Ik heb het vaak proberen te benoemen maar ik wil toch een apart topic hieraan wijden omdat dit in het huidige stadium een toch wel terugkomend issue is waar ik me druk over blijf maken.
Voor mensen die mijn andere topics niet gelezen hebben: Ik ben 44, maar mijn medische transitie traject is nog niet gestart (naar verwachting in het najaar start met hormonen) Ik heb inmiddels wel 6 laserbehandelingen gehad voor gezichts ontharing.
Waar ik soms lastig mee om kan gaan is het enorme contrast als ik wel of geen make-up gebruik.
Als ik me echt kwaad maak met mijn inmiddels aardige verzameling make-up, ben ik over het algemeen (zeker voor het stadium waar ik nu in zit) best tevreden over het resultaat, mooie natuurlijke maar vrouwelijke oogopslag (zonder meteen een drag queen te worden). Vaak denken mensen in donkere uitgaansgelegenheid dat ik een cisgender vrouw ben (zolang ik niet praat), of al heel ver in mijn transitie ben en waren ze enkele keren stomverbaasd dat ik nog geen hormonen gebruikte , ze schatten me vaak ook rond de 35. In vol daglicht ben ik helaas niet echt passabel maar ik mag op dit moment niet klagen.
Kortom, make-up icm met los haar doet echt wonderen bij mij. een ware metamorfose. Soms gebruik ik bescheiden make-up met alleen foundation, eyeliner en mascara voor een meer androgyne look. (zoals mijn avatar foto).
Poets ik het laagje make up eraf en doe ik mijn haar vast (zoals naar mijn werk) . is er ineens niets meer van mij over en zie ik alleen een lelijke ouwe vent die suf uit zijn ogen kijkt. (zo ervaar ik het tenminste). En als ik dan van bovenaf in mijn mobiel kijk lijk ik wel 50+.
Daarom kijk ik ook heel vaak in de spiegel in de auto of op mijn werk, in de hoop ietsje terug te zien van wie ik daadwerkelijk ben. Maar natuurlijk kan ik dat vergeten, ik blijf die vent zien en wordt steeds kwader, gefrustreerder en soms een beetje depressief. scheld mezelf dan ook uit dat die kop een masker is waaronder ik gevangen zit. (zacht uitgedrukt)
Als een vrouw haar make-up verwijderd zal ze ook niet blij zijn dat ze er ineens ouder uitziet, maar ze blijft wel zichzelf en ze blijft een vrouw. Als ik mijn make-up verwijder voelt het net of ik mijn gezicht en identiteit naar buiten toe "uitwis" door het enorme contrast. Het is overigens niet het feit dat ik er ouder uitzie waar ik me het meest aan stoor (dit komt er nog eens bovenop) , maar die typisch mannelijke uitstraling die dan ineens zo prominent naar voren komt. (maar die met de juiste make-up technieken bij mij zo makkelijk te verbergen is)
Herkent iemand dit? en dan bedoel ik vooral in de periode voorafgaande aan de transitie?
Enorm contrast
-
Blue
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
-
Jessy
Re: Enorm contrast
Ik denk dat heel veel mensen dit wel herkennen. Zoals je zelf al zegt, met makeup is veel te verdoezelen van deze mannelijkheid, en een kapsel kan echt wonderen doen met je uiterlijk.
Bovendien zal met je haar vast de mannelijke vorm van gezicht en kaaklijn enorm naar buiten springen, en dat verandert pas over een periode HRT.
Als je in je gsm kijkt zal het overigens nog meer benadrukt worden, omdat je een zicht van de onderkant hebt, waarop kin, kaaklijn en mond prominent aanwezig zijn. Ditzelfde zie je overigens ook als mensen foto's posten die vanaf een lager punt genomen zijn. Mooie foto's van een dame worden veel vaker van een hoger punt genomen en dan komt de nadruk meer te liggen op de ogen. En uitgaand van jouw avatar ziet dat plaatje er goed uit
Weten ze overigens op jouw werk al van de situatie? Anders is dat wellicht een belangrijke volgende stap, zodat je ook daar jezelf kunt zijn.
Bovendien zal met je haar vast de mannelijke vorm van gezicht en kaaklijn enorm naar buiten springen, en dat verandert pas over een periode HRT.
Als je in je gsm kijkt zal het overigens nog meer benadrukt worden, omdat je een zicht van de onderkant hebt, waarop kin, kaaklijn en mond prominent aanwezig zijn. Ditzelfde zie je overigens ook als mensen foto's posten die vanaf een lager punt genomen zijn. Mooie foto's van een dame worden veel vaker van een hoger punt genomen en dan komt de nadruk meer te liggen op de ogen. En uitgaand van jouw avatar ziet dat plaatje er goed uit
Weten ze overigens op jouw werk al van de situatie? Anders is dat wellicht een belangrijke volgende stap, zodat je ook daar jezelf kunt zijn.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
anne-nienke
Ik geloof dat ik het wel herken. Het is niet altijd even fijn. Maar vergeet niet dat je vaak alleen zelf zo kritisch naar je gezicht kijkt....en dat mannen gezicht, dat ken je door en door. Het is misschien niet zo gek dat het zo "hard" door komt als je het weer in de spiegel ziet.Blue schreef:
Herkent iemand dit? en dan bedoel ik vooral in de periode voorafgaande aan de transitie?
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Ik heb daar ook jaren last van gehad, maar de laatste tijd lukt het me als ik in de spiegel kijk, om gewoon mezelf te zien.
