Iets wat ik voor de hormoonbehandeling regelmatig had, maar daarna nooit meer. Tot nu ik zonder Cyproteron zit... :?
Ook cisvrouwen hebben gewoon puistjes, hun hele leven lang. Zelfs tot na de menopauze. Een paar puistjes horen bij het leven, er zijn genoeg huidverzorgingsmiddelen en technieken om dat te minimaliseren.
Ik heb echt ontzettend veel spijt dat ik het VUmc-advies heb opgevolgd om met dat spul te stoppen na mijn operatie...
Je weet de reden waarom je ruim van te voren moet stoppen met de hormonen hè? Getuige je eigen topic blijkbaar niet: Cyproteron heeft nadelige effecten op bloedstolling en doorbloeding. Het verhinderd de genezing omdat de doorbloeding in het operatiegebied minder dan optimaal is, dat kan leiden tot slechte genezing of zelfs afsterven van weefsel. Om die reden dreigt het VUmc dus ook met urinetesten en zwarte lijsten voor rokers.


De reden dat de Dianepil tot 2 keer toe in opspraak is geweest, en al een keer van de markt is gehaald, is dat dit middel spontane trombose en longembolie veroorzaakt. De cyproteron die daar inzit is daar voor een belangrijk deel debet aan.
Mijn transitieblog: Fading Gender