Irene
-
Suikerklontje
Dat wordt wel beter.. na een tijdje kijk je inderdaad gewoon naar jezelf. Probeer niet teveel make-up op te doen, dan is het contrast niet zo groot en wen je sneller aan hoe je er uit ziet. En dat is prima!
-
Anon20190516
Vergis je vooral niet in de kracht van wimpers en wenkbrauwen.ik laat regelmatig mijn wenkbrauwen mooi dun en vrouwelijk shapen en laat ze verven.ik liet mijn wimpers regelmatig verven,later deed ik gewoon mascara(goedkoper en goed te doen.)op het moment heb ik wimperextensions wat gelijk een mooie volle vrouwelijke oogopslag geeft.je zult versteld staan hoe die 2 ogenschijnlijk kleine veranderingen je gezicht een totaal andere uitstraling kan geven
-
Saskia
Ik heb eerlijk nog nooit make-up gebruikt. Mijn eega doet het ook nooit dus is er niets. Toch wordt ik tegenwoordig alleen nog maar met mevrouw aan gesproken. Toch zou ik wel iets aan mijn wenkbrauwen willen doen.
-
Blue
Ja dat geloof ik wel, ik laat mijn wenkbrauwen regelmatig bijhouden dat ze mooi strak en dun blijven.Rikki schreef:Vergis je vooral niet in de kracht van wimpers en wenkbrauwen.ik laat regelmatig mijn wenkbrauwen mooi dun en vrouwelijk shapen en laat ze verven.ik liet mijn wimpers regelmatig verven,later deed ik gewoon mascara(goedkoper en goed te doen.)op het moment heb ik wimperextensions wat gelijk een mooie volle vrouwelijke oogopslag geeft.je zult versteld staan hoe die 2 ogenschijnlijk kleine veranderingen je gezicht een totaal andere uitstraling kan geven
Maar het klopt wel, hoe mooi ik me ook opmaakt, de truc en het moment van omslag is altijd de eyeliner en de mascara. Omdat hiermee echt de oogopslag ineens veranderd.
Ik gebruik de eyeliner maar voor de helft van het oog naar de buitenkant, met een klein streepje. Zodat de ogen groter lijken, als extra maar dat doe ik alleen als ik echt mijn best wil doen, gebruik voor de binnenste helft witte eyeliner.
Maar ik heb ook donkere kringen onder mijn ogen (gelukkig alleen donker, dus geen wallen) en die benadrukken inderdaad die nare norse blik die ik altijd zo haat van mezelf (kerelkop noem ik mezelf dan) . Met alleen foundation (dus nog voor alle andere make up) heb ik al een veel meer androgyne look. Ik hoop wel zeer binnenkort zonder foundation te kunnen omdat mijn donkere baardgroei inmiddels bijna verdwenen is. En om alleen die plekken te camoufleren is lastig omdat je in vol daglicht dan kleurverschil ziet. Maar voor 's avonds gaat dat wel prima en is het al een stuk beter om te zien.
-
Blue
ooh maar nu ben ik jaloers hoorSaskia schreef:Ik heb eerlijk nog nooit make-up gebruikt. Mijn eega doet het ook nooit dus is er niets. Toch wordt ik tegenwoordig alleen nog maar met mevrouw aan gesproken. Toch zou ik wel iets aan mijn wenkbrauwen willen doen.
Helaas is het bij mij ondanks mijn lange haar en mijn strakke wenkbrauwen zonder blikken of blozen mijnheer als ik geen make-up gebruik.
-
Suikerklontje
Heb al gereageerd maar doe het lekker nog een keer
.
Toen ik begon aan mijn transitie ben ik enorm in de weer gegaan met make-up. Deed ik dit af dan baalde ik enorm. Deed ik het op overigens ook want erg goed was ik er niet mee. Maar het was leuk met make-up te kunnen spelen :p.
Er zijn kleine dingetjes die een enorm verschil maken in hoe je gezien wordt. Je houding bijvoorbeeld. Hoe sta ja? Hoe loop je? Hoe zit je? Ben je gespannen? Mannen hebben vaak een veel strakkere gezichtsuitdrukking dan vrouwen. Vroeger keek ik van mijzelf vaak boos en drukte ik mijn lippen op elkaar. Enorme automatisme maar daar heb ik aangewerkt en inmiddels was mijn gezicht enorm vervrouwelijkt. Dit was voor de hormonen (die trouwens minimaal hebben gedaan).
Doe alleen oog make-up op en probeer de kleine dingetjes te veranderen om het geheel kloppend te maken. Dan kan je in het ergste geval altijd nog de make-up erbij pakken!
Toen ik begon aan mijn transitie ben ik enorm in de weer gegaan met make-up. Deed ik dit af dan baalde ik enorm. Deed ik het op overigens ook want erg goed was ik er niet mee. Maar het was leuk met make-up te kunnen spelen :p.
Er zijn kleine dingetjes die een enorm verschil maken in hoe je gezien wordt. Je houding bijvoorbeeld. Hoe sta ja? Hoe loop je? Hoe zit je? Ben je gespannen? Mannen hebben vaak een veel strakkere gezichtsuitdrukking dan vrouwen. Vroeger keek ik van mijzelf vaak boos en drukte ik mijn lippen op elkaar. Enorme automatisme maar daar heb ik aangewerkt en inmiddels was mijn gezicht enorm vervrouwelijkt. Dit was voor de hormonen (die trouwens minimaal hebben gedaan).
Doe alleen oog make-up op en probeer de kleine dingetjes te veranderen om het geheel kloppend te maken. Dan kan je in het ergste geval altijd nog de make-up erbij pakken!